KözútVilág konferencia

A konténerek belsejének gázmérése a METRANS budapesti terminálján

A heteket, szélsőséges esetben hónapokat utazó konténerek kinyitása egészségügyi kockázatokkal járhat, mivel a konténerek belsejében a szellőzés hiánya, a hőmérsékleti hatások és a hosszú idő eredményeképpen a gázok koncentrációja megnövekedhet. Ezt a konténereket átvizsgáló vagy azokat kirakodó személyek belélegzik, ami jobb esetben csak átmeneti rosszullétet okoz, de szélsőséges esetben akár súlyosabb betegséget is. Így egyre nagyobb az igény a kinyitás előtti biztonságos gázmérésre, aminek ideális helyszíne a konténerterminál. Erre reagálva a METRANS az EWS-sel együttműködve tette elérhetővé ezt a szolgáltatást Budapesten is.

Martijn Boei, az EWS Group országigazgatója

– Az EWS-csoport számos üzletággal rendelkezik, ezek egyike a gázok koncentrációjának mérésére szakosodott. Miért?

– Az EWS a szolgáltatásai részeként azért kezdett el gázmérésekkel foglalkozni, mert a hollandiai logisztikai iparágban sürgős igény merült fel e téren a biztonság javítására. Ehhez egy sor súlyos incidens vezetett, amikor vámosok veszélyes gázszinteknek voltak kitéve a konténerek fizikai ellenőrzése során, ami súlyos légzési problémákat és kórházi kezelést eredményezett. Emellett több olyan eset is előfordult, amikor a munkavállalók a konténerek kirakodása közben lettek rosszul. A konténerekben lévő megemelkedett gázszinteknek való tartós kitettség hosszú távú egészségügyi problémákkal is járhat. Egyes cégeknek ideiglenesen szüneteltetniük kellett a tevékenységüket ilyen incidensek miatt, ami aláhúzza az ilyen helyzetek súlyosságát, és hangsúlyozza a gázmérések fontosságát az ilyen kockázatok kezelésében.

– Milyen konténerek jelentenek kockázatot?

– Az emiatt elkezdődött kutatás érdekes következtetésre vezetett. Míg korábban úgy véltük, hogy elsősorban az élelmiszerbiztonsági okokból szándékosan elgázosított konténerek jelentik a potenciális kockázatot, mostanra kiderült, hogy a problémás konténerek többsége olyan gázokat tartalmaz, amelyeket nem szándékosan zártak be a konténerbe. Ezek olyan gázok, amelyek a termékekből párolognak el, vagy olyanok, amelyek még a gyártási folyamat során szabadultak fel.

– Minden konténert érdemes lehet megvizsgálni?

– Az elsődleges cél a konténerekkel naponta dolgozó, veszélyes gázoknak kitett személyzet védelme. Ennek jegyében a holland kormányzat előírta, hogy a konténerek gáztartalmának mérése is része legyen a konténereket kirakodó alkalmazottak kockázatértékelésének. Azt is szabályozták, hogy minden egyes konténert meg kell mérni a hollandiai vámvizsgálat előtt.

– Milyen előnyei vannak az EWS megoldásának?

– A gázmérési szolgáltatásunk mellett egy átfogó online ügyfélportált is biztosítunk, ahol minden mérési adat és eljárásrend könnyen hozzáférhető. A ki-szűrt konténerek esetében kényszerszellőztetés is végezhető anélkül, hogy ki kellene nyitni a konténer ajtaját, így megőrizve az eredeti tömítés épségét. Egy további előnyünk a kibocsátásmentes szellőztetésre való képességünk, amely biztosítja, hogy a veszélyes – és néha mérgező – gázok nem kerülnek a légkörbe a szellőztetéssel.

– Kik a célcsoportjai ennek a megoldásnak?

– A logisztikai ágazaton belül elsődlegesen a terminálokra fókuszálunk. Ezek a létesítmények integrálhatják a gázmérési megoldásainkat, azt kiegészítő szolgáltatásként is kínálva az ügyfeleiknek. A mérések elvégzésével és a konténerek biztonságos gázszintjének biztosításával a terminálok jelentősen javíthatják a szolgáltatásaik színvonalát. Mellettük azokat a vállalatokat célozzuk meg, amelyek személyzete a konténerek kirakodását végzi. Ezek a vállalatok felelősek azért, hogy a kirakodási és feldolgozási műveletek során garantálják az alkalmazottak biztonságát és a jogszabályok betartását. A harmadik fontos célcsoportot a fuvarozók és szállítmányozók alkotják, akik kiegészítő szolgáltatásként ajánlhatják a szolgáltatásainkat. Ez nemcsak a rakomány biztonságos és időben történő szállítását foglalja magában, hanem a rakományt kezelő személyzetet is megvédi a veszélyes gázoktól. A gázmérési megoldásaink alkalmazásával a fuvarozók növelhetik a biztonsági szintjüket és a megbízhatóságukat az ügyfeleik szemében, ezáltal erősítve versenyelőnyüket a piacon.

 

Nagy Ladislav, a METRANS Konténer ügyvezetője

– Miért érdekes a METRANS számára a gázmérés?

– Ennek több oka van. Az elsődleges az, hogy a METRANS-nál tisztában vagyunk az emberek egészsége iránti felelősségünkkel, amellyel nemcsak a saját alkalmazottjainkra vigyázunk, hanem az ellátási láncban utánunk következő résztvevőkre is – gondolok itt a vámhatóságok alkalmazottjaira, a kamionsofőrökre, illetve a lerakóhelyek alkalmazottjaira is, akik nap mint nap konténereket nyitnak, így folyamatosan ki vannak téve az egészséget károsító gázok hatásainak. Mivel a motivációnk megvolt, és az ügyfeleink részéről is tapasztaltunk erre igényt (amely igény még erősödött is az elmúlt években), ezért számunkra kézenfekvő megoldásnak tűnt, hogy a méréseket a mi termináljainkon is bevezessük. A mi szerepünk azért fontosabb, mint a kikötőké, mert az áru szállítása során az „utolsó kilométer” a legkritikusabb a gázok szempontjából. A konténerbe zárt áru már több hete vagy hónapja van úton, mire hozzánk ér, így az áruból esetlegesen párolgó gázok koncentrációja a zárt térben egyre csak nő. Ezt a megnövekedett koncentrációt lélegzik be aztán azok a személyek, akik a konténer nyitásánál jelen vannak: a mi kollégáink, a vám vagy egyéb ellenőrző szervek, illetve a fogadó fél alkalmazottai.

– Miért nem a kikötőkben végzik el ezeket a méréseket?

– Hiába kerül sor erre a mérésre korábban (például a kikötőben), ha az ottani mérés és a kirakodás között napok vagy akár hetek is eltelnek, és ez alatt az idő alatt a gázok a lezárt konténerben újra vagy tovább koncentrálódhatnak! Így a kikötőben elvégzett méréseknek gyakorlatilag nincs hasznuk sem számunkra, sem az utánunk a szállítmánnyal kapcsolatba kerülő résztvevők számára. Ugyanígy sor kerülhetne a mérésre a vámolás vagy a kirakodás helyén is, de mit csináljanak akkor, ha veszélyes értékeket mérnek? A METRANS terminálokon, ahol a gázkoncentráció mérését ajánljuk, lehetőség van a veszélyes értékűnek mért konténerek szakszerű kiszellőztetésére is az erre szolgáló modern készülék segítségével. Mivel mindez a közúti fuvarozás megkezdése előtt történik, el lehet kerülni a várakozással vagy a meghiúsult fuvarral járó többletköltségeket is.

– A gázméréshez szükséges eszközök nem nagyon drágák?

– A költséghatékonyság szintén amellett szól, hogy olyan helyen mérjünk, ahol sok a konténer, és így sok a mérés is. Egy ilyen mérő, illetve ventilációs szett ára több tízmillió forint – és akkor még nem beszéltünk a működéséhez szükséges szoftver és a kezelőszemélyzet költségeiről. Azért, hogy a mérés költségét a lehető legalacsonyabb szinten lehessen tartani, naponta legalább 10–20, de inkább 50 mérésre is szükség van. Erre tökéletes hely például a budapesti terminálunk, ahonnan naponta több száz konténert is kiszállítunk.

– Volt-e már olyan a METRANS üzemeltette terminálon, hogy veszélyhelyzet, de legalábbis dilemma adódott egy konténer felnyitásakor annak gáztartalma miatt?

– Igen, előfordultak már ilyen esetek a dunaszerdahelyi telephelyünkön, ahol már több, mint 6 éve mérjük a gázkoncentrációt. Igaz, a hangsúly 1,5 évvel ezelőttig a fumigált (szándékosan elgázosított) konténereken volt. Az elmúlt években volt néhány olyan konténer, amelyekben határérték feletti volt valamely gáz koncentrációja, de szerencsére a kollégáink hozzáértése, illetve az, hogy rendelkeztünk mérőműszerrel, megmentette a helyzetet.

– A félelem elsősorban abból adódik, hogy színtelen, szagtalan, mérgező gáz (például szén-monoxid) képződik a konténerekben?

– Általánosságban nem kell ettől tartani. A konténerekben jellemzően nem különleges veszélyes gázok keletkeznek, hanem olyanok, amik a mindennapi életünkben is jelen vannak. Klasszikus példaként felhoznám a cipőket: ha bemegyünk egy cipőboltba, akkor valószínűleg érezni fogunk egy jellegzetes szagot, ami a cipőtalpat a cipő felső részéhez rögzítő ragasztóban található toulén szaga. Valakinek ez kellemetlen lehet, de attól, hogy bemegyünk a cipőboltba, nem lesz tőle semmi bajunk. Viszont aki egy raktárban dolgozik, és minden nap cipőkkel teli konténereket pakol ki zárt térben éveken át, az ő esetében fennáll a veszélye egy súlyos betegség kialakulásának.

– Ma milyen gyakorlat van a gázmérgezés elkerülésére?

– Csak a mérés, illetve szükség esetén a professzionális eszközökkel végrehajtott ventiláció. Nálunk, a METRANS-nál minden mérésről jegyzőkönyv készül, amelyben pontosan rögzített a mérés ideje, helye, illetve a mért értékek akkor is, ha nem érték el a kritikus szintet. Ebben a protokollban az is benne van, hogy a konténert biztonságos-e kinyitni, vagy sem. A jegyzőkönyv érvényessége 24 óra, amennyiben az első mérés negatív, azaz biztonságos szintű a konténerben található gázkoncentráció. Ha olyan konténert mérünk újra, amelyben az előző mérésnél veszélyes koncentrációt észleltünk, akkor a konténer szakszerű ventilálása után az újabb jegyzőkönyv már csak 4 óráig érvényes – ez idő alatt kell a konténert eljuttatnunk a terminálunkról a kirakóhelyre vagy a vámolás helyére, hogy az azt kinyitó személyek is biztonságos gázkoncentrációjú környezetben dolgozhassanak.

 

Andó Gergely