A budapesti székhelyű MMV Zrt. a magyar vasúti fuvarpiac három legnagyobb piaci szereplőjének egyike. A tulajdonos Petrolsped 2015-ben alapította meg ausztriai leányvállalatát, amelyet kezdettől fogva Körös Norbert vezetett; az ő kitartó munkájával szerezte meg a társaság a biztonsági tanúsítványát az osztrák vonalakra, és 2017 vége óta már nem az anyacég, hanem a saját nevében közlekedhetnek a vonatai. Ez év márciusában az új cégvezető Klaus Lippert lett, aki az ÖBB Csoportnál töltött bő három évtized után lett „magánvasutas”.
– Milyen szakmai kihívást jelent Önnek az MMV-Rail Austria vezetése?
– Az MMV-Rail Austria világos, növekedésorientált stratégiával van jelen az osztrák piacon. Az MMV-vállalatok nemzetközi összefogásuk eredményeként a vasútlogisztikai szolgáltatások széles palettáját kínálják az egyedi és egyszeri fuvarfeladatok példaértékű lebonyolításától az egyes ügyfelekre specializált rendszeres irányvonati közlekedésig. A cég szolgáltatási minőségére a cégméretből adódóan a kereskedelmi és üzemeltetési kérdésekben egyaránt közvetlen ráhatásom van, ami hatalmas lehetőség és kihívás számomra.
– Milyen elvárásokat fogalmaztak meg a tulajdonosok?
– Szeretnénk növelni a cégünk piaci részarányát a Duna-menti vasúti korridoron, illetve a Dunától északra, Csehország felé. Ehhez bővítenünk szükséges az ausztriai mozdonyflottánkat, hiszen középtávon szeretnénk megduplázni a jelenlegi volumenünket. Míg tavaly átlagosan 25 vonatunk volt hetente, idén már 30, amelyek zöme a Passau–Hegyeshalom/Pozsony relációban közlekedett, kisebb része a csehországi Breclavból, de kiszolgálunk ausztriai feladó- és kirakóhelyeket is ezen útvonalak környékén.
– Milyen feladatok állnak a társaság előtt?
– Megbízható szolgáltatásokat kell nyújtanunk ügyfeleinknek, mert elvárják tőlünk a menetrend szerinti közlekedést, valamint a valós idejű és pontos tájékoztatást a vonatok futásáról. E cél érdekében fejlesztjük a szervezetet, bővítjük a kapacitásainkat, hiszen a növekedés nem mehet a minőség rovására. Így abban sem gondolkodunk, hogy például Németországba is saját jogon közlekedjünk, megfelel számunkra a partnervasutakkal való együttműködés.
– Van és lesz elegendő mozdonyvezetőjük a feladataik elvégzéséhez?
– A jelenlegi mozdonyvezető-állománnyal még képesek vagyunk kezelni a növekedésből és az esetleges hektikusságból eredő többletfeladatokat, ám a stratégiánk megvalósítása miatt valóban szükség van több mozdonyvezetőre. Már jelenleg is foglalkoztatunk olyan kollégákat, akik Magyarországon és Ausztriában is vezethetnek mozdonyt, sőt vannak olyanok is, akik emellett még németországi vizsgával is rendelkeznek. Ebben mindenképp van potenciál, megfelelő határtechnológia esetén órákkal is rövidülhet a menetidő. Ehhez nem is kell feltétlenül mozdonyvezető-csere nélkül közlekedni, az ugyanis önmagában 3–5 perc. Sokkal nagyobb gond a határállomások kapacitásproblémája, ami miatt már a korábbi állomásokon akár hosszú órákra félrerakhatják a vonatot. Az álló eszköz nem termel pénzt, de finanszírozási költsége meg van, amit az ügyfelekre átterhelni szinte lehetetlen.
– Hogyan hatnak a vágányzárak a működésükre?
– Pályakarbantartás esetén a vonatkésés természetes következmény, hiszen akadályozza a közlekedést, máskülönben állandó kapacitásprobléma nem nehezíti az ausztriai működésünket. A hegyeshalmi vágányfelújítás minket hasonlóan érint, mint a többi piaci szereplőt, a felkészülést megkezdtük a kerülő útirányon való közlekedés megszervezésére.
NÉVJEGY
Klaus Lippert 1985-ben forgalmistaként kezdett az ÖBB-nél dolgozni, bécsi, burgenlandi és alsó-ausztriai szolgálati helyek után 1993-ban árufuvarozásra specializálódott, az ÖBB berkein belül lett szállítmányozó. Egy frissen létrehozott részlegen különleges szállításokkal, JIT-fuvarozásokkal, a nagymegbízók légi, tengeri és közúti fuvarfeladataival foglalkozott. 1996-tól KAM-ként az agráripari cégek tartoztak hozzá. 2002-től a Speditions Holding, az Ermewa és az ÖBB közös cégében, a ChemFreightnél lett KAM ásványolaji és vegyipari területen, 2009-től pedig e termékcsoportnak a vezetője lett. A ChemFreight és az AgroFreight 2013-as Rail Cargo Logistics-be olvadása után utóbbi cégnél is termékcsoportvezető maradt az agráriparral kiegészült területen. A 2019-es évet már az RCA értékesítési szervezetének egyik projektmenedzsereként kezdhette meg, ám márciusban elfogadta a felkérést az MMV-Rail Austria GmbH vezetésére.