A METRANS újabb lendületet vett Magyarországon a ma már BUCS néven emlegetett csepeli konténertermináljának két évvel ezelőtti átadásával. Az intermodális forgalom bővülése a tengeri konténerek logisztikájával foglalkozó METRANS-t is kapacitásainak bővítésére sarkalta. Csepelen idén nyáron egy harmadik bakdarut helyeznek üzembe, hogy a közúti és vasúti rakodások jelenlegi átlagos ideje a magas termináli kihasználtság mellett se növekedjen.
– Hogyan teljesít a METRANS csepeli terminálja?
– A METRANS budapesti saját tulajdonú konténertermináljának megnyitása egyértelműen kimutatható fejlődést hozott a forgalmunkban. Amikor 2017 elején megérkezett az első vonatunk a BUCS-ra, már éreztük, hogy ez a terminál sikeres lesz. Azt azonban mi sem gondoltuk, hogy az eredmények ilyen gyorsan megjelennek, de nagyon örülünk neki. Már a 2017-es bázis sem volt alacsony az új terminálon, de azt tavaly már két számjegyű százalékkal haladtuk meg. A gyorsan növekvő forgalom mellett is képesek voltunk bővíteni a termináli szolgáltatások palettáját, így az átrakások száma mellett gyorsan nő az üres- és rakottkonténer-tárolás (depó) és -javítás volumene is.
– Miért éri meg az ügyfeleknek esetleg már a terminálon kipakolni a konténereket?
– A jogszabályok úgy változtak az elmúlt években, hogy többféle akut problémára is a termináli kirakás lett a legegyszerűbb és/vagy legköltséghatékonyabb megoldás. Könnyen érthető példa erre a tengelysúlymérés, ugyanis a nehéz konténerek terminálon történő több tehergépjárműbe vagy könnyű tengelyterhelésű, ponyvás kamionba való átrakásával elkerülhetők az emiatti esetleges hatósági büntetések. Több megbízó a disztribúciót már a terminálon elvégzi: a szórt küldeményeket itt teszik át irány szerint több járműbe, kirakás után pedig az üres konténert a depónkban leadhatják.
– A rakott konténerek tárolása miért éri meg az ügyfélnek?
– A gazdasági konjunktúra hatására több nagy multinacionális cég raktárkapacitásai beszűkültek, ezért megnőtt a nálunk történő tárolás ideje: csak a folyamatos üzemmenetük függvényében viszik ki vagy rakják ki a beérkezett konténereket. Vagyis egyfajta mobilraktárként is használják a terminált, elsősorban az importforgalomban. Első kézből tapasztaljuk, hogy milyen harmonikus és korrekt az együttműködés a vámosokkal, akik kirendeltséget is működtetnek a terminálon. Büszkék vagyunk rá, hogy tavaly megkaptuk az AEO-minősítést, ami mérföldkő a cég életében. Ügyfeleink egyre nagyobb arányban igénylik az „all in” szolgáltatást, és ebbe a vámtevékenység is beletartozik. Ami vámmal kapcsolatos, azt a METRANS megoldja az ügyfelek részére. Az ügyfeleknek ez egy nagyon kényelmes megoldás, a „port to door” szolgáltatás része.
– A termináli kihasználtság magas arányának a vártnál nagyobb volumenű tároláson kívül más oka is van?
– Az áruforgalom mennyisége is dinamikusan nőtt az elmúlt időszakban, ami komoly és szép feladatot jelentett a cégünknek. Ezt zömében Koper felől kell az országba behoznunk, így tovább nő az export- és importforgalom közötti volumenkülönbség az utóbbi javára. A magyar és szlovák külkereskedelem sajátossága, hogy jellemzően Koper felől jön az import, és Hamburg, Bremerhaven felé megy az export, Amerikába. Észak felé így az exportforgalom erős, dél felé pedig az import. A déli Koperen át 70 százalék az importunk, 30 százalék az exportunk aránya, Hamburg esetében szintén 70:30 a megoszlás, de éppen fordított irányban. Ezt a helyzetet sikeresen tudjuk kezelni a sűrű nemzetközi terminálhálózatra épülő METRANS hubkoncepcióval és üzletpolitikai kedvezményeinkkel. A hubok közötti összeköttetésnek köszönhetően a szlovák, a cseh és a magyar export az út jelentős részén közös vonattal kiszolgálható, így a kihasználtság és a hatékonyság maximalizálható. A koperi irányban az üres konténerek visszforgalma is része a modellnek, illetve az exportforgalom díja kedvezőbb lehet az import irányhoz képest.
– Hogyan alakul az idei év a magyar piacon? Egyáltalán mennyire előre tudnak tervezni?
– A január-február szárnyalt idén is, a március-április-május a tavalyi bázis körül alakult, az év további részének forgalmát pedig a mindenkori gazdasági folyamatok és a piaci igények befolyásolják. Ritka, hogy egy-két hónapnál előbbre konkrétan tervezhető legyen a kapacitás. Ügyféloldalon a konténer megrakása előtt körülbelül egy hónappal indul el a dokumentálás, a szerződéskötés, a kapacitásfoglalás a hajóra, ehhez jön még a hajó 3–6 hetes menetidője. Nálunk jellemzően már csak akkor könyvelik be a szállítási igényt, amikor úton van a hajó, így jellemző esetben 1–2 hétre tervezhetünk előre. Ugyanakkor előfordulnak prompt igények is, hiszen a kikötőben is történhet késés, akár vámeljárás vagy más hatósági vizsgálatok miatt. A METRANS részéről igyekszünk minden ügyféligényt minden esetben a lehető legrugalmasabban kiszolgálni, függetlenül attól, hogy az igény mikor merül fel.
– Kína felől vasúton is érkezik konténer a METRANS hálózatába?
– Igen, Kínából már napi egy vonatnyi mennyiség érkezik vonattal Prágába, illetve Česká Třebovába. Dolgozunk rajta, hogy ezt a lehetőséget így már a magyar ügyfeleknek is felkínáljuk. A szolgáltatás mindkét irányba elérhető, de e tekintetben is az importforgalom a domináns. Nem látjuk még pontosan, hogy ebben a relációban milyen távlatok rejlenek, hiszen ez a piac gyakorlatilag a semmiből robbant be, és nem látni, mekkorára nőhet még. A METRANS filozófiája és felépítése azonban alkalmas arra, hogy ügyfeleink megelégedésére a legkülönbözőbb piaci kihívásoknak eleget tegyünk. A METRANS hálózata kellően robusztus és kiszámítható, amibe bármikor beilleszthető egy-egy új irány, egy-egy új piac kiszolgálása. A cég 15 közép-kelet-európai terminállal, 2800 db teherkocsival, 85 db korszerű mozdonnyal rendelkezik, amely eszközállomány mellé áprilisban rendeltünk további 10 db új Vectron MS típusú villanymozdonyt a Siemens Mobility-től. A többrendszerű mozdonyok a magyar, szlovák, cseh, lengyel és német hálózaton is közlekedhetnek majd. A folytonos változás a piac mozgásának természetes része, és a METRANS készen áll arra, hogy a változó igényeket mindig kiszolgálja. Igyekszünk az előre nem látható új helyzetekre is felkészülni, hiszen a célunk, hogy magas minőségben, minél hatékonyabban tudjunk szolgáltatni módosuló körülmények mellett is.
– Mit hoz a METRANS számára a tengeri konténerfuvarozás konszolidációja?
– Ez egy olyan folyamat, ami kihívást jelent valamennyi piaci szereplőnek, főleg rövid és középtávon. Mindenkinek felkészültnek kell lennie, és azon kell munkálkodnia, hogy kellő szakmaisággal szolgálja ki ügyfelei igényét. Mindez kevésbé a vasúttársaságok, mint inkább a speditőrvállalatok működésében hoz jelentős változást, hiszen ők lesznek a közvetlen érintettjei annak, hogy az eddigiekhez képest kevesebb hajóstársasággal kell együtt dolgozniuk.
– Úgy látni, a konkurensek is kezdik másolni a METRANS modellt. Mit szól hozzá?
– A piaci verseny hasznos dolog, és a versenytársakra figyelni, őket tisztelni érdemes. Sokat köszönhetünk mi is a versenynek, hiszen ennek révén érlelődött ki az az egyedi METRANS modell, az az üzleti felfogás, amellyel a vasúti konténerlogisztikában mára meghatározó szereplővé váltunk.
– Terveznek-e fejlesztéseket a közeljövőben?
– Igen, a növekvő forgalom hatására, a szolgáltatásminőség megtartása és folyamatos javítása érdekében a csepeli METRANS terminálon máris fejleszteni fogunk. Egy új, harmadik bakdarut állítunk üzembe még az idén. A daru összeszerelése is elkezdődött, és terveink szerint halad a munka. Az új bakdaru beállításától az átrakási idők jelentős csökkenését várjuk, ami a növekvő forgalom mellett ügyfeleink minőségi kiszolgálása szempontjából nagyon fontos. Ügyfeleink akkor lesznek a legelégedettebbek, ha hamarabb vihetik el a konténereket, nincs torlódás, nem érzékelik a terminál forgalomnövekedésének semmilyen negatív hatását. Nálunk első az ügyfél, és amíg csak lehet, akár további beruházásokkal, a kapacitások növelésével biztosítjuk a megbízható és magas minőségű kiszolgálást. Ez is a METRANS modell „titka”.
– Személyi oldalról hogyan áll most fel a METRANS csapata, kik vezetik a céget?
– A METRANS igen kiváló csapattal dolgozik Magyarországon is. Az elért eredmények a magyar forgalommal foglalkozó nagyszerű kollégáinknak köszönhetők: az ő szakmaiságuk, emberi kvalitásuk és a METRANS modellhez való hozzáállásuk alapvető összetevője a sikernek. Az ügyfélszolgálat, a termináli kollégák, a vasutasaink, a dunaszerdahelyiek mind-mind hozzátesznek ahhoz, hogy dinamikus, jó lendületű legyen a METRANS hazai tevékenysége. Persze ehhez kellett egy olyan vezető, mint Kiss Péter, aki időben felismerte és átlátta a magyar piacot, komoly energiákat fordított arra, hogy a fejlődés itthon is beinduljon és egy jól felépített hazai csapat segítségével a modell hosszú távon jól működjön. Kiss Péter tavaly óta már a METRANS vállalatcsoport nemzetközi tevékenységét irányítja elnök-vezérigazgatóként. A magyarországi operációt ügyvezetőként Nagy László és Peter Sirotak látják el, mellettük az igazgatóság tagja még terminálvezetőként Ráfel Dániel kollégám, illetve a kereskedelmi és vámügyi terület vezetőjeként jómagam.
Szöveg: Andó Gergely