A Waberer’s és a Magyar Posta közös vállalat létrehozásáról írt alá szándéknyilatkozatot a Waberer’s többségi és a posta kisebbségi részesedése mellett, amellyel együtt már az e-kereskedelem teljes logisztikai láncát lefedik. Az új cég a raktár-logisztikai tevékenységét várhatóan egy e célra épített ecseri raktárbázison végezheti majd 2023 második felétől. Az együttműködés részleteiről a két alapítócég vezérigazgatója nyilatkozott lapunknak.
– A Magyar Posta Logisztika eddig is versenyképes szereplője volt a kiscsomag-logisztikai piacnak. Miért érzik szükségét a továbblépésnek?
Schamschula György (Sch. Gy): – Csomaglogisztikai tevékenységünkkel eddig is jórészt az e-kereskedelmet szolgáltuk ki, de csak a folyamat utolsó szakaszára, a kézbesítésre koncentráltunk. Ám a logisztikai értéklánc ennél sokkal szélesebb, jó példa erre az Amazon működési modellje. Ráadásul a kiscsomag-logisztikai piacon az erős verseny miatt nehéz megkülönböztetni magadat: a vevőnek és az eladónak tulajdonképpen mindegy, hogy melyik cég milyen színű kocsija viszi az árut, csak az ár és a szolgáltatás minősége számít. Ez vezetett minket arra, hogy lépjünk a fulfillment irányába és az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatásokat szélesebb vertikumban és magasabb minőségben fedjük le, növelve ezáltal a bevételeinket is.
– A megbízóiknak is megvan az igényük e tevékenység kiszervezésére?
Sch. Gy.: – Azt látjuk, hogy a webáruházak a forgalmuk felfutásával párhuzamosan a raktározási, számlázási, csomagolási és visszárukezelési problémákkal egyre nehezebben tudnak megbirkózni. Ők „csak” értékesíteni akarnak. A logisztikai, ezen belül is kiemelten a raktárlogisztikai feladatokat nem feltétlenül szeretnék ellátni. Kinőve a garázscégméretből már komolyabb logisztikai kapacitásokat és szoftvereket kell használni a megfelelő minőségű működéshez, és ezt az erre specializálódott szakcégek képesek jól végezni.
– Miért kerestek partnert a tevékenységbővítéshez?
Sch. Gy: – A raktárlogisztikához szükséges kompetencia nálunk hiányzik, a Waberer’s Csoport leányvállalatánál, a WSZL-nél azonban e képesség megvan, ráadásul ők az egyik legnagyobb szereplők regionális léptékben, ami garanciát jelent egy olyan kockázatkerülő állami vállalatnak, mint amilyen a Magyar Posta.
– Azért enyhe átfedés is látható a két logisztikai szolgáltató tevékenységében. Ez nem zavaró?
Sch. Gy: – Nem, sőt, a fulfillment terén (ld. keretben a 11. oldalon. A szerk.) a két cégcsoport között a meglévő szinergiák kihasználása garancia lehet arra, hogy az új tevékenység gyorsan, professzionális módon lesz felfuttatható, az üzemeltetési kockázatok és a beruházási költségek megosztásával. A két cég már eddig is partnere volt egymásnak, például a Magyar Posta gerincszállításaiban, amelybe tenderen kiválasztva került be a hazai piacvezető közúti fuvarozócég, és teljesít megbízhatóan a szerződésben vállaltak szerint. Van tehát keresnivalója mindkét cégnek a fulfillment tevékenységben, amelybe a két cég már meglévő, sokezres ügyfélállománya mellett további megbízók is bevonhatóak lesznek.
– A Waberer’s Csoport eddig inkább akvizíciók és saját beruházások útján terjeszkedett. Hogy illik a vállalat stratégiájába a Magyar Postával közös működés?
Barna Zsolt (B. Zs.): – A Waberer’s új stratégiája a többcsatornás szolgáltatások nyújtását preferálja a logisztikában, azaz a kamionos fuvarozástól a disztribúción keresztül az utolsó kilométerek kiszolgálásáig lefedve a teljes logisztikai láncot. Ebben az e-kereskedelem irányú fejlődés is hangsúlyos elem volt, hiszen ma ez a logisztikai beruházások egyik fő mozgatórugója, köszönhetően annak, hogy ez a szegmens éves szinten két számjegyű százalékkal bővül folyamatosan, tehát van még benne további potenciál. A növekedésünk korlátja lenne már rövid távon, ha nem tudnánk itt is szolgáltatni. Az ügyféligényeket mi is érzékeltük, akárcsak a posta, mert aktívan keresik a terjesztési csatornákat a partnerek. A portfóliónk tehát bővül, amihez sikerült olyan partnerre lelnünk, amely a hazai házhoz szállítás egyik legerősebb szereplője a legkiterjedtebb hálózattal és világszínvonalú fejlesztésekkel. Ezzel a mi ügyfélkezelési és raktározási rendszerünk könnyen összekapcsolható.
– Alapvetően egy zöldmezős beruházás lesz ez a Waberer’s részéről, vagy a meglévő eszközökre, bázisokra is építenek?
B. Zs.: – Noha a fulfillmenthez kapcsolódó raktározás egy újonnan kialakítandó szolgáltatás, amit új munkaerővel kell majd ellátnunk, emellett fontos, hogy segít majd a meglévő kapacitásokat még jobban kihasználni, összehangolva a különféle partnereknek nyújtott szolgáltatásokat, csökkentve az üresfutásokat.
– Milyen ütemezéssel számolnak az új szolgáltatás felépítésében?
Sch. Gy.: – Sok elemzést igényel még a felfuttatás időzítése. A szándéknyilatkozatot aláírtuk, és megkezdődött a beruházási igények felmérése is, ami alapvetően a megcélzott csomagvolumen függvénye. Tudnunk kell, hogy a két cég meglévő ügyfeleinek mekkora része igényelné ezt az új szolgáltatást, milyen termékösszetétellel és áruforgási sebességgel kalkulálva. Egy modern raktárat akarunk létrehozni, a lehető legkorszerűbb technológiával és szoftverekkel támogatva. A közös fulfillment szolgáltatást már ebben az évben meghirdethetjük, de az új raktár várhatóan csak egy év múlva készül el, 2023 szeptemberére, Ecseren. Addigra azonban a szolgáltatás más helyszínekről kiszolgálva részben már elérhető lesz egyféle tanulási folyamatként.
– Mennyire jelent ez új kihívást a meglévő helyeken a Waberer’s Csoport leányvállalatánál, a WSZL-nél?
B. Zs.: – Komplex logisztikai szolgáltatásunk már most is van, végzünk raktározást és komissiót egyaránt. Azt tartom a legfontosabbnak, hogy mihamarabb induljon el ez a szolgáltatás, kezdődjön meg a két cég operatív együttműködése. Ha megjelenünk a piacon, azzal tapasztalatot és ügyfeleket egyaránt gyűjtünk, megkezdhetjük az emberek betanítását, előremutató fejlesztéseket alapozhatunk meg.
– Mennyire telített a hazai fulfillment piac?
B. Zs.: – Mivel a piac is dinamikusabban nő, mint a szolgáltatói kör, így telítettnek semmiképp sem nevezhető. A magyar piacon jelenleg 2–3 szolgáltató nyújt ilyen szolgáltatást, míg más országokban akár 5–10 országos léptékű szereplő is van a piacon, ami már hatékony logisztikai megoldásokat feltételez. Ütemesen szeretnénk haladni a kapacitások bővítésével, tekintettel a viszonylag magas kezdeti beruházási igényre. Épp emiatt kérdés, hogy ilyen léptékű fejlesztést hány piaci szereplő képes finanszírozni. A nagyméretű raktárak, azok gépesítése, a szoftverek már nagyon sokba kerülnek. Ez már a nagy cégek terepe, amelyek nagy tőkét megmozgatva fejlesztenek.
– Van arra forgatókönyv, hogy mi lesz akkor, ha a WSZL vagy a Magyar Posta kapacitásai nem lesznek elegendőek a raktár kiszolgálásához?
Sch. Gy.: – A felek alapvetően piaci alapon végzett logisztikai szolgáltatásokban gondolkodnak. Amit jó ár/érték aránnyal el tudnak látni a tulajdonos cégcsoportok, azt a tevékenységet értelemszerűen nem fogjuk alvállalkozásba adni, de egyáltalán nem biztos, hogy a Magyar Posta az egyedüli szállítója lesz majd a raktárnak, a hatékonyság és a költségek határozzák meg a működési modellt. A Magyar Postától eddig sem volt idegen az alvállalkozók bevonása, és ezzel az új cég is bátran élhet majd. A feladót az érdekli, hogy a teljes értékláncát lefedő ajánlatot kapjon, a címzettet meg az, hogy gyorsan, átláthatóan kézbesítsünk, és mindez nyomon követhető legyen, azaz tudják, hogy mikor mi történik a rendeléseikkel. Ne feledjük, hogy a rendszernek van egy harmadik lába is, a visszáruk begyűjtése és kezelése, amit szintén transzparensen és gyorsan kell végezni, lehetővé téve, hogy a csomag visszaadásakor a kereskedő már vissza is térítse a termék árát. A készletek online módon láthatóak, így magasabb színvonalú kiszolgálás biztosítható.
– Az e-kereskedelem globalizálódik. Ebben hogyan tudnak szerepet vállalni?
B. Zs.: – Megteremtjük a lehetőségét annak, hogy külföldi kereskedők áruit is kezeljük. Persze ebben lesz egy méretkorlát, például romlandó és hűtött árukkal nem foglalkozunk majd. Ám ha egy kínai értékesítő a termékeit beküldi hozzánk, akkor az országon és a régión belüli terjesztése tőlünk már megvalósulhat. Az a kérdés, hogy ezek az áruk honnan, hogyan és milyen volumenben érkeznek, és ez beleillik-e a rendszerbe. A szolgáltatásainkat szeretnénk regionális szintre emelni, ha nem is az első években.
– Átmehetnek ehhez a Magyar Posta járművei az államhatáron?
Sch. Gy.: – Ehhez nem feltétlenül kell az, hogy a Magyar Posta a saját zöld kocsijait küldje külföldre, a külföldi kiszolgálás együttműködésekkel is lefedhető. A Waberer’s kapcsán nekünk külön hívószó volt az, hogy regionálisan versenyképes a cég, megvan a tapasztalata a régiós bővítésben. Mivel nem egyetemes postai szolgáltatást kínálunk majd, így e tevékenység korlátozás nélkül végezhető a szomszédos országokban is, akár a Magyar Posta eszközeivel is.
– Ha a Magyar Posta Logisztika végzi a házhoz szállítást, akkor az ő rendszerein is végigfut minden termék?
Sch. Gy.: – Előny, hogy van már egy Magyar Posta Logisztika, és előny, hogy egy dedikált raktárüzemeltető céget hozunk létre. A rendszer logisztikai lába a piaci sztenderdek szerint fog működni. Ez nekünk is versenyzési kötelmet jelent, így nem lustulhatunk el, fenn kell tudni tartani a gyors kiszállítási időket. Ami a fizikai átrakások számát illeti, olyan csatornán jut el az áru a címzetthez, ami a leggyorsabb, így akár a Magyar Posta csomaglogisztikai rendszerébe is bekerülhet a termék. Ha egy termék ebbe bekerül, annak minden adata valós időben elérhető lesz, így a tartózkodási helye is. Ma már alapelvárás, hogy követhető legyen az út végig, a bevont partnereknek ehhez tudniuk kell adatot szolgáltatni.
– Milyen tulajdonosi szintű döntések hiányoznak még?
Sch. Gy.: – A Magyar Posta részéről egy elvi döntés született, amit a Magyar Államnak mint tulajdonosnak meg kell erősítenie. Ezt követően jöhet létre a XXI. századi színvonalú, ügyfélközpontú és versenyképes szolgáltatás.
B. Zs.: – A Waberer’s részéről ilyesféle akadályok nincsenek.
– A közös cég csak az első lépés?
Sch. Gy.: – Most elsősorban a fullfilmentre fókuszálunk, de nem kizárt, hogy találunk még újabb szinergiákat, amiket érdemes megvizsgálni és esetleg hasznosítani. Magyarország vezető közúti fuvarozó cége és vezető raktárlogisztikai szolgáltatója nagyon jó alapokkal rendelkezik mindenféle logisztikai együttműködéshez. A házhoz szállításban nagyon népszerű lett az automatás átvétel az időbeli rugalmasság, az olcsóbb ár és a sorban állás nélküli kiszolgálás okán. A Magyar Postát ebben egyes konkurensek nagyon megelőzték… A Magyar Posta most mindent megtesz azért, hogy a kiscsomag-logisztikai piacon az ügyféligényeket lefedő, modern, minőségi szolgáltatásokat tudjon nyújtani. Év elején döntöttünk a fogyasztókat közvetlenül érintő fixponti beruházásról. 2022 júliusától országszerte jelentősen, több százzal megnöveljük a csomagautomatáink számát. A következő hetekben folyamatosan helyezzük el az automatákat a fővárosban, az agglomerációs településeken és a vidéki nagyvárosokban is. Az automaták beüzemelése ősz elejétől várható, ekkortól lesz lehetősége az ügyfeleknek igénybe venni a csomagautomata-szolgáltatásokat az új készülékeken.
MIVEL FOGLALKOZIK EGY FULFILLMENT SZOLGÁLTATÓ?
A fulfillment szolgáltató egy olyan logisztikai vállalat, amely átveszi a webáruház-tulajdonosoktól és egyéb online kereskedelemmel foglalkozó vállalatoktól a teljes logisztikai folyamatot, ezáltal kiszervezésre kerül az értékesített termékek raktározása, csomagolása, kiszállítása és sok esetben akár a számlázása is. A fulfillment cégek szoftverei összeköttetésben állnak a webáruházakéval, így valós időben látják az értékesítéseket, amelyeket akár azonnal teljesíteni tudnak. A fulfillment szolgáltatás nagyban megkönnyíti az online kereskedelmi vállalkozások életét, hiszen a logisztika az egyik legösszetettebb és legtöbb hibalehetőséget rejtő terület. A fulfillmentnek Amerikában, illetve a nyugat-európai országokban már nagy múltja van, Magyarországon csak nemrég jelentek meg a komplex megoldásokat szolgáltató vállalatok. Az egyik legrégebbi és legismertebb fulfillment szolgáltatást nyújtó vállalat az amerikai Amazon, több millió rendelést teljesít évente.
TULAJDONOSVÁLTÁS
A Waberer’s International Nyrt. július 1-jén bejelentette a tőzsdén, hogy a BDPST Equity Zrt.-től kapott értesítés alapján a Waberer’s részvényeket birtokló MHB Optimum Zrt. tulajdonosa megváltozott, azaz a Waberer’s eddigi 21 százalékos tulajdonosa, Mike Ferenc üzletember helyébe Tiborcz István lépett. A tőzsdei bejelentés után nem sokkal a BDPST is kiadott egy közleményt, eszerint a társaság a Waberer’s International Nyrt. további nagytulajdonosaival, a Jellinek Dániel érdekeltségébe tartozó Trevelin Holding Zrt.-vel és a Geraldton Invest Zrt.-vel, valamint a Wáberer György érdekeltségébe tartozó High Yield Vagyonkezelő Zrt.-vel összehangoltan eljáró személyekként nyilvános vételi ajánlatot tett a részvényesek számára.
FEJLESZTÉSI FORRÁS
A Waberer’s International Nyrt. június 22-én jelentette be, hogy a cégcsoporthoz tartozó WSZL Automotív Kft. adás-vételi szerződést írhat alá a Sidbury Property Kft.-vel Ecser területén található 135 ezer négyzetméter területű telek megvásárlására. A telek vételára 4,3 millió euró + áfa. A megvásárlandó telek területén a regionális kontraktlogisztikai szegmens (RCL) működését támogató raktárközpont épül. Az adás-vételi szerződés hatályba lépése további műszaki és finanszírozási feltételekhez kötött.
A cégcsoport június 29-én bejelentette, hogy az általa megvalósítani tervezett, legalább 19 milliárd forintnyi két beruházást a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség Zrt.-n keresztül a Külgazdasági és Külügyminisztérium támogathatja. A cég ecseri raktárlogisztikai központjának fejlesztéséhez a lehetséges legmagasabb támogatás összege 6,07 milliárd forint. A regionális szolgáltató központ fejlesztéséhez 389,6 millió forint támogatás nyújtható. Ezen ajánlatok a támogatási szerződés július 8-ai aláírása után véglegessé váltak.
BEVÁLT AZ LNG
Szerte az országban nagy feltűnést kelt a Waberer’s által 2021 augusztusa óta üzemeltetett és az egykori Volán Tefu arculatára dekorált Volvo FH függönyponyvás, nyerges szerelvény. Ám ez a kamion nem csupán Batyu Pityu bájos figurája miatt különleges, hanem azért is, mert alapvetően cseppfolyósított földgázzal (LNG-vel) üzemel. A Volvo Trucks 13 literes, 460 lóerős, 2300 Nm legnagyobb nyomatékú gázmotorja dízelelven működik. Kettős üzemanyag-ellátó rendszere először csekély mennyiségű gázolajat fecskendez be, amely kompressziós gyújtással égni kezd, majd ez gyújtja meg az égéstérbe juttatott gázt. A 44 tonna legnagyobb megengedett szerelvény-össztömegű, normál kapcsolási magasságú vontató hatótávolsága megközelíti az 1000 kilométert. A szerelvény eddig a BILK és a nyugat-magyarországi Bük település között körfuvart teljesített, főként gyorsforgalmi utakon haladva, odafelé 24, visszafelé 8 tonna terheléssel. Futásteljesítménye havonta 7–8 ezer kilométer.
Andó Gergely