A rijekai kikötő szerepe növekszik a magyar konténerforgalomban

A rijekai kikötő szerepe növekszik a magyar konténerforgalomban

Az Adriatic Gate Container Terminálban (AGCT) az International Container Terminal Services Incorporation rendelkezik többségi részesedéssel. Ennek az egyik legfontosabb előnye, hogy a rijekai kikötő rengeteg, más kikötőknél sikeresen alkalmazott módszert és megoldást tud alkalmazni a napi működése során, emelte ki a Szállítmányozás 2020 online konferencián tartott előadásában Emmanuel Papagiannakis, az AGCT vezérigazgatója.

Az elmúlt évben a rijekai kikötő 36 százalékos bővülést ért el, köszönhetően a vasúti forgalom növekedésének. Októberben kiugróan jó eredményeket produkált a kikötő, mind a közúti, mind a vasúti forgalom tekintetében. Az utóbbi különösen erős, mintegy 41 százalékos részesedéssel bírt a vizsgált hónap tekintetében.

Az előadó szerint a jó eredményekben az is közrejátszott, hogy a fogyasztás nem csökkent jelentősen: az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek, így például a bútorok forgalma kiemelkedően magas volt, hála a karanténidőszakban felébredt felújítási láznak. Mindez jelentős mértékben növelte az importot, de az export is jól teljesített, még akkor is, ha az I. negyedév végén, illetve a II. negyedév elején kisebbfajta megtorpanás volt tapasztalható az Európa-szerte alkalmazott lezárások miatt.

A rijekai kikötő egyik fontos célkitűzése, hogy minél versenyképesebb szolgáltatást nyújtson a Távol-Keletről érkező áruk kezelése terén. Jelen pillanatban 30–35 napba telik, mire eljut egy csomag a címzetthez Távol-Keletről a rijekai kikötőn keresztül.

A létesítmény főbb piacainak a környező országok, így Ausztria, Szlovénia, Magyarország tekinthető (a magyar forgalom évek óta növekszik, hazánk az AGCT számára már a harmadik legnagyobb piac), de szélesebb körben Németország, Csehország, Szlovákia, illetve Románia is a rijekai kikötő ügyfelei közé sorolható. A forgalom 70 százalékát közép-európai megrendelések teszik ki, amelyek szállítását a Rail Cargo Hungaria és a Mahart Container Center végzi Magyarország, Ausztria, Szlovákia, Csehország irányába. A horvát kormány ugyanakkor jelenleg több projekt megvalósításán is dolgozik, hogy növelni lehessen a vasúti szállítmányozás teljesítményét északi, déli és keleti irányba.

Az új intermodális területnek köszönhetően pedig 4 vágánnyal és új, tolatóaknával bővült a rijekai kikötő. Ettől 7 kilométerre új szárazföldi terminált létesült: a škrljevói létesítmény összesen 417.413 négyzetméternyi alapterületű raktárral várja az ügyfeleit. A létesítményhez vasúti és közúti kapcsolat egyaránt rendelkezésre áll, emellett jelentős vámszabad területtel is rendelkezik.

A közeljövő fejlesztéseiről szólva a vezérigazgató kiemelte, hogy hamarosan új weboldala lesz a létesítménynek, amellyel kapcsolatban szívesen fogadják az észrevételeket és a visszajelzéseket.