Három külön generációt képviselnek a Masped Logisztika vezetői, de a társaság iránti elkötelezettségükön kívül összeköti őket, hogy mindannyian Győrben végeztek, ami a speditőrszakmában komoly iskolának számít. A jövő útjának az automatizálást és digitalizálást vallják, de észszerű tervezéssel néznek elébe.
– Hogyan értékelnék 2024-et?
Kovács Marcell (K. M.): – Természetesen mi is szembesülünk azzal, hogy nehéz piacon dolgozunk. Ezzel együtt a társaságunk az átlagon és terven felül teljesít: egy jó csapat jó munkát végez, nagyon jó szolgáltatási színvonalon. Eredményesen hozzuk az évet, úgyhogy a bizonytalanságok ellenére szerintem jó irányba megyünk. A raktárlogisztika a főtevékenységünk, a forgalom 90 százalékát teszi ki jelenleg, de szépen épül mellé a szállítmányozási pillérünk, és a teljes körű szolgáltatások jegyében üzemeltetünk egy vámudvart is a fóti telephelyünkön. Nagyon fontosnak tartjuk ugyanis a részlegek összeforrt együttműködését, amellyel hozzáadott értéket tudnak felmutatni a piacon.
Pamucsi Tamás Viktor (P. T. V.): – Az operáció oldaláról maximálisan alá tudom támasztani az értékelést azzal, hogy ennyi feladatot elég komoly szervezéssel tudunk megoldani, tehát nagyon oda kell figyelnünk arra, hogy milyen hatékonysággal dolgozik a csapat, milyen szinergiákat tudunk kihasználni a nagy értékű árura, elektronikai termékekre és jövedéki logisztikára specializált működésünk során. Ezt nyilván segíti, hogy számos régóta itt dolgozó kollégának olyan szakmai tudása van, ami komoly versenyelőnyt biztosít a cégnek – még a mostani viszonyok között is, amikor minden formálódik, digitalizálódik. A mindennapjaink része, hogy a folyamatainkat papírmentessé alakítsuk át és a fenntarthatóság megjelenjen az egyes szinteken. Mivel a fejlesztéseket a beszállítóinkkal és az ügyfeleinkkel együttműködésben tervezzük és valósítjuk meg, az eltelt nyár folyamán körvonalaztuk nekik a digitális megoldások lehetséges irányait. Eszközbeszerzéssel pedig hatékonyabbá alakítottuk át a belső raktári folyamatokat: immár gyorsabb átfutási idővel tudjuk kiszedni a nagyobb címszámokat, ugyanakkor pontosabb készletvezetést is lehetővé tesznek ezek a technológiák.
Bartkó Miklós (B. M.): – Amikor egy évvel ezelőtt eldőlt, hogy a szállítmányozási üzletágat szeretnénk stratégiailag megerősíteni, készült egy üzleti terv, és azt gondolom, hogy ennek lépéseivel fokozatosan haladunk, de igazán a következő 2–3 évben fog markánsan kiteljesedni a cég működésében. Jellemzően közúti, tengeri és légi vonalon nyújtunk export- és importszolgáltatásokat teljes körűen, beleértve a vámeljárásokat is, de szükség esetén vasúti és hajózási lábat is biztosítunk. Ehhez adott a logisztikai infrastruktúra a Csepeli Szabadkikötő területén, a főváros szívében. Nagy előnyünk még, hogy a legnagyobb speditőrpartnerekkel dolgozunk hálózatban szerte a világon. Az sem lényegtelen, hogy többünknek van akár 3-3 évtizednyi speditőri tapasztalata, és annak ellenére, hogy mi is megyünk a digitális világ felé – például digitális platformot használunk az ügyfelek kiszolgálására –, leginkább a szakmai tudásunk birtokában tudunk mindenféle esetben megoldást kínálni. A rendezvénylogisztikai képességünk például egyenesen egyedülállónak számít Magyarországon. Rendkívül fontosnak gondolom, hogy a megbízhatóságunk mellett ezt a széleskörű tapasztalatot is fel tudjuk ajánlani a piacon.
K. M.: – Hozzáteszem, hogy ez a működési méret, amiben Miklósék végzik a szállítmányozást, még lehetővé teszi, hogy emberrel beszélgessenek az ügyfelek és ezáltal sokkal közelebbinek érezzék magukhoz a szolgáltatásainkat. A sztenderd, dobozos megoldások helyett van mód egyeztetni, rugalmasan kialakítani azt a működési környezetet, ami leginkább megfelel az ügyfélnek.
P. T. V.: – Az idei év újdonsága még, hogy tevékenységi engedélyt szereztünk haditechnikai szolgáltatások nyújtására, és kifejezetten NATO-beszállítói alkalmassággal is bírunk. Ez nagyon nagy szakértelmet igényel, és ehhez kapcsolódóan már nemcsak hazai, hanem nemzetközi tendereken is részt vehetünk.
– És milyennek tervezik 2025-öt?
P. T. V.: – Mára minden raktárunk bérelt létesítmény – a tulajdonos Masped Csoporttól, teljesen piaci alapon –, ehhez a 40 ezer négyzetméteres kapacitáshoz jövőre tervezünk további 5 ezer négyzetmétert bérelni, hogy legyen mozgásterünk. Eszközfejlesztés terén új, korszerű zárjegyzőgépek beszerzését irányoztuk elő. A folyamataink terén pedig a jobb felügyeletre és a teljesítménymenedzsmentre fókuszálunk. Ezekre az eddigieknél is nagyobb energiákat fogunk fordítani jövőre. Ugyan HR-vonatkozású elem, de a kollégák személyében a felhalmozott tudásbázis megtartását is alapvető célkitűzésnek tartom. A következő lépcsőben pedig a munkatársfejlesztés is kiemelt fontosságú, többek között utánpótlás-nevelési célzattal, ami egyáltalán nem rövid távú projekt.
B. M.: – Szeretnénk 3 éven belül megduplázni a szállítmányozásból származó árbevételeinket. A tervezett növekedés egyik záloga, hogy komplex szolgáltatási portfólió kínálatára törekszünk: egyfelől komoly ügyfélkörrel bírunk, és mivel még mindig azt tapasztaljuk, hogy vannak olyan tevékenységek, amiket nem mi végzünk számukra, ezeket mindenféleképpen szeretnénk magunkhoz vonzani. Másrészt pedig nemzetközi hálózatok kapcsolatrendszere révén a Magyarországra, illetve Magyarországról irányuló áruforgalomba tervezünk bekapcsolódni, ahol nagy potenciálokat látunk.
K. M.: – Összességében optimistán, de óvatosan tervezünk, a számok kőbe vésése helyett inkább iránytűjelleggel és szigorúan alulról építkezve. Nem szokásunk elugrani a feladatok és a kihívások elől, ezért tudunk végül a terven felül teljesíteni. Ezzel együtt óvatosak vagyunk a tekintetben, hogy a piac most finoman szólva sem a csúcson pörög, viszont azt gondoljuk, hogy ilyenkor érdemes fejlődni és fejleszteni. A digitalizáció, az adatmenedzsment például elsődleges fókuszba került nálunk. Ebben már vannak különböző speciális, többek között átláthatósági megoldásaink, amelyek révén az ügyfelek jobban tudják végezni a saját munkájukat. Emellett komolyan vizsgáljuk az automatizáció-robotizáció lehetőségeit a raktározásban, ennek érdekében számos mérést végeztünk az elmúlt időszakban. Egyelőre még nem jön ki a matek, nem ugrunk bele, bár nagy a csábítás.
P. T. V.: – Őszintén mondom, hogy engem is beszippantott ez a világ, de Marcell óvatosságra int, és igaza van: túl hosszúra nyúlna a beruházás megtérülési ideje, nem jellemzőek ilyen távú (2–3 évnél hosszabb) ügyfélszerződések. Márpedig ez utóbbi alapfeltétel lenne, hiszen nem univerzálisak, csereszabatosak a technológiai megoldások, vagyis megbízói együttműködésnek kell ezt is támogatnia. Ráadásul összességében hiába áll rendelkezésre a megfelelő árumennyiség egy hatékony rendszer felállításához, jelenleg a különböző ügyfeleink azonos áruit is elkülönítve kell tárolnunk.
K. M.: – Ezért most tudatosan keressük azokat az üzleteket és működési modelleket, amelyekben a volumenek integrálhatók. És mindenekelőtt azt tartjuk szem előtt, hogy képben legyünk a lehetőségekkel és korlátokkal, e rendszerek nagyon gyorsan változó verzióival, még mielőtt a körülmények lehetővé tennék az új technológia bevezetését, ne abban a pillanatban kelljen megismerkedni vele. Ennek egyik elemeként idén eleget tettünk az ISO 27001-es tanúsítás feltételeinek, teljesítve az IT-biztonság belépőszintű szabványának követelményeit.
NÉVJEGYEK
Kovács Marcell a Széchenyi István Egyetemen végzett nemzetközi szállítmányozási szakirányon 1997-ben, majd a Pécsi Tudományegyetemen folytatta a felsőfokú tanulmányait, ahol 1999-ben közgazdász diplomát szerzett. Pályáját a Lagermaxnál kezdte logisztikai menedzseri pozícióban, majd a Maspedhez igazolt 2000-ben, ahol több mint 12 évig logisztikai igazgatóként tevékenykedett, egy rövid ideig üzletfejlesztéssel foglalkozott, majd 2014 májusától ügyvezetőként irányítja a Masped Logisztikát. Társadalmi szerepvállalásában az MSZSZ elnökségi tagja, a Logisztikai Munkabizottság vezetője.
Pamucsi Tamás Viktor 2008-ban szintén Győrben végzett közlekedésmérnökként, logisztika szakirányon. Erősségének azt tartja, hogy az eltelt csaknem 20 év alatt sikerült minden oldal sajátosságait megismernie, vezető beosztásban: volt szállítmányozó, fuvarozó, és a megbízói oldal kihívásait is jól ismeri. Szállítmányozási menedzserként kezdte a logisztikai pályafutását 2006-ban a Ghiblinél, ahonnan átnyergelt a megbízói oldalra egy bútorkereskedelmi céghez, ahol fuvarozási vezetőként, majd logisztikai igazgatóként dolgozott. 2010–2016 között a szigetszentmiklósi Global East logisztikai vezetőjeként a nemzetközi fuvarozást kellett felépítenie, gyakorlatilag a nulláról. 2016-ban a Waberer’s-hez igazolt, ahol régióvezetőként kezdett, az olasz és az exportrégiókért felelt, majd 2019-ben kinevezték fuvarozási igazgatónak. 2021-től a Masped Logisztika logisztikai igazgatója. A Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztályának elnökségi tagja.
Bartkó Miklós is Győrben diplomázott, még 1990-ben, és a pályáját a Masped Expo projektmenedzsereként kezdte, ahol 12 év elteltével, 2004-ben ügyvezetővé nevezték ki. Ezen keresztül került a Masped Logisztikához 2012-ben a rendezvénylogisztikai üzletág vezetőjeként, ez év elejétől pedig stratégiai döntéssel a szállítmányozási osztályt irányítja.
Varga Violetta