Középpontban Közép-Kelet-Európa – beszélgetés Ujszászi Ferenccel, a Quehenberger Logistics Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával

Középpontban Közép-Kelet-Európa – beszélgetés Ujszászi Ferenccel, a Quehenberger Logistics Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával

Az ausztriai Quehenberger logisztikai vállalkozás egyik legjelentősebb leányvállalatának számít a magyar, amely várhatóan augusztusra már eléri az előző teljes évi eredményét. „Az elsősorban Közép-Kelet-Európára fókuszáló Quehenberger nem kíván multinacionális vállalat lenni, szeretne megmaradni középvállalati méretben, annak érdekében, hogy a legjobb minőséget és a legrugalmasabb működést tudja biztosítani az ügyfelei számára, valamint hogy olyan környezetet teremtsen a munkavállalói számára is, amelyben a kollégák otthon érzik magukat, és hosszú távon számíthatunk egymásra” – fogalmaz a magyar ügyvezető.

– Milyen szerepet játszik a magyar társaság az osztrák anyacég életében? Hová helyezné a rangsorban a 17 országban tevékenykedő vállalkozásai közül?

– A magyarországi leányvállalat 30 éve kulcsfontosságú szereplője a nagy Quehenberger családnak. Az Ausztrián kívüli cégek közül a III–IV. helyen állunk mind árbevételben, mind a megtermelt profitban. Jelenleg 4 telephelyen működünk: 10,2 ezer négyzetméteres raktárterületünk van Székesfehérváron, amely önálló telephely egy alumíniumprofilokat gyártó cég számára, az együttműködésünk több mint 10 évre tekint vissza. 5600 négyzetméteres a győri telephelyünk, itt van a központunk is. A biatorbágyi átrakóközpontunk 4400 négyzetméteres, amely a magyarországi disztribúció mellett raktározási tevékenységet is végez. A legújabb telephelyünket idén januárban nyitottuk meg Maglódon. Itt 6500 négyzetméteren, kizárólag a Decathlon számára végzünk raktározást, és szállítmányozási feladatokat is ellátunk.

– Hogyan kapcsolódik a magyar vállalat munkája a Quehenberger család nemzetközi vérkeringésébe?

– A cégcsoport elsősorban az adriai és a közép-kelet-európai térséget helyezi előtérbe. Amikor megérkeztem a magyarországi vállalkozáshoz, szimpatikus volt számomra, hogy az egyes országok leányvállalatai között teljes az együttműködés, nem verseny, hanem közös gondolkodás jellemzi az irányítást, és közös az üzleti modell, amely együtt sikeres is tud lenni. E hálózatban fontos a mi szerepünk, mivel átmeneti országnak számítunk az adriai országok irányába, illetve onnan a nyugat-európai térségek felé, a szállítás rajtunk keresztül áramlik. Rengeteg olyan, elsősorban a ruha- és az autóiparhoz kötődő ügyfelünk van, akiknek minden országban mi nyújtjuk a logisztikai szolgáltatást. Ilyen az LPP is, amelynek Romániában, Horvátországban, Szerbiában, Szlovéniában, Boszniában, Bulgáriában, Macedóniában és Magyarországon is mi végezzük a teljes országos disztribúciójukat, illetve üzemeltetjük az e-kereskedelmi raktáraikat is.

– Ott vannak földön, vízen, levegőben?

– Alapvetően komplex logisztikai szolgáltató cégként működünk, a hagyományos tengeri szállítmányozás viszonylag új tevékenység a Quehenberger életében. Hat évvel ezelőtt kezdtük el, de mára már ez az egyik legdinamikusabban fejlődő üzletágunk. Ezt központilag, Ausztriából irányítják – csakúgy, mint a légi forgalmat –, és éves szinten 200 százalékos a bővülés.

– Az elmúlt évek nem tekinthetők nyugodtnak a gazdaság világában. A szavaiból az olvasható ki, hogy ennek ellenére cégük, illetve cégcsoportjuk nyertesként tudott kijönni e válságos esztendőkből. Hogyan sikerült alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez? A logisztika miként tudott nyertessé és nem vesztessé válni a válságos helyzetekben?

– A világjárvány okozta időszak nagyon érdekes helyzet volt a logisztikai piac életében. Úgy gondolom, kicsit helyre is tette a logisztikai vállalatok tevékenységét. Még a pályafutásom kezdetekor nagyon sok multinacionális cég érkezett Magyarországra, illetve rengeteg szereplő volt, öldöklő árverseny indult el, és sok logisztikai vállalkozás tartósan veszteséges működést vállalt csak azért, hogy jelen legyen a magyarországi piacon és minél több megbízót szerezzen annak reményében, hogy egyszer majd nyereségessé válik. Éppen a járvány eljövetele volt az, ami a cégtulajdonosokat és vezetőket rádöbbentette arra, hogy már profitorientáltan kell működniük. Egyben azt is látom, hogy a logisztikai vállalkozások meg tudták lovagolni a pandémia okozta kereskedelmi hullámot, és jó eredményeket tudtak elérni. 2021 számunkra is rekordévet hozott árbevételben és profitabilitás szempontjából is. Mivel a tulajdonosok aktívan részt vesznek a cég irányításában, nagyon hamar tudtunk reagálni a változásokra, gyorsan tudtunk döntéseket hozni. Például a Quehenbergernek egyik kiemelkedő üzletága a ruhaipari logisztika (fashion). A járvány idején az üzletek hónapokon keresztül kénytelenek voltak zárva tartani. De ebben az időszakban mind a dolgozóinkkal, mind az alvállalkozóinkkal sikerült olyan megállapodásokat kötni, amelyek segítségével át tudtuk vészelni a kritikus időszakot. Az ügyfeleinkkel a hatékony együttműködés volt a siker titka. Tudomásul vettük, miként változott meg a piaci környezet, és mi proaktívan segítettük a munkájukat. Találtunk megoldásokat számukra, akár az időkapuk megváltoztatásával, akár a teljes ellátási lánc újragondolásával.

– Alighogy lecsengett a járvány ötödik hulláma, kitört az orosz–ukrán háború. Hogyan változott meg ekkor a piaci környezet?

– Ami a magyarországi divíziót illeti, az ügyfeleinknek nincs nagy kitettsége az orosz piacon, illetve akiknek van a ruhaipari ágazatban, ugyanazt a stratégiát követték, mint a többi cég: kivonultak az orosz piacról. Ők az oda szánt termékeiket át tudták csoportosítani a kelet-európai piacokra, sőt, így az árumennyiségük jelentős mértékben még növekedett is a hazai piacon. Ez számunkra előnyös változást jelentett. Az autóiparban azt látjuk, hogy továbbra is jelentős a chiphiány, ami lassítja az ágazat működését, de valamelyest azért folyamatos az ellátás, csak lassabb. De készletezés és áruszállítás továbbra is van. Az autóiparban működő ügyfeleink aktívak tudtak maradni, és a székesfehérvári telephelyünknek köszönhetően jelentős mennyiségi növekedést is el tudtak érni az utóbbi időszakban.

– Miként tudják kivenni részüket az elmúlt években nagymértékben megerősödött e-kereskedelemből?

– Mint logisztikai szolgáltató nem maradhatunk ki az e-kereskedelemből sem. A visegrádi országokban jelentős szerepet töltünk be, és éppen a fashion üzletágban tevékenykedő ügyfelek révén Szlovákiában 30 ezer négyzetméteren és Romániában 57 ezer négyzetméteren üzemeltetünk e-commerce-raktárakat. Szlovákiában 600, Romániában több mint 1000 munkavállalóval csak ezekben a nagy részben automatizált raktárakban dolgozunk. Látjuk, hogy ez az irány a jövő, az iparág fejlődését a járvány időszaka csak felgyorsította. Magyarországon is vizsgáljuk a lehetőségeket, de inkább a központosított rendszeren keresztül gondoljuk az előrelépést.

– További töretlen fejlődésre számít?

– A 2022-es eddigi bevételeink azt tükrözik, hogy szép számokat fogunk tudni elérni. Az első félévet most lezárva azt látjuk, hogy 6 hónap alatt sikerült azt az eredményt elérnünk, amit tavaly 10 hónap alatt. Legkésőbb augusztusra pedig már tudjuk hozni a teljes tavalyi teljesítményünket.

 

NÉVJEGY

Ujszászi Ferenc 2000-ben végzett a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán, logisztikai szakirányon. Az elmúlt húsz évben a logisztikai ellátási lánc valamennyi ágában kipróbálhatta magát a közúti fuvarozástól a hűtődisztribúción át a légi és tengeri szállítmányozásig. Dolgozott a Waberer’s-nél és a DHL-nél. Mind a magyar, mind a nemzetközi vállalkozásnál sok tapasztalatot gyűjtött, megismerhette a szervezetüket, a működésüket. Tevékenykedett operatív kontrollerként, fuvarszervezőként, operációs és értékesítési vezetőként. 2016-ban csatlakozott a Quehenberger magyarországi leányvállalatához, regionális értékesítési vezetőként. 2018-ban nevezték ki a Quehenberger Logistics Hungary Kft. ügyvezetőjének.

 

CÉGNÉVJEGY

A Quehenberger Logistics GmbH osztrák, középméretű családi vállalkozás, amely többségében Christian Fürstaller és Rodolphe Schoettel tulajdonában áll. A tulajdonosok aktívan részt vesznek a munkában, közel vannak az operációs folyamatokhoz, így stratégiailag fontos kérdésekben, beruházásokban vagy a hétköznapok során felmerülő kérdésekben rugalmasan, gyorsan tudnak határozni. A cég Ausztrián kívül, leányvállalatai révén 17 országban van jelen, 94 telephellyel, Magyarországon 30 esztendeje. A cég filozófiája, hogy elsősorban Közép-Kelet-Európára fókuszál. A Quehenberger vállalkozásainak 2021-ben 542 millió euró volt a forgalma. Foglalkoztatottjainak száma csaknem 5 ezer. Átrakodási és raktározási területük meghaladja a 808 ezer négyzetmétert. Saját flottájuk 250 járműből áll, amely több mint 2 ezres alvállalkozói flottával egészül ki. Magyarországon 100 munkavállaló dolgozik főállásban, alkalmanként pedig még 30-an segítik a munkájukat. A magyarországi leányvállalat árbevétele évente 15 millió euró. 2021-ben az adózás előtti eredmény 195 millió forint volt.

 

Falus Tamás