Még egy éve sincs a hazai szállítmányozási piacon a QCS Quick Cargo Service Kft., de már az 1000. megbízásuk teljesítésén is túlvannak. Kondor Dávid szerint meglepő gyorsasággal halad a cég a kiszemelt úton, nem a legnagyobb falatokra hajtva, inkább a minőséget és az ügyfelek igényeit helyezve előtérbe, egyszerre versenyképes és emberközeli megoldásokkal. Jelenleg elsősorban a légi, tengeri és vasúti szállítmányozásra koncentrálnak, de már tervezik a közúti üzletág bevezetését is.
– Mikor, milyen tulajdonosi háttérrel alakult a cég, és mi indokolta a piacra lépését?
– A QCS Quick Cargo Service GmbH-t 50 éve indította útjára Dieter Haltmayer, először légi szállítmányozásra koncentrálva, majd a tengeri, vasúti, közúti szállítmányozás csatlakozott a portfólióba, a raktárlogisztikával karöltve. A QCS mára az egyik legnagyobb magántulajdonban lévő, európai szállítmányozóvá nőtte ki magát Németországban, és „franchise rendszerben” terjeszkedik más országokba. Jelenleg a Haltmayer család három generációja vezeti sikerre a céget, időközben kibővítve a tevékenységet és a hálózatot is. A társaság több mint 10 éve Svájcban, Hollandiában, az Egyesült Királyságban és Dániában kezdte meg működését, majd 2022 tavaszán csatlakozott Magyarország mellett Lengyelország, Szlovákia és Románia is. A QCS alapvetően csak Európában képzeli el a jövőt, a világ más pontjain jól működő és professzionális partnerekkel dolgozik együtt hosszú évek óta. A magyarországi kft.-t a Haltmayer családdal közösen indítottuk, így minden tulajdonos érdekelt a közös sikerben. A QCS régóta szeretett volna a közép-kelet-európai régióban megjelenni. Az ügyfél- és partnerkapcsolatok nem egy-egy európai országra, hanem inkább a teljes európai földrészre vonatkozó megoldásokat igényelnek. Mivel a termelés, gyártás is tolódik el nyugatról keletre, adódott a terjeszkedés igénye. Ugyanakkor mostanra állt össze egy olyan csapat, akik szívvel-lélekkel képviselik a QCS értékrendjét: a munkatársak és az ügyfelek maximális elégedettségét, valamint a partnerekkel és alvállalkozókkal való kiváló kapcsolatot helyezzük előtérbe.
– Mivel foglalkoznak?
– Induláskor úgy határoztunk, hogy a légi, tengeri és vasúti szállítmányozásra koncentrálunk, nem szabdaljuk fel jobban az erőforrásokat. Ugyan a kapcsolódó közúti feladatokat is megoldjuk a háztól házig szolgáltatás jegyében, de ténylegesen közúti divíziónk még nincs. A növekvő ügyféligények azonban elgondolkodtatóak, hasonlóan a raktárlogisztikához. Természetesen a teljes körű vámszolgáltatás is a portfólió részét képezi. Cégünk alapvetően azokra az ügyfelekre koncentrál, amelyeknél Magyarországon vagy esetleg a régiónkban hoznak döntéseket. Mi nem a legnagyobb falatokra hajtunk, hanem a minőséget helyezzük előtérbe. Vannak nálunk jóval nagyobb gépezetek, ahol a nagymennyiségű, fix relációkon futó, globális tenderekkel és szerződésekkel szabályozott együttműködések jelentik a fő csapásirányt. A QCS szeretne akár nagy, közepes vagy kisebb kereskedő- és gyártócégeknek versenyképes, de emberközeli megoldásokkal szolgálni. Különösen az elmúlt 2–3 év után erre van bőven igény a piacon. Mivel nem zárt rendszerben dolgozunk, egy elég nagy merítéssel sokféle forráshoz férünk hozzá, aminek köszönhetően az ügyféligényekre jól tudunk reagálni.
– A digitalizáció mekkora szerepet játszik a működésükben?
– A digitalizáció hangzatos és divatos kifejezés manapság, főleg egy olyan széttagolt területen, mint a szállítmányozás, fuvarozás és logisztika. A belső működésünket már az alapoktól ennek jegyében építettük fel. Habár van nyomtatónk, inkább csak porfogóként funkcionál. A kollégák tudnak távolról is dolgozni 100 százalékban, ami nagyfokú rugalmasságot biztosít. Ha megnézzük a külső kapcsolatokat, ott is erre törekszünk, minden alvállalkozónkkal és ügyfelünkkel elektronikusan kommunikálunk. Persze a digitalizáció nem merül ki ennyiben, szükséges – lehetőség szerint – a partnerekkel való rendszerintegráció, EDI-kapcsolatok stb. Itt már nem könnyű a feladat, hiszen ahány szereplő, annyiféle rendszer, adatvédelmi irányelv, kommunikációs csatorna, eredendő vagy ad hoc működésbeli hiányosság, hiba. A körülményekhez mérten használjuk a technika, az IT adta lehetőségeket, de ezek nem adnak mindenre megoldást. Például ha egy alvállalkozó nyomkövető rendszere rossz adatokat ad át a mi rendszerünknek, akkor azok tőlünk is hibásan fognak kimenni, amennyiben nem ellenőrizzük és korrigáljuk. Így a digitalizáció és az emberi kontroll, korrekció egyvelegét látjuk működőképesnek, ami teret ad a rugalmasságunknak is. Úgy gondolom, a rendszerek és adatkapcsolatok akkor segítenek, ha minden folyamat a helyén van. Ha rendszeren kívüli helyzetek adódnak, akkor még mindig hatékonyabb egy célirányos telefon, e-mail vagy szöveges üzenet. Ugyanakkor ez is adja a szakma szépségét.
– Milyen kihívásokkal kell szembenézniük a piacon?
– Új szereplőként el kell fogadtatnunk magunkat a piac résztvevőivel, legyenek azok alvállalkozók vagy ügyfelek. Kollégáink sok-sok éve a szakmában dolgoznak, így a személyes kapcsolatok sokat segítettek, és a QCS neve a nemzetközi szállítmányozásban ismert. Meglepő gyorsasággal haladunk a kiszemelt úton, és hálásak vagyunk minden alvállalkozónknak és ügyfelünknek a támogatásért. Értelemszerűen ez egy szimbiózis, rászolgálunk a bizalomra, minden irányba. Még nincs egy éve, hogy aktívak vagyunk a magyar piacon, de már teljesítettük az 1000. megbízást, és az árbevételünk átlépte a 2 millió eurót. A piaci környezet nem túl rózsás, az előző, túlfűtött 2–3 év után most látványos a volumenek csökkenése. Szerencsére ez a megbízóknak kedvez fuvardíjak és szolgáltatás szempontjából, kezdünk visszatérni a világjárvány előtti körülményekhez. Persze az infláció, a költségnövekedés érezteti a hatását nálunk és az ügyfeleinknél is, ami nagyfokú árérzékenységet generál, így több oldalról is nyomás alatt vagyunk. Ugyanakkor látjuk, hogy a jól elvégzett munkának továbbra is van értéke. Jellemző azért, hogy még mindig sok a váratlan és kihívással teli helyzet, szinte minden szállítással adódik valami egyedi, megoldandó feladat. A devizaingadozás sem könnyíti meg a helyzetünket, a nemzetközi szállítmányozásban folyamatosan zsonglőrködünk az USD/EUR/HUF árfolyamok alakulásával.
– Mi a víziójuk, hova szeretnének eljutni jövő ilyenkorra?
– Szeretnénk a csapatunkat még néhány fővel bővíteni, hogy legyen további kapacitásunk jelentősebb projektek vállalásához és hogy még több kollégának tudjunk egy jó munkahelyet biztosítani. A fenntartható fejlődés jegyében stabilizáljuk az elkezdett üzleteket, új partnerekkel is bővítve a portfóliónkat, a magas minőség fenntartása mellett. Célunk az induláskor bevezetett folyamatok áttekintése és vizsgálata a hatékonyságnövelés érdekében. Tervben van a közúti részlegünk bevezetése, illetve szeretnénk iparág-specifikus megoldásokat is kínálni a partnereinknek. Jelenleg igen jó konstrukcióink vannak autóipari és elektronikai üzletek kiszolgálására, ezt bővítenénk egyéb irányokba, mint gyógyszeripar, gépipar, gépjárműszállítás, időérzékeny fuvarok. Nyitott szemmel járunk, figyelünk az ügyfeleink igényeire, hiányaira, amelyekre konkrét megoldásokkal reagálunk. A QCS szeretné kihasználni a magyarországi szállítmányozási és logisztikai előnyöket és regionális elosztóközpontként működni a térség más irodái és partnerei számára. A budapesti repülőtér, a konténeres szállítási lehetőségek, a terminálok remek alapot adnak a környező országok kiszolgálására. Sok a fejlesztendő terület, de a piaci szereplők összefogásával és egymás megértésével nemzetközi szinten is versenyképes megoldásokat tudunk kínálni.
Névjegy
Kondor Dávid a Budapesti és Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán szerzett diplomát. Ezt követően a cargo-partner Kft.-nél töltött több mint 10 év alatt sok területen kipróbálta magát, jellemzően az értékesítési frontvonalban. Később a Gebrüder Weiss légi, tengeri és vasúti divízióját vezette sikerre, 2021 végéig. 2022 tavaszán indította útjára a QCS Quick Cargo Service magyarországi kirendeltségét, ügyvezetőként.