Szállítmányozás 2024 konferencia

A koronavírus logisztikai hatásai

A Vuhanból indult koronavírus nemcsak a populációra, de a gazdaságra is hatalmas csapást mért. A kínai termeléskiesés heteken belül komolyan érinteni fogja Európát is, Kínának pedig most döntenie kell, hogy a GDP növekedését vagy a vírus megállítását tűzi ki fő célul.

A vírus hatása a logisztikai iparágra

A kínai Holdújév időszakának és a nehézkes ellátásnak köszönhetően számos gyártó-, termelőcégnél elfogytak a készletek, és nem érkeznek újabb alapanyagok. A tengeri, vasúti és légi szolgáltatások akadoznak. A kapcsolódó vám- és szállítói kapacitások ugyancsak hiányosan állnak rendelkezésre. A jelenlegi helyzet azzal fenyeget, hogy az ellátási láncban komoly szakadékok keletkeznek.

Legsúlyosabban az autóipar érezte meg a vírus hatását. Megmutatkozik ez abban is, hogy több autóipari gyártó felfüggesztette modelljei gyártását az alkatrészhiány következtében. A Hyundai megszakította a Palisade városi terepjárójának dél-koreai gyártását múlt hét végén, miután akadozni kezdett az alkatrészszállítás Kínából. A Fiat is a termelés leállítását tervezi az elkövetkező hetekben, náluk már az európai gyárat is elérte a válsághelyzet. A számos autóipari gyártó otthonát jelentő Vuhanban február 14-ig hosszabbították meg a munkaszünetet. A PSA és a Renault itteni gyárai biztos, hogy nem nyitnak ki február 14-ig. A Toyota pénteken bejelentette, hogy február 17-e után indítja csak újra a termelést négy kínai gyárában. Rajtuk kívül a Nissan Motor, a Honda Motor és a Mazda Motor is úgy döntött, hogy egyelőre nem kezdi el kínai gyáraiban a termelést.

A vírus hatása gazdaságra

A vírus már több más szektorban is elkezdte éreztetni a hatását. A Holdújév meghosszabbításával a készletek elfogytak és nem érkeztek újabb szállítmányok. A kínai feldolgozóipar teljesítménye januárban az öthavi mélypontra került.

Lassan már nincs olyan termék a világon, amibe ne került volna kínai alkatrész, így a legtöbb iparágat sújtani fogják a vírus gazdasági következményei. A legnagyobb csapás az alkatrészgyártást éri, ebben az ágazatban az európai és az amerikai gazdaság is ráépült Kínára. Igaz ez az elektronikára és a műanyagiparra is.

A magyarországi helyzet

Itthon egyelőre a meglévő és a biztonsági készletek biztosítják a termelés folytonosságát, néhány hét múlva azonban Magyarországon is jelentkezhetnek az ellátási gondok.

 

Információk első kézből

Amennyiben további információt szeretne megtudni első kézből, személyesen, gazdasági szakértőktől, látogasson el a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetői Klubjának A koronavírus gazdasági hatásai című konferenciájára 2020. február 27-én este, a Duna Garden-be, ahol bővebb tájékoztatást kaphat a jelenlegi és várható helyzetről.

A konferencián Ligetfalvi Gábor (gazdasági szakértő), Várkonyi Gábor (autópiaci szakértő) és dr. Matura Tamás (Kína-kutató) vitatják meg a jelenlegi helyzetet, és elemzik a vírus várható gazdasági hatásait.

További információ és jelentkezés a konferenciára: https://nlvklub.hu/esemeny/a-koronavirus-hatasa-a-gazdasagra-konferencia/