A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) minden évben megszervezi a közlekedéslogisztikai szakma kiemelkedő eseményét, amelynek tematikája a szakmát érintő és érdeklő aktuális témák, újdonságok, innovatív és jövőbemutató megoldások, hazai és nemzetközi területről. A hagyományosan Herceghalmon megrendezett fórum a logisztikai tisztánlátásban segített az élet sokszínűségében, hogy a döntéseket minél kisebb kockázattal hozhassuk meg a mai turbulens, háborús, energiaválságos világban.
Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke a konferencia nyitóbeszédében a gazdasági környezet turbulenciájára hívta fel a figyelmet, ugyanakkor már látszik a negatív folyamatok megtorpanása: a gáz és az áram ára az év I–II. hónapjában jelentősen esett, a tengeri konténeres fuvardíjak pedig több mint 70 százalékkal csökkentek. Az intermodális fuvarozás 2022-ben is nagyot ment 6,9 százalékos növekedéssel. A fuvarozási alágazatok közül csak a nemzetközi közúti fuvarozás tudott bővülni, az összes többi minden paraméterében zsugorodott, a legnagyobbat a vízi fuvarozás esett.
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium részéről dr. Nagy Ádám helyettes államtitkár ismertette a tavalyi gazdasági eseményeket. Az eddig nyilvánosságra került számok alapján az infláció tetőzésénél lehetünk, és innentől egy csökkenő folyamat várható, aminek a végén teljesülhet a 2023 végére vizionált egyszámjegyű infláció.
Dr. Bakai Kristóf Péter pénzügyőr dandártábornok, elnökhelyettes a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 140 részéről nagyon jó összefoglalót tartott a 2019–2022 közötti történésekről. 2019-től minden évben kisebb-nagyobb mértékben nőtt az import- és az exportforgalmunk, például az elmúlt évi import (forintban) 144 százalékkal, az export százalékkal az előző évhez képest. Az ukrajnai gabonaimportunk 2022-ben meghaladta a 2,3 millió tonnát (korábban ez 10 ezer tonna nagyságrendű volt).
A folytatásban Kalmár Milla, a 108Agency ingatlanszakértője elmondta, hogy tavaly nagyot teljesített az ingatlanpiac: 482 ezer négyzetmétert adtak át, ennek 70 százalékát Budapesten, ugyanakkor nő a vidéki ingatlanok iránti érdeklődés. Megnyúlt az előkészítési időszak 9–12 hónapra, megnőtt az igény a magasabb műszaki sztenderdek iránt, és a bérleti díjak év végére elérhetik a négyzetméterenkénti 6 eurót. Ebben az évben a fejlesztés alatt levő ingatlanállomány Budapesten 380 ezer, vidéken 130 ezer négyzetméter.
Munkaerő-gazdálkodási kerekasztal keretében a HR-szakma elismert szaktekintélyei: Bogdán Szilvia HR-szakértő, Korycki Adrienn fejvadász, Borbély László kiégésspecialista, Tóth Zsuzsanna munkavédelmi, foglalkozás-egészségügyi szakértő beszélgettek – Krizsó Szilvia moderálásával – a munkaerő kiválasztásáról, megtartásáról, motiválásáról, az otthoni munkavégzésről, a vezetői együttműködésről a beosztottakkal, a vezetői kiégésről, munkamorálról és természetesen a megoldásokról is. Több nagy mondás is született: „A munkaerő kincs, amit óvni kell. Ráadásul a munkavédelemre fordított minden 1 Ft 2,5-szerese térül meg a cégeknél, ha a cégvezetők szemléletként kezelik ezt.” „Egy iroda berendezésekor a munkavállaló nappalijával kell versenyeznünk.” „A megtartás az új toborzás.”
Kövári Zoltán a BlackBelt-től a digitalizációs megoldások keretében bemutatta, hogyan lehet gyorsan (akár pár hét alatt is) jól és valóban az ügyfelek igényeinek megfelelően informatikai fejlesztéseket megvalósítani. Az esettanulmányokkal dúsított előadás nagyon tanulságos volt.
E-kereskedelmi kerekasztal keretében az iparág hazai nagyágyúi: Czifrik Szabolcs (DPD), Táncsics András (Boxy), Várkonyi Balázs (eMag) és Teleki József (NAV Reptér) beszélgetett Kossuth József (Budapest Airport) vezetésével az e-kereskedelem aktuális, érdekes kérdéseiről és jövőbeni lehetőségeiről. Jelenleg a belföldi e-kereskedelem növekedése lassul, a nemzetközi része viszont nagyon dinamikusan nő. A jelenlevők egyetértettek abban, hogy ebben az iparágban csak brutális mértékű digitalizálással és folyamatos fejlesztéssel lehet bírni az iramot, az aszimmetrikus igények kiszolgálását.
Végül, de nem utolsósorban Szalma Botond a Fonasba/Plimsoll részéről nagyon jó körképet adott a tengeri fuvarozásról: komoly itt is a munkaerő-probléma, gigászi méretű konténerhajótér-rendelés zajlik, ami jól be fog zavarni az ellátási lánc folyamataiba. Egyik-másik nagy hajóscég 2022-es profitja Magyarország éves GDP-jét közelíti. Az EU-s szankciós politika eredményeként óriási méretűre duzzadt az ún. sötét flotta, amivel az embargós termékeket fuvarozzák. A Dunáról a hajótér-kapacitás lement az Al-Dunára ukrán gabonát fuvarozni, így a folyam felső szakaszán kapacitáshiány lépett fel, miközben a szárazság elvitte az árualapot.
SZAKMAI ELISMERÉSEK
A Logisztikai Érdemrend elismerés 2023. évi díjazottja dr. Földesi Péter egyetemi tanár, a Széchenyi István Egyetem Logisztikai és Szállítmányozási Tanszékének tanszékvezetője.
Az év logisztikai fejlesztése elismerés 2023. évi díjazottja a JYSK Distribution Center logisztikai központ fejlesztése.