Új eszközökkel és különféle fejlesztések bevezetésével járul hozzá a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) a tisztességes fuvarozóvállalkozások versenyképességének fejlődéséhez. Ebben az évben a növekedésnek indult bliccelők száma miatt az ellenőrzések fokozása áll a középpontban. Minderről Kibédi-Varga Lajos, a NÚSZ Zrt. szolgáltatási igazgatója beszélt a KözútVilág Expo konferencián.
A NÚSZ ellenőrzési rendszerei a nap 24 órájában, az év 365 napján folyamatosan működnek. 126 ellenőrzőkapuval egyidejűleg 340 forgalmi sávot figyelnek közel 1200 kamerával és változó helyszíneken 45 kamerás járművel. Emellett 8 nagyobb mobilcsoportos egységgel végeznek – megállításos vagy lassításos – ellenőrzést az autópályapihenőkben. Legutóbb húsvétkor volt nagyobb ellenőrzőkampány. Akkor több mint 3 ezer járművet ellenőriztek, és 3 százalékos bliccelési rátát tapasztaltak. A jogosulatlan úthasználók 93 százaléka külföldi volt.
Mint Kibédi-Varga Lajos elmondta, a „bliccelő” külföldiek aránya mind az e-matrica, mind az e-útdíj rendszerben érzékelhetően nőtt. Tavaly több mint 1 millió pótdíjas esetet és több mint 250 ezer e-útdíjas jogosulatlanságot regisztrált a vállalat. S habár a NÚSZ célja nem a mindenáron való büntetés, az ellenőrzések kiterjesztésével és fejlesztésével szeretnék rábírni az autósokat és fuvarozókat a jogkövető magatartásra.
Az útdíjfizetés elmulasztása mellett a hibásan megadott környezetvédelmi besorolások kiszűrése, a helyes beállítások megállapítása, az útdíjszedés korszerűsítése is az elmúlt időszak fejlesztéseinek eredménye. Ezt eddig a rendőrség ellenőrizte a kamion megállításakor. A jövőben viszont már a NÚSZ is hozzáfér ezekhez az adatokhoz: az új rendszer kamerái minden áthaladáskor látják majd, hogy kinek megfelelő és kinek nem a megadott környezetvédelmi besorolása. Jelenleg a fejlesztés első szakasza, az úgynevezett adatfeltöltési fázis folyik. A külföldieket arra kérik, hogy adják meg a szükséges információkat és töltsék fel a NÚSZ rendszerébe.
Az ellenőrzést fokozatosan vezeti be a NÚSZ, idén csak a megállításos ellenőrzésnél nézik a környezetvédelmi besorolást, főleg a külföldi járműveknél, és ott is először csak jelzik, ha nem megfelelő a besorolás. Jövőre elindul a kamerás, teljesen automatizált ellenőrzése a környezetvédelmi beállításnak. Ez esetben is először tájékoztatják az ügyfelet, csak az számíthat büntetésre, aki nem korrigálja a hibát, illetve nem tölti fel az adatokat. A büntetés mellett pedig mindaddig a legrosszabb környezetvédelmi kategória szerinti útdíjat kell fizetnie, amíg nem pótolja a hiányosságot. A magyar fuvarozói érdekképviseletek (FUVOSZ, MKFE, NiT Hungary) által is szorgalmazott intézkedés – a többi fejlesztéssel együtt – a tervek szerint erősíti a fuvarozói piacon belüli tisztességes versenyt, az ágazat szereplőit pedig még inkább jogkövető magatartásra ösztönzi.
Egy másik informatikai fejlesztés a rendszámmal való trükközések kiszűrésére irányul. A menet közbeni ellenőrzés mellett már a NÚSZ kamararendszere is képes arra, hogy a rendszámmal machinálókat lefülelje. A letakart, lebillentett, megbuherált rendszámtáblákkal közlekedők egy egyedi technikai azonosítót kapnak, amelyet a NAV, illetve a rendőrség munkatársai is látnak, és ez, valamint a járműről készült jó minőségű kamerafelvétel alapján felelősségre tudják vonni a trükköző kamionosokat.
A fixen telepített ellenőrzőpontok mellett a NÚSZ különleges kamerával felszerelt autóival is végez speciális ellenőrzéseket, amelyek lényege, hogy menet közben, a díjköteles úton közlekedve is vizsgálni tudja a szemből jövő tehergépjárművek úthasználati jogosultságát és a díjfizetés megfelelőségét. A bliccelő így nem tud kitérni, elbújni az ellenőrzés elől, a technológia kivédhetetlen. A rendszer beüzemelése óta eltelt néhány hét alatt már 100 machinálót értek tetten, köztük rendszámmal trükközőket, a díjköteles utakon sosem látott szellemkamionokat és az útdíjat csak a kapuk közelében fizető potyázókat.
További újítás, hogy az ügyfelek érdekét szem előtt tartva ügyfélszolgálatot nyitnak Budapesten, emellett a telefonos ügyfélszolgálatot gyorsabbá, az élő ügyintézést könnyebben elérhetővé teszik, sorolta a szolgáltatási igazgató. Idén bevezetik az azonnali fizetés első lépcsőjét: a banknak elutalt pénz még aznap megjelenik az útdíjfizetési egyenlegükön. Hamarosan elfogadják a DKV üzemanyagkártyát az ügyfélszolgálataikon, s még idén tervezik az UTA-t is. Fejlesztik az utólagos fizetési lehetőségeket, és nagyvásárlói programot indítanak az e-matricás rendszerben. Ennek keretén belül tömegesen van lehetőség a matricavásárlásra, azt nem kell egyenként intézni, és lehetőség lesz az utólagos fizetésre is.