Évről évre egyre nagyobb dilemmát okozott számunkra a speditőr toplista összeállításakor, hogy a TEÁOR szerinti főtevékenységi körön alapuló megközelítésünk okán számos olyan cég nem szerepel a listán, amelyek hasonló tevékenységet (is) végeznek, mint a toplista élmezőnyében szereplő vállalatok. Így idén a hagyományos „Top 100”-as listára felvettük (a cégneveket dőlt betűvel jelölve, helyezés nélkül) azokat a cégeket is, amelyek főtevékenységi köre ugyan a „raktározás, tárolás”, ám úgy gondoltuk, tájékoztatási célból Olvasóinknak e cégek árbevétele és eredménye is érdekes lehet.
Az idei év bombameglepetése volt számunkra, hogy a szélesebb szakmai közvélemény előtt is kevésbé ismert, az MSZSZ-ben tagsággal nem rendelkező EURASIA LOGISTICS Kft. 32,5 milliárd forintos árbevétellel zárta a 2016-os évet, amivel a lista élén zárhatott volna. Persze az EURASIA jó szereplése nem volt teljesen váratlan, hiszen a 2015-ös listánkon 27,4 milliárd forintos bevétellel már másodikak voltak, míg 2014-ben 22,3-mal a negyedikek. Azaz két egymást követő évben is 5 milliárd forinttal tudott a társaság növekedni, ami példátlan a magyar piacon.
Az esztergomi székhelyű céget EURASIA SPED néven 1992-ben alapították a Suzuki-gyár logisztikai tevékenységének támogatására. A cégben a tokiói ITOCHU LOGISTICS-nek 95,7 százalékos üzletrésze van, míg 4,3 százalékos kisebbségi tulajdonos az 1 milliárd forintos árbevételű, toplistánkról épp csak lemaradt WESKAMP (Magyarország) Nemzetközi Szállítmányozási Bt. Az EURASIA LOGISTICS hármas ügyvezetéssel működik, a nevük alapján mindhárman japán nemzetiségűek, a társaság felügyelőbizottságában is csak japán tagok vannak. A társaság Esztergom mellett Budaörsön, a lengyelországi Gliwicében és Moszkvában is tart fenn irodát. A cég konténeres szállítmányozás mellett gyártósori berendezések és szerszámok szállítmányozását is vállalja, a légi és közúti szállítmányozás mellett. Jelentős volumenben végeznek készautó-szállítást közúton, részben saját flottával.
Ami azonban kétségessé tette számunkra az EURASIA toplistás első helyen való szerepeltetését, az az, hogy a cég kereskedelmi tevékenységet is végez: csomagolóanyagok mellett „autógyártáshoz és különböző gépekhez szükséges alkatrészeket” kínál. Felvettük a céggel a kapcsolatot, hogy megtudjuk, hogyan oszlik meg a társaság szállítmányozási, logisztikai, illetve kereskedelmi árbevétele, ám a cég igazgatótanácsa úgy döntött, hogy nem nyilatkoznak lapunknak, így listánk első helyezettje idén is a Kühne + Nagel lett.
A Waberer’s Csoporttól megkaptuk a harmadik fél részére kiadott közúti fuvarmegbízásaik értékét, ami így szállítmányozási árbevételnek tekinthető. A Waberer’s International esetén az FTL-szegmensben ennek értéke tavaly 65,1 millió eurót, gyűjtőforgalomban 18,1 millió eurót tett ki, amely értékeket a listán összevonva, 2016. december 31-i MNB-s középárfolyamon, forintba átszámolva tüntettük fel. A Waberer’s–Szemerey esetén az alvállalkozói volumen értéke tavaly 16,66 milliárd forintot tett ki.
A LIEGL & DACHSER a tengeri és légi szállítmányozással kapcsolatos tevékenységét 2016-ra kiszervezte a LIEGL & DACHSER ASL Hungary Kft .-be, amelynek 2,585 milliárdos árbevételével saját jogon listánkon 55. helyezést ér (a cég eredménye 171 millió forint volt), ám egyeztetve Engelbert Liegl ügyvezető igazgatóval és tekintettel arra, hogy a két cég tulajdonosai ugyanazok, úgy döntöttünk, hogy a két cég számai összevontan szerepelnek listánkon.
Nem adott le lapzártánkig 2016-ról pénzügyi beszámolót a két CEVA cég, az MSC Magyarország és a Flash Europe Hungary, amelyek megkeresésünkre sem reagáltak, így a listánkon sem szerepelnek.
Az árbevétel csökkenése okán lekerült a toplistáról az IND International Distribution, az UTC Overseas, a Bolloré Logistics és a NYÍR-ROLL-SPED. A veszteség-toplista a következőképpen alakul: JUPI Logistics (–435 millió), FÜRGEFUTÁR.HU (–103 millió), MédiaLOG (–78 millió), WEBOX (–74 millió).
A cégek „önbevalláson” alapuló főtevékenységi kör besorolása miatt a listánkon gyorsposta-cég és konténerterminál is szerepel, illetve a hagyományos értelemben vett szállítmányozástól azért kissé távol álló cégek. Ezen csak jelentősebb „szerkesztői önkénnyel” tudnánk változtatni, ami nem áll szándékunkban. Az „egyéb szállítást kiegészítő szolgáltatást” végző cégek tényleges főtevékenységüktől függetlenül szerepelnek a listán.
A táblázat pdf formátumban ide kattintva letölthető.
* A G. Transport 96. Kft .-ből 2016. november 30-án jogutódlással létrejött a G.Transport 96. Zrt. A 2016-os év első 11 hónapjáról még a kft ., az utolsóról a zrt. adott le beszámolót. A két mérleget összeadva szerepel a G.Transport 96. a listán.
Andó Gergely
A cikk a NavigátorVilág 2017. októberi számában jelent meg.