A Magyarországon piacvezető Rail Cargo Hungaria (RCH) idén már október elején bejelentette a 2019-es irányadó árszínvonalát a speditőröknek egy partnertalálkozó keretében, ahol a tarifális kérdések mellett sok szót ejtettek az üzemeltetési kihívásokról, főleg a vágányzárakról és azok következményeiről is.
Kovács Imre, az RCH Igazgatóságának elnöke, CEO a partnertalálkozón elmondta, hogy a vasúttársaságnak egyre nagyobb nehézséget jelent a meglévő forgalmainak elfuvarozása, miközben a fuvarozási igények nőnének. A pályakapacitások korlátozott rendelkezésre állása, a kerülő útvonalakon közlekedés és a létszámhiány miatt átlagosan 20–30 százalékkal nőttek a fuvarozási idők, ami jelentős többletköltséget okoz a társaságnak, hiszen ugyanannyi áru továbbításához ennyivel több vagonra, mozdonyra és mozdonyvezetőre van szükség. Ez pedig akkor sem feltétlenül elérhető, ha a megbízó esetleg átvállalja a társaság többletköltségét, így újabb fuvarfeladatokat is csak korlátozottan tudnak vállalni. Ebben az évben szeptember végéig a hatvani, a veszprémi és a pusztaszabolcsi vonalak átépítése miatt 7 ezer RCH-s tehervonat közlekedett kerülő útirányon, együttesen 444 ezer kilométerrel hosszabb úton.
A menetrendszerűség is egyre rosszabb – jellemzően az RCH hatáskörén kívülálló okokból –, így egy átlagos tehervonat másfélszer annyi idő alatt közlekedik le, mint ahogy a kiszerkesztett menetrendje alapján indokolt lenne (250 helyett 400 perc alatt). Noha a MÁV Csoportnál a 2019-es béremelés egy hároméves megállapodás alapján csak 5 százalékos lesz, kérdés, hogy tényleg így lesz-e (hiszen ez közvetlenül hat az RCH bérszínvonalára is). Az már biztos, hogy az idei növekmény után a vontatási villamosenergia ára újra 20 százalék feletti mértékben emelkedik, ami önmagában 2 százalékos áremelést indokol. Mindezek eredőjeként a Rail Cargo Hungaria 8 százalékos általános áremelést jelentett be 2019-re, ami megosztotta a résztvevőket.
Egyesek szerint ez a mérték továbbra sem teszi lehetővé a vasúti árufuvarozás jövedelmezővé válását (az RCH árai az egész piacon irányadók), mások szerint a közúttal szembeni versenyképesség tovább romlik általa. Az RCH a jövedelmezősége érdekében a jövőben még kevesebb veszteséges fuvarozást végezne, emiatt a teljesen tervezhetetlen Lőkösháza–Curtici (Kürtös) határátmeneten át való közlekedésből is részben levonulna. Korábban ott napi 24–25 tehervonatpár is áthaladt egy nap, most 13 sem, ráadásul ezek is 9 vasúttársaság üzemeltetésében. Az egyeskocsi-forgalmak Kürtös mellett Rajkán át sem közlekednek majd a jövőben. 2019-ben 308 napra teljesen lezárják a Pécel–Aszód vonalszakaszt, valamint megkezdik Hegyeshalom és Debrecen, illetve folytatják a pusztaszabolcsi vonal átépítését is.
A RAIL CARGO HUNGARIA „2018 ENERGIATUDATOS VÁLLALATA”
A magyarországi vasútvállalatok közül elsőként a Rail Cargo Hungaria fenntarthatósági teljesítményét ismerték el „Energiatudatos vállalat” címmel. Az ezt tanúsító okmányt Kovács Imre, az Igazgatóság elnöke, CEO szeptember 20-án vette át az Innovációs és Technológiai Minisztériumban tartott ünnepségen, amelyen részt vett a társaság részéről Neuschl Szilárd minőség- és folyamatmenedzsment vezető, valamint Mondvay-Németh Boglárka marketing- és kommunikációs vezető is. Fél évtizedes következetes környezettudatos tevékenység eredményei értek be ezzel. A piacvezető magyar árufuvarozó vállalat ma már valódi energiahatékony fuvarozási alternatívát kínál a közúti szállítással szemben. A Rail Cargo Hungaria csatlakozott a Virtuális erőmű programhoz, amelynek célja, hogy a résztvevők együttesen 2030-ra létrehozzák Magyarország második legnagyobb erőművét. Az RCH ehhez egyebek között úgy járul hozzá, hogy a Taurus villanymozdonyainak energiavisszanyerő berendezései már jelenleg is nap mint nap áramot pótolnak vissza a rendszerbe. A Rail Cargo Hungaria fuvarozási teljesítménye 2017-ben 6551 millió árutonnakilométer volt. Ha a társaság által szállított mintegy 32 millió tonna árut közúton, kamionokkal juttatták volna célállomásaikra, az elmúlt évben 304 ezer tonna üvegházhatású szén-dioxiddal több került volna a környezetbe. Az árufuvarozáshoz köthető járulékos költségek tekintetében, amelyek a lakosság általános egészségi állapotának romlásában, a balesetek számának növekedésében és az infrastruktúra elhasználódásában jelentkeznek, háromszoros szorzóval lehet kifejezni ugyanennek az árumennyiségre eső pozitív egyenlegét a vasút javára. A Rail Cargo Hungaria sok más területen is kimagasló eredményeket ért el a környezettudatos vállalati működés területén. Digitalizációs programjával az adminisztrációban felhasznált papírmennyiséget évről évre 1–1,5 tonnával csökkenti. A „papírmunkához” 2015-ben 34 tonna, egy évvel később 32 tonna, tavaly 31 tonna különféle minőségű papírt használtak fel.