Mesterséges intelligencia és fenntarthatóság – a légi áruszállításban sem kérdés, hogy ezek a jövő hívószavai. A Lufthansa Cargo légitársaság honlapján – amely hazai viszonylatban a sürgős szállítások specialistája – ma már mindent el lehet intézni az ügyfelek legnagyobb megelégedésére, a zöld vonal pedig lassan teret nyerő, egyre népszerűbb és kétségkívül előremutató irány.
– Mi a társaság főprofilja a légi áruszállítási piacon?
– Azokban az országokban, ahol például nem ilyen nagy a konkurencia, mint idehaza, gyakorlatilag mindenféle igényre szolgáltat a vállalatunk, amely tavaly rekordforgalmat ért el. Magyar-országon azonban kifejezetten az eseti üzletekben vagyunk erősek, különösen az elmúlt 5 évben. 2017 előtt a mostaninál sokkal nagyobb mennyiségeket mozgattunk, most viszont az árrésünk nagyobb sokkal. A rendszeres, kiszámítható forgalmak általában kevésbé sürgősek, azokért nem fizet annyit az ügyfél. Mi ott jövünk képbe, amikor a szállítás sürgős, vagy valamilyen speciális küldeményről van szó. A magyar portfóliónkban tavaly a küldeményszámot tekintve 98, volumenben több mint 84 százalék volt az expressz és speciális áru. Egyébként nagyon dinamikusan változik – akár hó-napról hónapra –, hogy kiknek fuvarozunk; ez inkább projektfüggő. Pontosan ebből kifolyólag minden egyes megbízást, azon belül kérést nagyon komolyan veszünk; soha nem lehet tudni, hogy melyikből alakul később egy nagyobb üzlet. Mindenki ugyanolyan fontos számunkra. Mindezzel együtt a bevételben tartjuk a szintet, sőt, most, 2023 I. negyedévében például meg is haladtuk a tavalyi azonos időszak szintjét mind tonnában, mind bevételben. Ez egyelőre az előző év lendülete áthúzódó projektekkel, de a prémiumszolgáltatásokra épülő struktúránk miatt ez várható a folytatásban is.
– Milyen az ügyfélkörük összetétele?
– Közvetlenül árufeladókat nem szolgálunk ki – az Izotóp Intézet kivételével –, arra nincs kapacitásunk; kizárólag speditőr ügyfelekkel dolgozunk, gyakorlatilag ugyanazokkal már évtizedek óta. Összesen 63 ügyféllel vagyunk kapcsolatban, közülük körülbelül 20-szal napi szinten aktívan, a többiekkel időnként csak évi 1–2 üzletet bonyolítunk. Érdekes módon az elmúlt évben úgy alakult, hogy a partneri listánk top 5 helyén van nemzetközi és helyi cég is. Azt gondolom, hogy nagyon nagy szerencsénk van az állandó ügyfélkörünkkel, mert hosszú évek kölcsönös bizalmára és tapasztalatára építhetünk. Az ügyfeleknél ugyan nagy a fluktuáció, kéthavonta valaki mással találkozunk ügyintézői szinten, ők viszont a megbízható Lufthansa márkát látják bennünk.
– Nagyfokú rugalmasságot igényel, hogy kedvezően reagálnak az ad hoc megkeresésekre. Ezt mi biztosítja?
– Elsősorban a hálózatunknak köszönhető, amit 16 áruszállító gépünk szolgál ki, a legkorszerűbb 777-esek, amelyekkel heti 79 frekvenciát repülünk. A kapacitásunk másik felét az utasforgalom belly cargója adja, ami most már újra növekvő pályára került. Az egyetlen korlátja ennek a személyzet hiánya a földi kiszolgálásban Európa-szerte (a frankfurti, müncheni és osztrák elosztóközpontokban). Társaságunk nagyon sok útvonalat hirdetett meg a nyári menetrendben, nemrég azonban sajnos csökkenteni kellett a számukat, mert egyszerűen nem tudnak fölvenni embereket megrakodni a gépeket. Pár éve a nyári menetrendben Budapestre még napi 5 frankfurti járat szerepelt, most napi 3 üzemel, és mindegyik zsúfolásig tele van. Nyilván itt, Magyarországon sem egyszerű a Celebinek, de az esetleges kisebb létszám itt nem akadálya sem a jó földi kiszolgálásnak, sem a forgalombővülésnek. A hálózat mellett nagyon jó termékeink vannak a speciális áruk szállítására, 4 gyorsasági opcióval. A time:matters például egy önálló kis csapatunk, amely külön kezel akár egyetlen kis küldeményt is: rövid tranzitidő esetén átviszik egyik gépről a másikra, kihagyva a raktári állomást. Ezenkívül rendelkezésre áll a frankfurti hűtőraktárunk, külön a gyógyszeripari raktárunk, és külön a romlandó termékek (élelmiszer, növény) részére.
– Mit nevesítene a legfontosabb versenyelőnyükként?
– Egyre intenzívebben kérjük az ügyfeleket a csúcstechnológiájú online megoldásaink használatára, és nagyon szeretik is, mert számos információ található a felületen, és 24/7 elérhetőséggel szinte minden szolgáltatás rendelkezésre áll: látják az aktuális árakat és kapacitásokat, kapnak árajánlatot, tudnak foglalni, a teljesítés után számlázni, adott esetben reklamálni. Ha valami elakad, akkor sürgős esetben (például az Euro-transplant szövetség tagjaként emberi szervek szállításakor) bármikor kérhetnek visszahívást az ügyfélszolgálatos kollégáktól, akik megoldják a felmerült feladatokat. A Lufthansa Cargo ügyfelei tehát gyakorlatilag szinte mindent el tudnak intézni önállóan. A vállalat az elsők között csatlakozott a IATA kezdeményezéséhez, hogy 100 százalékban papírmentesen, e-freightként szállítsuk az árukat, és éppen egy évvel ezelőtt világszerte elsőként be is vezettük, hogy a főfuvarleveleket nem szállítjuk; még akkor is, ha az ügyfél leadja nálunk ezt a dokumentumot, mi ezt digitalizáljuk. Ha szükség lenne rá a célállomáson, akár vám vagy bármi más miatt (Brazíliában például kérik papíralapon), akkor az elosztóközpontban a kollégák kinyomtatnak egy példányt, és lepecsételik, amit el szoktak fogadni a célállomáson.
– A digitalizáltságuk magas fokú szintjéhez alakult a helyi szervezetek mérete is?
– Nyilván mivel kevesebb a feladat, kevesebben is vagyunk, mint mondjuk tíz éve voltunk. Nekünk azok a feladatok maradnak, amelyek összetettebbek, odafigyelést igényelnek, mint például a speciális áruk kezelése. Erre és az ügyfelek látogatására több időt tudunk szánni. Hiába voltak eleinte félelmek, hogy ha mindent interneten intéznek a megbízók, akkor nem lesz szükség kollégákra, de ez nem így van. A mesterséges intelligencia bizonyos algoritmusok alapján sok mindent el tud végezni, de azért a logisztikai szakmának még nagyon nagy részét továbbra is az teszi ki, hogy az ember végiggondolja a megoldásokat, és kiajánlja az ügyfeleknek. Azt tapasztalom, hogy ezek a személyes kapcsolatok ugyanúgy fontosak, mint korábban, a megbízóink a Lufthansa márkán kívül a kollégákhoz lojálisak, mondhatni mi magunk vagyunk a brand védjegyei (engem gyakran Lufthansa Kamillának neveznek az ügyfelek), mert biztosak lehetnek benne, hogy ha valami félresikerül, mindent megteszünk, hogy helyrehozzuk, ráadásul rendkívül gyorsan reagálunk, ez is komoly versenyelőnyünk. Jelenleg hatan vagyunk a magyarországi irodában: hárman kizárólag az ügyfélszolgálatot viszik (értékesítik a kapacitást, esetleg foglalnak), az üzletkötő munkatársunk pedig besegít nekik.
– Hogyan viszonyulnak a fenntarthatósági elvekhez?
– Légitársaságként már régen lecseréltük az összes freighterünket 777-esek-re, amelyek a legkevesebb szén-dioxid-kibocsátással terhelik a környezetet. Bevezettük a könnyített (light weight) konténereket, hogy ezzel is kevesebb súlyt pakoljunk a gépekbe, csökkentendő a kerozinfelhasználást és a szén-dioxid-kibocsátást. Ún. cápabőr-technológiával bevonva a gépeket csök-ken a légellenállás, ami ismét a kerozinfelhasználást mérsékli. Az összes hubunkon megújuló energiával működő járműveket használunk, a világítást korszerűsítettük, napenergiát használunk. Úgy gondoljuk, hogy amit lehetett, már megtettünk, és minden továbbit meg is teszünk. A következő lépés az, hogy megkérjük az ügyfeleket, hogy ők is járuljanak hozzá a zöld áruszállításhoz. A légi fuvarozás fenntartható üzemanyaga (Sustainable Aviation Fuel, SAF) 2021 óta szerepel a portfóliónkban, de igazán tavaly került annyira fókuszba, hogy célzottan értékesítjük küldeményenként és 3 verzióban: legfeljebb 80 százalékban (jobban nem is lehet) ezzel töltjük a gépet, 20 százalékban pedig az ügyfél befizet egy környezetvédelemmel kapcsolatos (például erdősítési) projektre; vagy 60 százalékban SAF-ra és 40 százalékban külső projektre szánja a felárat; vagy teljes egészében zöld projektet választ. Nagyon büszke vagyok rá, hogy Magyarországról tavaly év végén már adtunk el a legdrágább, a 80–20 százalékos küldeményből. A speditőr ügyfeleinktől tudjuk, hogy a feladókat érdeklik ezek a lehetőségek, nyilvántartják a szállítás szén-dioxid-kibocsátását, amit a foglaláskor az internetes felületünk mutat is, de ennek csökkentésére egyelőre még nem szánnak pluszösszegeket, mondhatni még egy picit pesszimista a piac ezzel kapcsolatban. E szolgáltatásunk sem olcsó, de azt gondolom, hogy a mi árkategóriánkban nagy a valószínűsége annak, hogy az ügyfelek előbb-utóbb igénybe veszik.
– Milyennek látja az elkövetkező hónapokat?
– Személy szerint én mindig pozitív vagyok, a végére az is mindig kikerekedik, ami nehezen indul, de az ügyfelek egyelőre most nem azok, szerintük lassulni fog a gazdaság. A rendszeres, nagy volumenű áruk forgalma biztosan csökkenni fog, az anyacégünk már visszavett az elvárásaiból, óvatos az idei üzleti terv, de szerintem a gyorsasági és speciális kategóriában a magyar piacon marad a mennyiség, és jó évet zárhatunk idén is.
NÉVJEGY
Kasler Kamilla 1994-ben kezdett a Lufthansa Cargónál, mellette végezte el a Külkereskedelmi Főiskola külgazdasági szakát 2000-ben. Több pozícióban dolgozott a társaságnál: részmunkaidős adminisztrátorként, elszámolásért felelős munkatársként, értékesítési középvezetőként, az értékesítési vezető helyetteseként. A gyerekeivel 4,5 évig otthon maradt, majd pont a 2008-as válság idején állt újra munkába mint ügyfélszolgálatos, és rövid időn belül megint kereskedelmi csoportvezető lett. 2012 óta felel a magyarországi értékesítésért.
Saját bevallása szerint mindig teljesen új területen próbálta ki magát, ezért az eltelt majdnem 3 évtized alatt nem vált egyhangúvá a munkája, ráadásul rendszerint olyan új feladatokat kapott, amelyeknek ő alakíthatta ki a kereteit Magyarországon, szorosan együttműködve a Lufthansa Cargo külföldi osztályaival, amit szintén nagyon izgalmasnak talált. Amióta a hazai képviselet vezetője, recessziót, világjárványt és most háborús helyzetet is menedzsel.
Varga Violetta