Soha nem szállítottak Németországban olyan sok árut, mint 2016-ban: 1,1 százalékkal túlszárnyalták az előző évi mennyiséget, így a szállítási piac a maga 4,6 milliárd tonnájával elérte eddigi csúcspontját. A közlekedési teljesítmény 1,7 százalékkal 659,9 milliárd tonnakilométerre nőtt. Ez is rekordnak számít, hiszen eddig 2008-ban volt ez az eredmény a legmagasabb, amely 653 milliárd tonnakilométert jelentett akkor.
A szállítási feladatok megoldásához a leginkább ismét a közút járult hozzá mintegy 472 milliárd tonnakilométerrel, ami 2,8 százalék pluszt takar. A vasutak 116 milliárd tonnakilométert teljesítettek, ez 0,5 százalékos visszaesést jelent, továbbá a belvízi hajózás teljesítménye is csökkent 3,7 százalékkal, vagyis 53,2 milliárd tonnakilométert hoztak össze.
A kormány fájdalmas számlát kapott a hivatalos statisztika révén a tehergépkocsi-barát politikájáért cserébe – kommentálta Dirk Flege, az Allianz pro Schiene ügyvezető igazgatója az aktuális számokat. Miközben Németországban a vasút piaci részesedése 17,6 százalékra csökkent, Svájcban ez az arány 42, Ausztriában pedig 30 százalék. Az áruszállító vasutak számára meg kellene felezni a pályadíjakat, ez lenne az első fontos lépés Flege szerint, hogy stílusos hasonlattal élve újra jó vágányra lehessen vinni a vasúti áruszállítást.
Fél Németország azt firtatja, miért vannak egyre inkább tele az autópályák teherautókkal – vetette fel Peter Westenberger, a NEE (Netzwerk Europäischer Eisenbahnen) európai vasúti egyesület igazgatója. Ennek oka az, hogy a közúti áruszállítás behozhatatlan előnyökkel bír, a költségeket tekintve. Westenberger bírálta emiatt a kormányzatot. A vasúti vállalatok adatai szerint konténerenként 40 euró hátrányban vannak a közúttal szemben.
Németországi áruszállítás | 2016 | 2015 | változás 2015-höz képest | |||
millió t | milliárd tkm | millió t | milliárd tkm | t | tkm | |
Közút | 3593,3 | 471,8 | 3539,2 | 459,0 | +1,5% | +2,8% |
Vasút | 361,3 | 116,0 | 367,3 | 116,6 | -1,6% | -0,5% |
Belvízi hajózás | 219,6 | 53,2 | 221,4 | 55,3 | -0,8% | -3,7% |
Tengeri hajózás | 292,6 | NA | 291,8 | NA | +0,3% | NA |
Csővezeték (nyersolaj) | 92,4 | 18,8 | 90,7 | 17,7 | +2,0% | +6,1% |
Légi fuvarozás | 4,5 | NA | 4,4 | NA | +3,3% | NA |
Összesen | 4563,9 | 659,9 | 4515,8 | 648,7 | +1,1% | +1,7% |
Forrás: Destatis
A cikk a NavigátorVilág 2017. márciusi számában jelent meg.