Hol jár a küldeményem? Gyakori kérdés, amelyet minden szállítmányozó naponta többször is hallhat a megbízóitól. A közúti szállításban a küldemények megfigyelése és a megbízó automatikus tájékoztatása a küldemény helyéről ma már természetes. De mi történik abban az esetben, ha a küldeményt vasúton továbbítják?
Egy vasúti küldemény vagy jármű pozícióadatainak megszerzésére természetesen több lehetőség kínálkozik. A vasúti társaságok többsége biztosítani tudja ezeket az információkat az ügyfelei számára. A problémák abban az esetben keletkezhetnek, amikor a szállításban több társaság is részt vesz. A szállítás minden egyes szereplőjével szerződéses viszonyt kialakítani a közlekedési adatok átadására jelentős kihívást jelenthet. A műholdas (GPS) megfigyelési technológia használata ebből a szempontból lényegesen egyszerűbb alternatívát jelent, továbbá nagyobb hozzáadott értéket képvisel, mint csupán a küldemények vagy járművek pozícióadatainak biztosítása.
A műholdas technológiának azonban vannak árnyoldalai is a vasúti küldemények megfigyelése esetében. A vasúti teherkocsi ugyanis nem rendelkezik energiaforrással, amely a műholdas megfigyelőegységet táplálhatná. A vasúti szállításban az egységeket megfelelő kapacitású akkumulátorral kell felszerelni, amely lehetővé teszi a hosszú távú üzemelést. Fontos tényező a vasúti áruszállításban az egységek elhelyezési lehetősége a vasúti kocsikon. Tekintettel az érvényes jogszabályokra bármilyen beavatkozás, amely a vasúti kocsi szerkezetét érinti, problémát okozhat. Emiatt a legkézenfekvőbb megoldás a mágneses felfogatás, erős állandómágnesek segítségével. A mágnesek tervezése során kiemelt szempont úgy rögzíteni a GPS-egységeket, hogy még erős rázkódások esetén – például a vasúti kocsik tolatása során – is biztonságosan üzemeljenek. Az összes lehetőség kihasználásának érdekében, amelyet ez a technológia kínál, szükség van egy jó minőségű alkalmazásra is a GPS-egységekből nyert adatok kezelésére.
Az OLTIS Group az egyik a néhány társaság közül, amely az ügyfelei számára teljes körű megoldást képes nyújtani a vasúti küldemények és járművek megfigyelésére. A társaság kifejezetten a vasúti közlekedés számára kialakított műholdas megfigyelőegységeket kínál, és egy hozzáillő minőségi webalkalmazást használ, amely speciális, a vasúti környezet számára kialakított funkciókat tartalmaz.
A GPS-egység egy 179x89x25 mm nagyságú, feltűnést nem keltő berendezés, amelyet könnyedén el lehet helyezni a vasúti kocsi alvázszerkezetében. A beépített elektronika nagyon magas érzékenységgel rendelkezik, lehetővé teszi a műholdfrekvenciavételt az égre való egyenes rálátás nélkül is, a földtől való csekély visszaverődés kihasználásával. A beépített akkumulátor, a beállított üzenetküldési sűrűség és kihasználtságsűrűség függvényében egy feltöltéssel akár egy egész éves üzemelést is lehetővé tesz. Az egység erős permanensmágnesekkel van felszerelve, amelyek rögzítik az egységet bármilyen közlekedési körülmény között. Magasabb védelmi igények esetén lehetőség van az egységet egy fém védőtokba elhelyezni, amely szilárdan van rögzítve a vasúti járműre. Az egység töltése micro USB-csatlakozón keresztül zajlik. Az egységek rendelkeznek ATEX-tanúsítvánnyal (EX II 3G Ex ic IIA T4 Gc) veszélyes környezetben való felhasználásra is.
A GPS-adatok feldolgozásának céljából az OLTIS Group egy kifejezetten vasúti közlekedési környezetre összpontosító webapplikációt fejlesztett ki, amely számos olyan funkciót tartalmaz, amelyek egyéb hasonló alkalmazásban nem találhatóak meg (ld. keretben. A szerk.). Az alkalmazás úgyszintén lehetővé teszi a GPS-egységekből kapott adatok átadását más rendszerekbe, függetlenül attól, hogy az adott rendszer az OLTIS Grouptól származik-e vagy sem.
Azon ügyfelek számára, akik nem biztosak abban, hogy kihasználnák a műholdas megfigyelőeszközöket hosszabb időn át, kialakított az OLTIS Group egy ún. eszközkölcsönzőt: havidíj ellenében biztosítja az ügyfél számára az igényelt GPS-egységek mennyiségét és hozzáférést a webes alkalmazáshoz. Az ügyfél így megfigyelheti a vasúti küldeményeit vagy járműveit beruházási költségek nélkül. A bérlési futamidő egész ideje alatt biztosított a műszaki támogatás és a hot-line az esetleges felhasználási nehézségek elhárítására. Az egységeken alapvetően 15 perces pozícióadat-küldési időintervallum van beállítva a leszállításkor. Igény esetén, távoli adminisztráció segítségével lehetséges ezt az intervallumot, illetve más műszaki paramétert is konfigurálni az eszközökben.
Az OLTIS Group webalkalmazásának egyedülálló funkciói
- A küldemények interaktív vasúti térképen való ábrázolása.
- A legközelebbi vasútállomás hozzárendelése az adott műholdas megfigyelőegységből kapott koordinátákhoz. Az alkalmazás tartalmazza a vasútállomások teljes DIUM számjegyzékét, amelyekbe betöltötték a vasútállomásokat a földrajzi koordinátáikkal. Az egység által küldött koordináták alapján az alkalmazás minden egyes pozícióhoz ábrázolja a vasútállomás számát és megnevezését.
- A futásteljesítmények kiszámítása a vasúti pályán valóban megtett távolságok szerint (nem csupán két pont összekötésével, amely nem veszi figyelembe a valós pályahosszt közöttük).
- A vasúti kocsik futásteljesítményének megfigyelése, beleértve a határértékek nyomon követését egyenesen az alkalmazásban vagy e-mail üzenetes tájékoztatással.
- A megfigyelt küldemények mozgáselőzményeinek ábrázolása táblázatokban vagy vasúti térképen, beleértve a valós mozgás kirajzolását és a pozícióadatokat a vasúti infrastruktúrán.
- Más vasúti infrastruktúrára való átlépések megfigyelése és figyelmeztetés.
- A küldemény más vasúti infrastruktúrákon való mozgásának megfigyelése, amelyeken tartózkodott a közlekedés során.
- A várakozások megfigyelése és hosszas mozdulatlanságokra való figyelmeztetés egyenesen az alkalmazásban vagy e-mail üzenetes tájékoztatással.
- Az alkalmazás részét képezik a különféle áttekintések is, amelyek lehetővé teszik a megszerzett adatok könnyű kiértékelését, például a küldemény vagy vasúti kocsi részletes várakozási idői, tartózkodások az egyes vasúti infrastruktúrákon, futásteljesítmények áttekintése a megadott időszakban stb.