MLSZKSZ: Fel kell gyorsítani a logisztikai vállalkozások digitális átállását

MLSZKSZ: Fel kell gyorsítani a logisztikai vállalkozások digitális átállását

Az elmúlt években a Miskolcra és térségébe települő nemzetközi és hazai cégek száma folyamatosan növekedett, így igény jelentkezett egy olyan regionális rendezvényre, ahol a helyi vállalkozások rendszeresen találkozhatnak, eszmét cserélhetnek, kapcsolatokat építhetnek. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) és a NORDLOG Klaszter ebben az évben közösen szervezte meg az Iránytű a logisztikában – Irány Észak című állandó miskolci konferenciát október 11-én.

A mintegy 90 résztvevő körében, regionálisan második alkalommal megszervezett fórum fókuszában a digitalizáció és a robotika versenyképességet segítő megoldásai, a cégek digitális felkészültsége és informatikai biztonsága, valamint az e-kereskedelem robusztus fejlődése állt. Az eseményen az ágazat elismert szakemberei bemutatták a logisztika új irányait, fejlődési dinamikáját és lehetőségeit a régiós cégek megoldásain keresztül. Kiemelték, hogy sürgősen fel kell gyorsítani a hazai cégek – különösen a közepesnél kisebb méretű vállalkozások – digitalizációs folyamatait, mert nem lesznek versenyképesek a jövőben.

A hazai vállalkozások jelenleg jelentősen le vannak maradva ezen a téren. Egy összességében 2500 milliárd forintot – támogatás és saját forrás formájában – felhasználó hazai K+F+I pályázatot érintő vizsgálat szerint az elköltött összegeknek csak a 30 százaléka hasznosult tovább, ami nagyon alacsony érték. Mindez összefüggésben lehet azzal is, hogy egy régiós elemzés szerint a lengyel cégek digitalizációs szintje jelenleg 2,5-szer fejlettebb, mint a magyaroké, és a Közép-Európába érkező befektetési tőke 70 százaléka Lengyelországba megy.

A szakemberek azt is kifejtették: nem biztos, hogy a saját K+F+I ösztönzése jelenti a jövőt – lásd az alacsony hasznosulási rátát –, mert Lengyelországban igen nagymértékű a vásárolt szabadalmi jogok aránya. Ennek előnye, hogy célzott feladatot szolgál, azonnal alkalmazható, elkerülhető a hosszadalmas kísérleti időszak. A hazai logisztikai és ipari szereplőknek újra kell pozícionálni a fejlődési stratégiájukat, ha versenyben akarnak maradni, továbbá fejleszteni és optimalizálni kell a beszállítói értékláncokat.

A közepesnél kisebb méretű hazai cégek digitális fejlettségi szintje nagyon alacsony. Az átlagos magyar cég informatikai rendszerét 7,5 perc alatt lehet feltörni – hangzott el a konferencián. A cégek IT-védelmi képessége katasztrofális állapotban van a nyugat-európai és távol-keleti társaikhoz képest. Mindez azért nagy probléma, mert a kibertámadások elérték a logisztikai piacot is (lásd a MAERSK, DHL, DB rendszereit ért hekkertámadásokat), és a jövőben egyre több ilyen attakra kell felkészülni, minthogy a logisztikai vállalkozások egyre értékesebb adatokat birtokolnak.

„Egy ország versenyképességét összehangolt termelői és logisztikai stratégiával lehet erősíteni. Ha ezen két szempont közül a logisztika másodlagos szerepet kap, az – akár már rövid távon is – az ipari teljesítmény gyengülését eredményezi. Ezért a logisztikai piacon is folyamatos fejlesztésekre van szükség, különösen a digitalizáció területén” – monda Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke. Kiemelte, hogy a logisztikai piac különböző szereplőinek újfajta együttműködéseket kell kialakítaniuk, mert együtt hatékonyabbak tudnak lenni, mint külön-külön. „Az ügyfeleknek nem olcsó megoldásokra, hanem optimalizált és hatékony rendszerre van szükségük” – tette hozzá.

A rendezvényen aláhúzták, hogy az egyes iparágakban a robotika/digitalizáció látványos fejlődésének hátterében a hatékonyságnövelési igény, az egyre kritikusabb szakemberhiány áll. A hatékonyság növelésére többféle innovatív megoldást mutattak be a konferencián. A POBO rendszerű árukiszedési technikával például növelni lehet a raktári árukiszedés sebességét (8 százalékkal csökkentve a kigyűjtési időt), az RFID-technológiával (rádiófrekvenciás áruazonosítással) pedig egyes területeken a teljes logisztikai folyamat automatizálható.

A folyamat eredményét egy működő vállalkozáson keresztül mutatták be: az adott cégnél 110 százalékkal nőtt a gyártott termékek darabszáma, a korábbi évi 268 órás sorállást 68 órára tudták csökkenteni, miközben az árbevétel 127 százalékra nőtt, 22 százalékkal csökkent a dolgozói létszám, és 13 feleslegessé vált gépet adtak vissza. A bemutatott példa összességében 15 százalékos termelékenységi javulást eredményezett. A szakemberek kiemelték, hogy a versenyképesség javításához az egyes gyártási és logisztikai területekre megfelelően alkalmazható mérőszámokat kell kitalálni.

A konferencián elhangzott, hogy megjelent már az RFID-t részben/egészben leváltó technológia: az infravörös technológián alapuló IRID-RTLS rendszer, amely teljes transzparenciába tud kerülni a gyártási folyamatokkal, kiküszöbölve az RFID korlátait. A rendszer pontos, nincs rádiófrekvenciás zavar, nincs keresési időveszteség, ezért a logisztika és a gyártás területén kiválóan lehet alkalmazni.

Az e-kereskedelem rohamos fejlődése és az évi több mint 20 százalékos növekedése hatalmas korszerűsítési kényszert jelent. A legnagyobb vállalatok, mint például az Amazon, bizonyos területeken már az aznapi kiszállítást is vállalják, az Alibaba pedig megcélozta a 72 órás kiszállítási szintidőt (miközben 72 órás heti munkaidőt várnak el a munkavállalóktól). Ezek mind óriási logisztikai kihívásokat jelentenek, amelyek egyre korszerűbb digitalizációs megoldásokat igényelnek.  A drónok alkalmazása, a blokklánc-rendszerek, az automatizálás új szintjei vagy a robotok megjelenése mind olyan technológiák, amelyeket az ipari termelő és logisztikai cégek nem hagyhatnak figyelmen kívül, ha továbbra is versenyképesek szeretnének maradni.

 

KIVÁLÓSÁGDÍJ

A konferencián átadták „A Régió Logisztikai Kiválósága” elismerést, amelyet 2019-ben a Robert Bosch Energy and Body System Kft. kapott meg. A díjat Andrejkovics Gábor logisztikai osztályvezető (képünkön balról a harmadik, előadótársai körében. A szerk.) vette át, aki bemutatta cégük világszerte több díjjal elismert logisztikai fejlesztéseit. A Bosch Energy and Body System Kft.-nél költséghatékony és célravezető gyártáslogisztikai fejlesztéseket vezettek be, amelyeket a többi Bosch-gyár is elismer.