A tavalyi, hannoveri IAA kiállításon, alig több mint egy hónappal az első bemutató után a Scania mindenben megújult S vontatója nyerte el a nemzetközi szaksajtó döntése alapján a megtisztelő díjat. Itthon immár ez a harmadik új fejlesztésű Scania vontató, amit kipróbálhattunk, és az új modell egyre meggyőzőbb képet mutat, mind a használhatóság, mind a kényelem és – ami nem utolsó szempont – a takarékosság terén.
Az S vontató jelenleg a legnagyobb fülkével rendelkező változat, új jelölésként lépett be a modellek sorába, korábban a legnagyobb méretet R jelöléssel látták el. Ez most is megmaradt, de ez már a kisebb fülkével rendelkező járművek sajátja. Korábban a csúcsmodellt, az S változat 730 lóerős, V8-as motorral szerelt változatát próbálhattuk ki. Ez a típus nem igazán az átlagos európai fuvarozóvállalkozásoknak való, sokkal inkább az északi országokban engedélyezett és napi szinten használt, 25 méter hosszú, 60 tonna össz-gördülőtömeggel futó járműszerelvényekhez fejlesztette a gyártó.
A most érkezett tesztjármű sokkal inkább képviseli azt a teljesítményszintet, ami a hosszú távú nemzetközi áruszállításra jellemző. Hasonló teljesítményű motorok a konkurenseknél is megtalálhatóak, de a Scania javára írható számos innovatív fejlesztés, ami kétségtelenül magasabb szintre emeli ezeket a járműveket. A 6 hengeres, 13 literes Euro6-os erőforrás új a választékban a maga 500 lóerejével és rendkívül magas, 2550 Nm-es csúcsnyomatékával. Ez utóbbit a 6 hengeres erőforrás 1000–1350-es fordulatszám között egyenletesen képes leadni, mindezt úgy, hogy ez a motor csak kipufogógáz-utánkezeléses módszerrel (SCR) éri el a szigorú környezetvédelmi előírásokat. Tehát nem található a motoron EGR (kipufogógáz-visszavezetés) rendszer, ami számos hibaforrás alapja, és sok esetben megkeserítheti a felhasználók életét. Mindez a teljesítmény és rugalmasság, párosítva a Scania jól bevált, 12 fokozatú automatizált sebességváltójával, amelynek programozása egészen kiváló, meglepő menetdinamikai lehetőségeket rejt a járműben úgy, hogy annak fogyasztása egy jó kezű és lábú gépkocsivezetővel rendkívül alacsonyan tartható.
A sebességváltóról még érdemes néhány szót ejteni, hiszen a mérnökök ezen is fejlesztettek egy keveset. A gyorsabb felváltások érdekében, amelyek előnye, hogy például hegymenetben kevesebb lendületet veszít az autó, és a váltási folyamat is simábban fut le, a kihajtótengelyre egy egyszerű féket építettek be, ami felváltásoknál segít gyorsabban csökkenteni a fordulatszámot. Ezáltal néhány tizedmásodperccel csökken a sebességváltások ideje.
Emellett ma már kötelező elemként természetes, hogy ecoroll funkcióval is rendelkezik a nyomaték módosítására szolgáló berendezés. Így megfelelő útviszonyok esetén már gázelvételre is szabadon fut a jármű, alapjáraton tartva a motort. Ennek az eszköznek az igazi haszna azonban az előrelátó, a jármű előtti terepviszonyokat is ismerő tempomat használatakor mutatkozik meg. Ez a berendezés rendkívül jól működik az új járműben, így használatával hosszú útszakaszok tehetőek meg úgy, hogy a jármű lendületét nem fogja vissza a motorfék, így kihasználható a teljes mozgási energia, ami egy 40 tonna tömegű járműszerelvény esetében igen tetemes.
Az új Scaniákban a távolságkövető tempomat (ACC) rendszert is továbbfejlesztették. Az ACC 10 km/óra alsó sebességhatárig képes a járművet akár forgalmi torlódásoknál is mozgatni a gépkocsivezető beavatkozása nélkül, fékezve, gyorsítva és tartva a megfelelő követési távolságot. A rendszer – hangjelzés mellett – ez alatt a sebesség alatt kapcsol le, és 17 km/óra sebesség elérése után újra aktiválható.
A jármű fogyasztása a nagyméretű fülke ellenére is kiváló. A 250 kilométeres tesztút során, ami főleg autópálya-szakaszokat tartalmazott, bőven 25 liter alatt teljesített az 500 lóerős motor úgy, hogy a szerelvényen elhelyezett próbaterheléssel együtt alig 40 tonna alatti össz-gördülőtömeggel futott. Az új 500-as erőforrás rugalmassága több mint meglepő. A hajtáslánc programozása minden esetben a sebességhez igazodó legmagasabb sebességi fokozatot választja, így emelkedőn tartósan akár 900-as fordulat környékén is felhúzza a járművet visszakapcsolás nélkül, ami időt és üzemanyagot takarít meg. A hajtásláncba épített kipufogófékkel kombinált retarder gyorsan aktiválódik, a teljesítménye pazar, a legnagyobb fokozatban 500 kW, így szinte megállásig, az üzemi fék használata nélkül teljes terhelésnél is hatékonyan lassítható a szerelvény.
Az új külső formatervezés elsőre talán meglepő, de maga a jármű tekintélyt parancsoló, megjelenése valóban a minőségi járműgyártás elemeit tükrözi. Az új típus gyártását fokozatosan futtatja fel a gyár, 1–1,5 éves átfutással vezetik ki a palettából a korábbi modelleket.
Alföldy Miklós
A cikk a NavigátorVilág 2017. áprilisi számában jelent meg.