Szállítmányozás 2024 konferencia

„Az NI DNS-ébe van kódolva az innováció” – beszélgetés Tárbály Erikával, az NI Hungary Kft. logisztikai menedzserével

„Az NI DNS-ébe van kódolva az innováció” – beszélgetés Tárbály Erikával, az NI Hungary Kft. logisztikai menedzserével

Folyamatos fejlesztés, ötletelés, alkalmazkodás a világban végbemenő változásokhoz – ezek jellemzik az innovatív, tesztelési, mérési, vezérlési megoldásokkal és technológiával foglalkozó NI Hungary működését, amelynek logisztikai menedzserével, Tárbály Erikával a szakterületét érintő aktualitásokról és kihívásokról beszélgettünk.

– Milyen munkamegosztásban foglalkoznak a logisztika részterületeivel?

– Termelővállalat lévén a gyártás és a folyamatos termékfejlesztés áll a cégünk fókuszában, de a folyamatos alapanyag-ellátás és a vevői igények kielégítése is kiemelt fontossággal bír. Külön csapatok foglalkoznak a logisztika egyes részterületeivel, de szorosan együttműködve, globális irányítás alatt. A logisztikai feladatok az Ellátási lánc és a Gyártási operáció elnevezésű szervezeti egységeink között oszlanak meg. A beszerzés és a termeléstervezés az előbbi, míg a raktározás és a szállítmányozás az utóbbi keretein belül működik.

– A beszállítók kiválasztásánál körültekintően kell eljárni. Az NI mire figyel ezen a területen?

– Természetesen nagyon fontos a termék vagy a szolgáltatás beszerzési költsége, de a kiválasztásnál több szempontot is figyelembe veszünk: mennyire megbízható a partner, mennyire fenntarthatóak a folyamatai hosszú távon, milyen értéket képvisel a környezetvédelem területén, milyen gyártási és biztonsági folyamatokkal és tanúsítványokkal rendelkezik. A legfontosabb tényezők, amelyeket nyomon követünk: a vállalt határidőre történő szállítás, a folyamatos, egyenletes jó minőség, a szállítási és számlázási dokumentáció pontossága, a reklamációk kezelése, az ügyfélszolgálat színvonala.

– Mi alapján választanak fuvarozót, szállítmányozót, illetve mit mérlegelnek, amikor a szállítási módról kell dönteniük?

– A termékeink karakterisztikája és a rövid szállítási határidő, amit a vevőink felé vállalunk, nagymértékben meghatározza a szállítási módot. Az alapanyagokat és a termékeinket jellemzően légi úton szállítjuk a magyar és a malajziai gyárainkba és onnan a vevőinkhez. Kisméretű küldeményeinkhez futárszolgálatot, míg a nagyméretű, raklapos és különleges elbánást igénylő küldemények célba juttatásához szállítmányozócéget alkalmazunk. Az NI beszállítói és vevői szinte minden földrészen megtalálhatók. Ezért fontos a fuvarozó, szállítmányozó kiválasztásánál, hogy közvetlenül vagy partnercégen keresztül közvetve, de mindenütt elérhető legyen. Szintén szempont, hogy a partnerünk bármely országban képes legyen a speciális igényeinket (például raktározási, vámkezelési szolgáltatás, helyi kiszállítás) is támogatni. Alapvető elvárás a vállalt szállítási határidők betartása, a nyomon követési lehetőség biztosítása. Azokat a partnereket preferáljuk, akik innovatívak, és az ügyfeleik igényeinek figyelembevételével fejlesztik a szolgáltatásaikat.

– Mekkora feladat a disztribúció megszervezése?

– A vevőink a megrendeléseiket az értékesítő kollégáinkon, a disztribútorokon keresztül vagy a honlapunkon is leadhatják. A megrendelés rendszerünkbe történő rögzítése után visszaigazolást kapnak a várható szállítási határidőről. A vevői igényeket mindkét gyárunkból képesek vagyunk kiszolgálni. A szállítási dokumentációt a rendszerünk automatikusan generálja a beállított paraméterek alapján. Szerződött partnerekkel dolgozunk, akik minden szállítási igényünket le tudják fedni, legyen az egy normál küldemény vagy éppen egy fedélzeti futár. Mind a futárszolgálat, mind a szállítmányozócég kiemelt ügyfélszolgálatot biztosít számunkra a magas színvonalú szolgáltatás mellé. Ez lehetővé teszi, hogy a szállítmányozási feladatok koordinációját kis létszámú csoporttal tudjuk megoldani. Minden partnerünkkel írásban rögzítjük az együttműködés szabályait. Ezt a dokumentumot rendszeres időközönként közösen felülvizsgáljuk.

– Hogyan kezelik a vevőreklamációkat?

– A szállítással kapcsolatos reklamációk a beszállítóktól a beszerzési csapatunkon, a vevőktől az ügyfélszolgálaton keresztül érkeznek hozzánk. Minden megkeresést jegyrendszerben rögzítünk, ahol azok egyedi azonosítót kapnak. A továbbiakban a kommunikáció cégen belül a jegyrendszerben, míg a külső partnerekkel e-mailben zajlik. A megkeresések rendszerben való kezelése hatékonyabbá teszi a kommunikációt, mivel minden információ egy helyen szerepel a jegyen belül. A másik ok, amiért a jegyrendszert használjuk, az az, hogy lehetőséget ad a folyamataink fejlesztésére a rendelkezésünkre álló adatbázis elemzése által. A gyakran feltett kérdések segítenek beazonosítani azokat a problémás területeket, amelyek javításával nagymértékben csökkenthetjük a lehetséges hibák gyakoriságát.

– A raktározást „házon belül” oldják meg, vagy élnek a kiszervezés lehetőségével?

– A gyártáshoz használt csomagolóanyag és a gyár üzemeltetéséhez szükséges, de nem használt eszközök, berendezések tárolásához igénybe vettünk külső raktározási szolgáltatást, mert korábban erre nem volt lehetőségünk a saját raktárainkban. A kapacitásunk bővítésével ma már a gyártáshoz szükséges alap-, félkész- és készterméket a gyár területén található raktárakban tároljuk. A gyártási folyamathoz nem használt termelőeszközeink, berendezéseink – amelyeket csak ritkán vagy egyáltalán nem mozgatunk – tárolását továbbra is külső szolgáltató bevonásával oldjuk meg.

– Mit tartanak elsődlegesnek az ügyfélkapcsolatok terén?

– Az erőforrásainkat, mint minden más cégnek, ott kell koncentrálnunk, ahol a befektetett energia legnagyobb megtérülése valószínűsíthető. Vevőinket különböző szempontok alapján kategóriákba soroljuk, amelyeket külön értékesítési és ügyfélszolgálati csoport kezel. A megkeresésekre igyekszünk rövid időn belül reagálni és megoldást találni. Termékeink szállításánál messzemenőkig figyelembe vesszük a vevők elvárásait, vonatkozzon az címkézésre, dokumentációra, szállítási ütemezésre. A megváltozott ügyféligényekhez igazodva az NI is egyre inkább megoldásokat szállít a partnerek részére házhoz vagy az általuk megadott címre.

– A logisztikában is kulcskérdés az innováció, a fejlesztés…

– Az NI DNS-ébe van kódolva az innováció, folyamatosan fejlesztünk, ötletelünk. Az újításokat nem tervezzük, hanem csináljuk. Állandóan változunk, ahogy a minket körülvevő világ is változik. Fejlesztéseink minden területet érintenek, hogy a teljes ellátási lánc minél tervezhetőbb és kiszámíthatóbb legyen. Jelenleg a fuvarozó, szállítmányozó partnereinkkel a rendszereink integrálásán, a papír nélküli szállításon, míg a társterületekkel a globális folyamataink egységesítésén dolgozunk.

– Változott-e az elmúlt időszakban a megbízó–szolgáltató kapcsolat?

– A kapcsolat a megbízó és a szolgáltató között az utóbbi években átalakulóban van. Sokkal nagyobb hangsúly kerül a megbízói igények alaposabb megismerésére és az ahhoz igazított ajánlatok készítésére, mint korábban. A szolgáltató folyamatainak és képességeinek ismerete szintén nagyon fontos a megbízó számára. Egy sikeres, hosszú távon fenntartható együttműködést ma már csak közösen lehet építeni; az egyik fél dominanciája nem elég. Amennyiben ezt mindkét oldal felismeri és dolgozik rajta, akkor rövid időn belül minőségi változást fognak érzékelni az együttműködő partnerek. Ehhez persze a megbízók és a szolgáltatók részéről is szükség van a szakmai tudásra és – ami legalább ilyen fontos – a szakmai alázatra.

 

NÉVJEGY

Tárbály Erika 2000–2006 között a Komar Textil/Delta Galil teljes körű vám- és szállítmányozási tevékenységét irányította a szakterület első számú vezetőjeként. Ezt követően négy éven keresztül a Kühne + Nagel polgári raktárközpontját vezette branch manageri beosztásban, a raktárközpont teljes körű irányítása (raktározás, vám, szállítmányozás) tartozott hozzá. Hasonló feladatkörben dolgozott 2011–2015-ig a Toyota Tsusho Europe színeiben mint assistant manager, a magyarországi raktárbázis munkájáért, illetve a külföldi (olasz, német, lengyel) raktárközpontok szakmai támogatásáért felelt. Immár hatodik éve az NI logisztikai menedzsere, fő feladata a vállalat globális szállítmányozási operatív feladatainak irányítása.

 

CÉGNÉVJEGY

A texasi székhelyű NI (bejegyzett név: National Instruments Corporation), tesztelési és mérési technológia terén élvonalbeli vállalat 2001-ben Debrecenben hozta létre első tengerentúli gyártóegységét. Az eredeti terveket messze túlszárnyalva, a jelentős bővítésnek és fejlesztésnek köszönhetően ma már itt működnek olyan globális, illetve regionális kiszolgálóközpontok is, mint például az informatikai fejlesztői részleg, a HR, a jogi és a pénzügyi csoportok, valamint a vevői megrendelések feldolgozásával foglalkozó egység. A gyártást szakképzett mérnökök támogatják, a kutatás-fejlesztési mérnökcsoport tevékenysége révén pedig a jelenleg több mint 1400 munkavállalót foglalkoztató debreceni leányvállalat igazi tudásközponttá nőtte ki magát a régióban.

 

Dékány Zsolt