Beléptek a hazai raktárpiacra – interjú Molnár Lászlóval, a Rohlig SUUS Logistics Hungary ügyvezetőjével és Orsós Imrével, a magyarországi raktárak vezetőjével

Beléptek a hazai raktárpiacra – interjú Molnár Lászlóval, a Rohlig SUUS Logistics Hungary ügyvezetőjével és Orsós Imrével, a magyarországi raktárak vezetőjével

A Rohlig SUUS Logistics Közép-Európa egyik legnagyobb logisztikai szolgáltatója. A vállalat a logisztikai menedzsmentre és a globális ellátási láncokra specializálódott. Közúti, tengeri, légi és intermodális szállításon alapuló szállítmányozási folyamatokat, valamint szerződéses logisztikai projekteket valósít meg. A társaság 2022-ben 509 millió eurós bevételt ért el. Jelenleg mintegy 2100 alkalmazottat foglalkoztat 7 országban, több mint 30 fióktelepen, és 350 ezer négyzetmétert is meghaladó raktárterületet kezel. Ennek legújabb eleme a csaknem 7 ezer négyzetméteres maglódi raktára, amely a nyár közepén kezdi meg működését.

– A novemberi interjúnkban kiemelte, hogy a cél a raktárlogisztika és a közúti szállítás fejlesztése. Milyen erőfeszítések történtek ennek érdekében az elmúlt fél évben? És milyen eredménnyel?

Molnár László (M. L.): – Elértük a kitűzött célt: idén nyáron megnyitjuk az első raktárunkat Magyarországon. Ez egy modern logisztikai központ, amely nyersanyagok és késztermékek raktáraként, valamint elosztóközpontként is szolgál. Az MG3 HelloParks Maglód területén található, közel a budapesti repülőtérhez, az M0 és M4 autópályákhoz. Stratégiai elhelyezkedése miatt fontos csomópontként szolgál mind a helyi vállalkozások, mind a nemzetközi cégek ellátási hálózataiban. 2018 óta vagyunk jelen Magyarországon, és a raktár megnyitása természetes lépés a piacunk fejlődésében. Növekvő igényt látunk az átfogó logisztikai támogatás iránt. A SUUS szolgáltatásai a régióban kiterjednek a raktározásra, teljes rakományos (FTL) és részrakományos (LTL) közúti szállításra, tengeri, légi, vasúti és intermodális fuvarozásra. Most a kapacitásaink kihasználására összpontosítunk az új beruházás kapcsán, célozva a szerződéses logisztika növekedését, az értéknövelt szolgáltatások – beleértve a csomagolás vagy a címkézés – kínálatát és a közúti elosztást. Már tárgyalásokat folytatunk az első ügyfeleinkkel. Célunk továbbá a vámkezelési szolgáltatások fejlesztése is, amelyek fontosak lesznek a globális ellátási láncok tekintetében. Magyarország a negyedik ország, ahol raktárt létesítettünk, Lengyelország, Csehország és Szlovákia mellett, és más telephelyeinken is folytatni kívánjuk ezt a fejlesztést. Az összeköttetések és raktárak kiterjedt hálózatának kiépítése kulcsfontosságú eleme a stratégiai célunk elérésének: a Rohlig SUUS Logistics pozicionálása vezető szereplőként a logisztikai szolgáltatások terén a közép-kelet-európai régióban.

– Képes lesz együtt elérni a két említett fókuszüzletág az értékesítési bevételek felét a 2024/25-ös üzleti évben?

M. L.: – Biztosan számítunk a bevételek növekedésére ezen a logisztikai területen. Azonban a Rohlig SUUS Logistics-nél nem összpontosítunk egy konkrét szolgáltatásra. Üzletünk alapja a diverzifikáció, mind földrajzilag, mind az ügyfelek ágazatai és a kínált szolgáltatások terén. Magyarországon kívül telephelyeink vannak Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában, Romániában, Szlovéniában és az elmúlt évtől Kazahsztánban is. Átfogó logisztikai támogatást nyújtunk számos iparág vállalatainak, úgy az autóipar, a faipar, az építőipar, a fogyasztói elektronika, a háztartásigép-ipar, mint az e-kereskedelem területén működő szervezetek számára. Ennek eredményeként nem függünk egy adott piactól vagy logisztikai szolgáltatástól, és egy szegmensben jelentkező visszaesést más területeken növekedéssel ellensúlyozunk.

– Beszéljünk a raktárprojektről! Milyen paraméterekkel rendelkezik a létesítmény?

Orsós Imre (O. I.): – Az új beruházásunk 7 ezer négyzetméter alapterületű az ország egyik legmodernebb logisztikai parkjában, az MG3 HelloParks Maglód területén. A 3 ezer raklaphellyel rendelkező raktárat és egy rakodóterminált is magában foglaló többfunkciós logisztikai központ a SUUS folyamatosan növekvő hazai partneri hálózatának stratégiailag fontos színtere lesz. Azonban az operációval szorosan összefüggő kérdések nem minden; a logisztikai park rugalmas zöld funkciókat, hatékony és költséghatékony épületkezelési lehetőségeket, valamint piacvezető műszaki megoldásokat is kínál.

– Piaci igényekre fejlesztették ki? Mit várnak a beruházástól?

O. I.: – A modern központ jelentősen növeli a magyarországi kompetenciáinkat: alapanyag- és készáruraktárként, valamint disztribúciós központként is funkcionálhat. Először is szerződéses logisztikát vettünk fel a portfóliónkba, amely terület jelentős érdeklődést vált ki a vállalatok körében. Ez magában foglalja a késztermékek vagy gyártási alkatrészek tárolását, megrendelések kiválogatását és előkészítését az elosztásra, valamint értéknövelt szolgáltatások nyújtását, mint például csomagolás, címkézés és termékkészletek létrehozása. Ezenkívül az átrakóterminál lehetővé teszi az áruk hatékony elosztását a helyi ügyfelek és a nemzetközi piacok számára, beleértve Romániát, Szlovákiát, Ausztriát és a Balkán térségét. A forgalmas budapesti repülőtér közelsége szintén meghatározó, mivel raktárunkat a globálisan működő vállalatok ellátási láncainak kulcsfontosságú láncszemévé teszi, elősegítve mind az export-, mind az importtevékenységeket.

– Van-e egyedülálló jellemzője a jelenlegi hazai piacon?

O. I.: – A HelloParks Maglód második fázisaként átadott, 45 ezer négyzetméteres MG3-as raktárcsarnok, amely a létesítményünket is magában foglalja, elsőként érdemelte ki a BREEAM fenntarthatósági szabvány New Construction (új épület) kategóriájának legszigorúbb, Outstanding minő-sítését a magyarországi ipari ingatlanok közül. Az elkészült épület mellett a teljes tervezési, kivitelezési és projektirányítási folyamatot is értékelik ebben a kategóriában, az alapanyagok beszerzésétől, szállításától kezdve a hulladékkezelésen át egészen a beépített és felhasznált technológiákig. A minősítés megerősíti, hogy az épület fenntartható fejlődési elvek szerint készült, és barátságos a munkavállalók és a környezet számára. A telephelyhez tartozik egy pihenőzóna is a sofőrök számára, ahol pihenhetnek vagy étkezhetnek. A Rohlig SUUS Logistics-nél a sofőrök fontos üzleti partnereink, ezért kiemelten fontos az életünkben, hogy megfelelő munkakörülményeket teremtsünk számukra is. Nemrégiben kiadtuk az első ESG-stratégiánkat a SUUS-nál, amelynek egyik eleme a társadalmi és környezetvédelmi szempontból is kedvező raktárak, így az említett kritériumok rendkívül fontosak voltak a döntésben, hogy ezt a logisztikai parkot válasszuk az új telephelyünk helyszínéül.

– Milyen fázisokon keresztül valósult meg az építkezés?

O. I.: – Az elmúlt hónapokban szorgalmasan készültünk az új létesítményünk megnyitására. Tárgyalásokat és partnerségeket kezdtünk különböző beszállítókkal, köztük a targon-cák, a kamera- és hozzáférés-ellenőrzési rendszerek szállítóival is. Emellett megkezdtük a fuvarszervező (Transportation Management System, TMS) és raktárirányítási (Warehouse Management System, WMS) rendszerek belső integrációját is az operáció biztosítása érdekében.

– Hogyan teljesítettek más üzleti egységeik a 2023/24-es évben? Milyen kihívásokkal néznek szembe, és milyen környezet támogatja növekedési céljaikat?

M. L.: – A szállítmányozási és logisztikai ipar nagymértékben függ a gazdaság más iparágaitól. A teljes körű szolgáltatást nyújtó logisztikai vállalatok gyakran elsőként tapasztalják meg a fogyasztói hangulat vagy a termelés lassulásának hatásait. Tavaly a fogyasztási cikkek iránti kereslet csökkenése sok kategóriában és az infláció növekedése miatti gazdasági lassulás jelentős zavarokat okozott iparágunkban. Németország Magyarország kulcsfontosságú kereskedelmi partnere, annak gyengébb gazdasági helyzete is jelentős hatással volt ránk. Emellett a geopolitikai helyzet – beleértve a Vörös-tenger térségében kialakult válságot – további kockázatokat jelent. Következésképpen a logisztika sok területét érintették ezek a zavarok. A korlátozások azonban nemcsak kihívások, hanem lehetőségek is az üzlet számára. Például a Szuezi-csatorna említett blokkolása növelte a vasúti és légi szállítmányok iránti keresletet. A világjárvány és a Kínából érkező szállítmányok zavarai, Európa legfontosabb importpiacának működése szintén tanulságot és stratégiai változást hoztak sok vállalat számára. Növekvő érdeklődést látunk ügyfeleink körében más célállomások iránt, például Közép-Ázsia (Kazahsztán és Üzbegisztán) vagy a latin-amerikai és karibi (LATAM) térség irányában.

O. I.: – A Kínától való függetlenség iránti vágy vezetett a nearshoring jelenségéhez, vagyis a disztribúciós központok vagy gyárak közelebb hozatalához az értékesítési piacokhoz. Az öreg kontinensen a közép-kelet-európai régió országai (Magyarország, Lengyelország, Románia és Csehország) a legvonzóbbak a beruházások elhelyezésére, ahol a SUUS-nak is vannak telephelyei. Ez az üzleti trend növeli a szerződéses logisztika iránti keresletet, ahol virágozhatnak a gyártási alkatrészek raktárai vagy a késztermékek disztribúciós központjai. Ennek eredményeként nő az érdeklődés az egész Európát átfogó szállítás iránt is. Nemcsak európai vállalatok helyezik vissza telephelyeiket a földrészünkre; kínai vállalatok is érdeklődnek az itt történő beruházások iránt. Ez jól látható Magyarországon, különösen az autóipari szektorban.

M. L.: – Ezek a példák mutatják, hogy a több lábon álló, diverzifikációs stratégia működik. Ez az üzleti megközelítés biztosítja, hogy a vállalat tovább fejlődhessen anélkül, hogy veszélyeztetné a létezését, hogy egy adott iparágban bizonyos útvonalak leállnak, vagy csökkennek a rendelések.

– Lengyel tulajdonos, telephelyek az európai hálózatban: hogyan támogatja a nemzetközi háttér a munkájukat? Milyen területeken működnek szinergiák?

M. L.: – A Rohlig SUUS Logistics-nél a szinergia minden területen áthatja a tevékenységünket. Egy entitásként működünk, hasonlóan egy családhoz, mivel családi vállalkozás vagyunk. Elsősorban a lengyel örökségünk és a vállalat legnagyobb fejlődése miatt az országban a nemzetközi ellátási láncokat kezelő részlegek többsége ott működik naponta. Azonban például a 4PL-csapat Csehországban dolgozik. Úgy gondolom, hogy idővel, ahogy más országokban is fejlődnek a leányvállalatok, ez változhat. Ennek ellenére ez nem befolyásolja a működésünket vagy az ügyfeleink üzletét. Számos nemzetközi vállalat Közép- és Kelet-Európa országait egyetlen üzleti egységként kezeli. Sok területen ezek a gazdaságok hasonlóak: hasonló történelemmel, ambíciókkal és fejlődési kilátásokkal. Természetesen minden ország rendelkezik saját előnyökkel, de a régió egységes egészként érzékelhető. Felismerjük ezt a tendenciát és ügyfeleink igényeit, és további beruházások révén fokozatosan növeljük a jelenlétünket a régióban, nemcsak organikusan. Tavaly az első akvizíciónkat Lengyelországon kívül valósítottuk meg: Csehországban felvásároltuk a Joppa helyi vállalatot, amely raktározási szolgáltatásokra és közúti gyűjtőszállításra szakosodott. Fontos megjegyezni, hogy a térségünkben található telephelyeink nem jelentik azt, hogy csak ezen a területen tevékenykedünk. A SUUS-nál globális ellátási láncokat kezelünk. Miközben együttműködünk a Rohlig Logistics hálózattal, függetlenül is terjeszkedünk nem európai piacokra. Közép-Ázsia nagy érdeklődést keltett az európai vállalatok körében, mind befogadópiacként, mind logisztikai központként a Kína és Európa közötti szállítmányok számára. Ez az érdeklődés vezetett minket ahhoz, hogy tavaly novemberben egy telephelyet nyissunk Almatyban, Kazahsztánban.

– Milyen lépéseket terveznek idén a növekedés érdekében?

M. L.: – A régióban a szerződéses logisztika, a közúti elosztás vagy a vámkezelési szolgáltatások fejlesztésére fogunk koncentrálni. A Rohlig SUUS Logistics-nél a testre szabott logisztikai megoldások tervezésére is összpontosítunk az ügyfelek igényei szerint. Az említett geopolitikai zavarokkal vagy az ellátási láncok kibocsátásának csökkentésének szükségességével kapcsolatos kihívások miatt a vállalatok személyre szabott opciókat várnak el. Ezért fejlesztjük a Supply Chain Solutions szolgáltatásunkat, ahol elemzéseket végzünk a vállalatok logisztikai folyamatairól, tanácsokat adunk, és megfelelő megoldásokat valósítunk meg. Ez magában foglalja a 4PL, Control Tower vagy Vendor Managed Inventory szolgáltatásokat. Emellett nagy hangsúlyt fektetünk az intermodális fuvarozás fejlesztésére, amely jelenleg környezetvédelmi okokból egyre népszerűbb. Ezt a jelenséget az ügyfeleink körében is érzékeljük.

 

NÉVJEGYEK

Molnár László a tatabányai gazdasági főiskola külkereskedelmi szakirányát elvégezve a cargo-partner légi export osztályán kezdett dolgozni 2004 szeptemberében. 2006-ban mesterdiplomát szerzett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. A C.H. Robinson akkoriban nyitotta meg a tengeri és légi szállítmányozási osztályát, ahova légi osztályvezetőnek hívták. 2012-ben saját vállalkozást indított speditőrtevékenységre. Egyszemélyes társaságból hamar bővült tengeri, légi és közúti lábbal is. Egy idő után mégis növekedési korlátokba ütközött, holott két jól szervezett nemzetközi szállítmányozó hálózatnak is a tagjai voltak. A szakember felismerte, hogy vagy banki működési hitel bevonása, vagy külsős partner szükségeltetik a továbblépéshez, de sem hitelt nem akart felvenni, sem mással osztozni a kockázatokon. Elfogadta, hogy elért a cége egy olyan pontra, amikor már nem nőhet tovább, ezért abban a formában el kellett engednie és más léptékben folytatni. 2018-ban a Rohlig SUUS épp megnyitotta a magyarországi irodáját, ahova integrálódott az akkori csapatával. Operációs vezetőből tavaly lépett elő ügyvezetőnek.

Orsós Imre közszolgálati és szoftverüzemeltetői-webprogramozó tanulmányai után 2009-ben szerzett felsőfokú logisztikai képzettséget, később a Károli Gáspár Református Egyetemen diplomát kereskedelem és marketing szakon. Pályája elején 4–4 évig honvédségi, illetve belügyi területen dolgozott, mellette az Országos Mentőszolgálatnál, majd 2018-tól váltott az ipari-szolgáltatói oldalra. Hálózati koordinátorként kezdett a FedEx – TNT Express kötelékében, ahol komplex szállítmányok kezelése mellett feladatai közé tartozott zöldmezős beruházáshoz kapcsolódó folyamatok kialakítása és dokumentálása is. 2019–2022 között a Hopi Hungáriánál folytatta pályáját mint logisztikai vezető, itt már beruházások és fejlesztések tervezésével is foglalkozott, pénzügyi tervet készített, és vezetett projektet. 2023-ban logisztikai és raktárvezetőként igazolt a Celitron Medical Technologies céghez, ahol gyártástámogatás szerepelt a fókuszban. 2024 tavaszától a Rohlig SUUS csapatát erősíti a magyarországi raktárakból álló portfólió vezetőjeként.

 

MAGLÓDI MEGAPARK

A magyar hátterű ingatlanfejlesztő HelloParks Maglód 45 ezer négyzetméteres MG3-as létesítménye rugalmas zöld megoldásokkal, hatékony és gazdaságos épületmenedzsmenttel és piacvezető műszaki megoldásokkal támogatja a bérlők operációit.
A ferihegyi repülőtér és számos fontos forgalmi csomópont közelsége mellett a maglódi központi bázis rugalmasan növelhető raktári és irodai terekkel rendelkezik. A CBRE szakmai támogatásával létrejött megállapodásnak köszönhetően az MG3 épületben már
27 300 négyzetméter, vagyis a terület több mint 60 százaléka bérlőre talált, köztük olyan jelentős vállalatokkal, mint az Aeroplex, a Loginvent és a WellPack. A HelloParks által alkalmazott korszerű technológia, valamint a környezetbarát és emberközpontú megoldások szintén fontos tényezők a bérlők számára. A vállalat korábban – a maglódi megapark mára teljesen megtelt MG1-es csarnokával – Magyarországon elsőként szerzett ipari ingatlan kategóriában Excellent minősítést, és 2023 óta egyedüliként építi valamennyi új létesítményét a legszigorúbb, Outstanding kritériumoknak megfelelve.