KözútVilág konferencia

„Folyamatosan fejlesztjük szolgáltatásainkat, újabb és újabb megoldásokon dolgozunk” – interjú Kálmán Sándorral, a Michelin váci logisztikai központjának vezetőjével

„Folyamatosan fejlesztjük szolgáltatásainkat, újabb és újabb megoldásokon dolgozunk” – interjú Kálmán Sándorral, a Michelin váci logisztikai központjának vezetőjével

A kereskedelmi logisztikai folyamataikban jellemzően a közúti fuvarozás dominál, mivel a kereskedelmi stratégia által meghatározott szűk szállítási határidők más módozat bevonását nem teszik lehetővé. Ugyanakkor a gyárak alapanyagokkal való ellátása és a raktáraikból induló szállítmányok esetén szinte az összes fő fuvarozási mód megtalálható, nyilatkozta lapunknak a Michelin váci logisztikai központjának vezetője. Kálmán Sándor szerint partnereik kiválasztásánál a proaktív gondolkodás és a közös fejlődés melletti elkötelezettség a döntő szempont.

– Hová pozícionálná a logisztikát a vállalati struktúrában?

– A logisztika kulcsfontosságú helyet foglal el benne, tevékenységünk meghatározó a vevők elégedettsége szempontjából. A vállalaton belül külön szervezet foglalkozik az alapanyag-ellátáshoz tartozó logisztikai feladatokkal. A különböző területek irányítása helyi, regionális és központi csapatok együttműködésével valósul meg, amivel biztosítható a rugalmasság és a reaktivitás, ugyanakkor egy egységes stratégiának megfelelő magas színvonalú működés.

– A beszállítók kiválasztásánál mely szempontoknak adnak prioritást?

– A logisztikai szolgáltatások beszerzéséről regionális és központi szinten döntünk. A legfőbb szempont – a gazdaságosság mellett –, hogy a kiválasztott szolgáltató képviselje a Michelin által előállított kiemelkedő minőségű termékekhez méltó, magas színvonalú szolgáltatást. Ez kiemelten fontos a kereskedelmi logisztika esetében, hiszen a cég nap mint nap a fuvarozón keresztül jelenik meg a vevő telephelyén. A regionális beszerzések lehetővé teszik a különböző folyamatok optimalizálását, kihasználva, hogy partnereink Európa szinte minden országában képviseltetik magukat, és képesek fuvarozási, raktározási vagy vámszolgáltatási feladatokat is ellátni. Az alvállalkozóink teljesítményét, a szolgáltatások minőségét folyamatosan nyomon követjük, így az esetleges hiányosságokra gyorsan tudunk reagálni. Nagy hangsúlyt helyezünk a jó partnerkapcsolatokra, a proaktív gondolkodásra és a közös fejlődés melletti elkötelezettségre.

– Hogyan jellemezné a Michelin disztribúciós tevékenységét?

– Az abroncspiac sajátossága ebben a régióban a szezonalitás. Bár napjainkban dinamikusan fejlődik a négy évszakos abroncsok piaca, jellemzően azért még mindig téli és nyári abroncsokban gondolkodnak a felhasználók. Ennek megfelelően a logisztikában igen erős időszaknak mondható a február elejétől március végéig tartó „nyári” és a július elejétől szeptember végéig tartó „téli” szezon. Ezekben a periódusokban az aktivitás akár több mint duplája is lehet a szezonon kívüli hónapoknak. Igazi kihívást jelent tehát a logisztikai kapacitások ezen ingadozáshoz igazítása, a szolgáltatás minőségének és gazdaságosságának fenntartása mellett. A disztribúció szervezését egy nagy tapasztalattal rendelkező fuvarszervező csapat végzi. Munkájukat informatikai rendszerek és egy magas színvonalú raktári adminisztrációs csapat támogatja. Segítségükkel tudjuk biztosítani a disztribúciós központ által kiszolgált országok különböző előírásainak és az egyes vevői elvárásoknak való megfelelést. A váci raktárunkból jelenleg 16 országot szolgálunk ki, amelyből 8 az Európai Unión kívül helyezkedik el. A disztribúciós megoldásaink között megtalálható az FTL, a milk-run, nagyobb távolságok esetén pedig a line-haul és a milk-run kombinációja, amikor is több vevő áruját FTL fuvarként szállítjuk az adott országban üzemeltetett platformunkra, majd onnan indítjuk a helyi disztribúciót. A járattervezésekben igénybe vesszük alvállalkozóink szaktudását. A fuvareszközök lehető legjobb kihasználását az informatikai rendszereink összekapcsolásával biztosítjuk.

– Mi alapján döntenek a különféle modalitások között?

– A kereskedelmi logisztikai folyamatainkban jellemzően a közúti fuvarozás dominál, mivel a kereskedelmi stratégia által meghatározott szűk szállítási határidők más módozat bevonását nem teszik lehetővé. Ugyanakkor a gyárak alapanyagokkal való ellátása és a gyári raktárainkból induló szállítmányok esetén szinte az összes fő fuvarozási mód megtalálható. Mivel gyárainkból a világ minden tájára szállítunk, és köztudott, hogy az abroncsgyártáshoz kaucsukra van szükség, ami Európában a tudomány jelen állása szerint még nem terem meg, a tengerentúli szállításainkat kombinált vasúti és tengeri szállítási módozatban oldjuk meg. A szolgáltatók és a szolgáltatások kiválasztása a korábban már ismertetett alapelvek szerint történik.

– Milyen megoldásokat alkalmaznak az árutárolásban?

– Magyarországon több mint 5000-féle terméket: abroncsot, tömlőt, védőszalagot és egyéb kiegészítőket tárolunk, az egészen kicsitől a 2,5 tonnásig, így a tárolási és árukezelési eljárásaink is különbözőek. Az apró vagy egyedi termékeket speciális polcrendszeren, a többi terméket abroncstárolásra kialakított állványokon, a nagy méreteket oszlopokban vagy állítva tároljuk. A rakodás és a fuvarozás módját is meghatározza a termékek mérete, ennek megfelelően szállítunk oszlopban, állítva vagy palettában. Az abroncsszállításra vonatkozó szigorú nemzetközi szabályok miatt a pótkocsik minőségére különleges figyelmet fordítunk. A raktári folyamatok irányítására, illetve a raktárkészlet optimalizálására egy, a cégen belül egységes raktárkezelő rendszert használunk. Ez segíti a kapacitást, az optimális készlet-elhelyezést az aktuális igényeknek és a szezonnak megfelelően beállítani.

– A raktározás területén igénybe vesznek külső szolgáltatókat?

– Törekszünk a gazdaságos megoldások alkalmazására, és ennek keretében élünk a kiszervezett megoldások lehetőségével is. Ilyen esetben a partnereink kiválasztását összetett tender előzi meg, a döntésnél az érintett területek összes képviselője részt vesz.

– A vállalat ügyfélszolgálati stratégiájában mire fordítanak kiemelt figyelmet?

– Jelenleg a Michelin minden egyes abroncsot házhoz szállít a partnerei által meghatározott kiszállítási címekre, nagyobb mennyiségek esetén a vevő által meghatározott időkapunak megfelelően is. Az ügyfélszolgálat napi kapcsolatban van a vevőkkel, a rendelés állománykezelése és optimalizálása folyamatos. A személyes kapcsolat mellett a vevők rendelkezésére áll egy internetes portál, ahol figyelemmel kísérhetik a rendelés állapotát, a termékek elérhetőségét. Az esetleges reklamációk kezelésére online és személyesen is van mód. Ezekre különös figyelmet fordítunk, igyekszünk mielőbb orvosolni a problémákat. A reklamációk száma és az azok megoldására fordított idő kiemelten fontos mutató számunkra, ezért napi szinten nyomon követjük azokat.

– Milyen logisztikai fejlesztéseket terveznek a jövőben?

– A Michelin európai disztribúciós központját 2015-ben adták át Vácott. Azt megelőzően és azóta is folyamatosan fejlesztjük a szolgáltatásaink minőségét, újabb és újabb megoldásokon dolgozunk. Legfőbb feladatunknak tekintjük a digitalizáció adta lehetőségek minél jobb kihasználását és az új módszerek alkalmazását, különösen a termékek azonosítására és nyomon követhetőségére vonatkozóan. Arra is figyelünk, hogy a legszigorúbb biztonsági és tűzvédelmi szabályoknak megfelelően működtessük a telephelyet és alakítsuk a folyamatainkat. Törekszünk a környezetvédelmi lábnyomunk csökkentésére, legyen szó akár a termékeink raktározásáról, szállításáról vagy utóéletéről. Ennek keretében például begyűjtjük partnereinktől a használt abroncsokat, amelyeket erre specializálódott gyárainkban újrafutózunk, vagy támogatjuk alvállalkozóinkat az alternatív meghajtású fuvareszközök használatában.

 

Névjegy

Kálmán Sándor elektromérnökként végzett a bukaresti műszaki egyetemen, ezt követően, 17 évvel ezelőtt csatlakozott a Michelin Csoporthoz. Pályafutását ipari szervezőként kezdte a cég zilahi telephelyén, majd projektmenedzserként, később termelésvezetőként folytatta a tevékenységét. A Michelin szervezetén belül lehetősége volt hasonló pozícióban dolgozni a cég egyik németországi telephelyén, Karlsruhéban is. 2019 óta foglalkozik logisztikával mint a közép-európai kereskedelmi logisztika regionális vezetője. Ő irányítja a Vácott kialakított európai disztribúciós központot, amely 16 ország késztermékekkel való ellátásáért felel.

 

Cégnévjegy

A Michelin Csoport központja a franciaországi Clermont-Ferrand-ban található. A társaság 170 országban rendelkezik kereskedelmi képviselettel, több mint 127 ezer főt foglalkoztat, és 69 termelőegységet működtet világszerte. 2019-ben mintegy 200 millió abroncsot gyártott.

A Michelin Magyarországon 1996 óta fenntartható mobilitást segítő megoldásokat kínál, illetve munkavállalói, vevői és a helyi közösségek felelősségteljes és környezetbarát módon történő támogatására összpontosít. A Michelin Magyarország több mint 1300 embert foglalkoztat, és 4 telephelyen végzi tevékenységeit: nyíregyházi gyárában abroncsokat gyárt, Vácott egy logisztikai központot működtet, Tuzséron alapanyagok beszerzésével és forgalmazásával foglalkozik, Budapesten pedig egy kereskedelmi irodát tart fenn. A csúcskategóriás Michelin abroncsok országszerte 450 értékesítési ponton keresztül érhetőek el járművezetők és szakemberek számára.

 

Dékány Zsolt