Szállítmányozás 2024 konferencia

Hamburgba látogattak a szállítmányozók

Hamburgba látogattak a szállítmányozók

A Magyar Szállítmányozók Szövetsége és a Port of Hamburg által szervezett tanulmányút keretében a hamburgi kikötőbe látogattak el a közelmúltban a szakma képviselői.

A csoport először Európa egyik legkorszerűbb konténerterminálját, a HHLA Hamburger Hafen und Logistik AG Container Terminal Altenwerder (CTA) létesítményét látogatta meg. A 2001-ben nyílt terminál területe 983 500 négyzetméter, kapacitása pedig évi 3 millió TEU. Az 1400 méter hosszú rakpartfal mentén egyszerre akár 4 konténerszállító hajó is be- és kirakható. A 30 ezer TEU kapacitású központi konténerterületet 65 vezető nélküli jármű (AGV) szolgálja ki, ennek köszönhetően a terminál szinte teljesen automatizáltan működik.

A túra a SACO Shipping GmbH, Európa egyik legnagyobb NVOCC szolgáltatójának meglátogatásával folytatódott. A résztvevők megtekintették az FCL és LCL cross-dock raktár működését, betekintést nyerhettek az árudarabok tízezreinek kezelését biztosító, állandó mozgásban lévő raktári operáció életébe.

A tanulmányút a hamburgi Nemzetközi Tengerészeti Múzeum, a világ legnagyobb tengerhajózási gyűjteményének megtekintésével zárult. A magánmúzeumnak helyet adó épület egykoron a legrégebbi raktárépület volt, ám miután a tengeri kereskedelem áttért a konténerekre, a városnegyed többi raktárához hasonlóan elveszítette az eredeti funkcióját.

A 10 emeletes épületben, 12 ezer négyzetméter területen elhelyezett gyűjtemény jelenleg több mint 50 ezer tárgyból és több mint 1 millió fényképből áll: hajómodellekből, építési tervekből, egyenruhákból és tengerészeti művészeti tárgyakból. Különleges darabja a hamburgi kikötő szobaméretű makettje, amelyen a résztvevők madártávlatból is megtekinthették az út során busszal és sétahajóval is bejárt helyszíneket.

Műszakilag működőképes múzeumhajó

Felejthetetlen része volt a tanulmányútnak a Cap San Diego múzeumhajó megtekintése, amelyet az tesz különlegessé, hogy a konténerek elterjedése előtti szinte utolsó pillanatban épült, a konténerhajózás előtti technikai szint csúcsát jelentette. 1961-ben a hamburgi Deutsche Werft AG hajógyár építette a Hamburg Süd hajóstársaság számára, egy 6 darabból álló sorozat utolsó elemeként. Korát tekintve még viszonylag fiatalnak számít, műszakilag a mai napig kifogástalanul működik, azonban logisztikai technológiai téren már muzeális darab. A hajón 16 általános célú és 1 nehéz rakomány számára telepített emelőrúd, továbbá 2 fedélzeti daru található. A Hamburg–Dél-Amerika útvonalon teljesített szolgálatot az 5 testvérhajójával együtt. Dél-Amerika felé gépeket, vegyszereket, gépkocsikat, Európa felé pedig trópusi gyümölcsöket, kávét, húst és gyümölcslé-koncentrátumot szállított. A 159,4 m hosszú, 21,4 m szélességű, 8,44 m merülésű teherhajó kapacitása 9998 BRT, a legnagyobb sebessége 19 csomó volt. Az 5 raktér teljes feltöltése 14 napig tartott. A hajó korábban utasokat is szállított, összesen 12 fizető utas kelhetett át fedélzetén az Atlanti-óceánon. Az utasok kényelmét egy ebédlő, egy utasfedélzet és egy kis úszómedence is szolgálta.