Szállítmányozás 2024 konferencia

Mindig van új a Nap alatt

Mindig van új a Nap alatt

Szemléletformáló előadásban, esettanulmány formájában tárta a KözútVilág Expo hallgatósága elé a fogyasztási cikkeket (egészségügyi, higiéniai és táplálkozási termékeket) gyártó, brit Reckitt Benckiser és a WSZL képviselője a közös operációjuk, az áfa-adóraktári koncepció bemutatását, amely raktárméret, termékválaszték és összetettség tekintetében egyedülálló hazai projektnek mondható. Huszti Tímea, a Reckitt Benckiser közép-kelet-európai financial controlling managere és Perecsényi Gergely, a WSZL FMCG üzletágvezetője taglalták a hosszan előkészített és nem utolsósorban hosszú távú együttműködés gyakorlati megoldásait és kézzelfogható eredményeit.

A Reckitt Benckiser az akkori 13 ezer raklapos készletével 2010 decemberében indította régiós raktárát a Budapesti Intermodális Logisztikai Központban (BILK). 2014-ben – bérköltségi okokból – ideköltözött a teljes osztrák operáció, így alakult ki a mostani 28 ezer raklapos készletszint. A brit cégcsoport magyarországi folyamataiban 20 különböző országból érkezik be termék, amit 17 országba szállítanak ki. A BILK-ből közvetlenül boltokba szállítanak Csehországban, Szlovákiában, Ausztriában és Magyarországon, az összes többi lokációra pedig cross-dock raktáron és disztribútorokon keresztül. A nyelvi változatok széles skálája miatt ugyanaz a termék több különböző nyelven fordul elő, így csaknem 3500 cikkszám fémjelzi a megbízó volumenét 6 különböző leányvállalat vonatkozásában. Ez akkora mennyiség, hogy naponta átlagosan 700 raklapot tárolnak ki, ami napi átlagban 21–22 FTL-kamionnak felel meg, szélsőértékeiben 10–60 kamion között ingadozva.

2018-ban a BILK-ben is bevezették az SAP Buy-sell modult, ami megváltoztatta a Reckitt Benckiser belső pénzügyi működését, és kezdeményezte az áfa-raktári implementációról való gondolkodást. A bonyolult üzleti modell ugyanis olyan hosszú láncügyleteket eredményezett, hogy a környezetvédelmi termékdíj (KTDÍJ) befizető személye elvált a KTDÍJ-at visszaigénylő személytől, aki a terméket külföldre értékesíti. Így egy jelentős mennyiségű KTDÍJ beragadt a NAV-nál. Sajnos sem az átvállalás lehetőségével nem tudtak élni a hosszú láncügyletek miatt, sem visszaigényelni nem lehetett a világszinten a kereskedelmi egységeknél bevezetett SAP rendszer korlátai miatt.

A NAV közreműködésével 2 év alatt 5 millió eurót ugyan sikerült visszaigényelniük, de ezzel párhuzamosan megoldásokat kerestek. Felmerült az SAP fejlesztése egy gyártói modulra vagy egy áfa-raktár létrehozása. Végül költséghatékonysági szempontból, a komplexitást és az áfa-finanszírozást elkerülendő az áfa-raktár mellett döntöttek.

A projektben a fenti cikkszám-mennyiség és a készlet mérete jelentette az extrakihívást. Az előkészítés több mint fél évig tartott, amikor átvizsgálták a pénzügyi folyamatokat. A megvalósítás egy újabb fél évet vett igénybe, amelynek során a legnagyobb feladat a Reckitt Benckiser, a WSZL, a Vámkapu és a NAV informatikai rendszereinek összekötése volt interfészkapcsolatokkal úgy, hogy minden egyes, adóraktárból történő kitárolásról információt kapjon az adóhatóság rendszere. Ezt létrehozni egy olyan raktárban, amiben vannak áfa-raktári és nem adóraktári termékek, igen nagy kihívásnak bizonyult.

Ez év januárjában fennakadás nélkül indult el az operáció, és immár 10 hónapja működtetik ilyen gördülékenyen az áfa-raktárt. A KTDÍJ- és áfa-befizetések pénzügyi kimutatásai alapján elmondható, hogy az áfa-raktár üzemeltetésével évente 6,9 millió euró áfa-finanszírozás kerülhető el, és a Reckitt megtakarítja azt az 1,4 millió eurót, amit a létesítmény nélkül a fent taglalt korábbi évekhez hasonlóan elveszítenének csak a KTDÍJ rendszere okán, hiszen most már kizárólag azon termékek után fizetik be, amelyeket végül Magyarországon a belföldi vevők felé értékesítenek. Ezenkívül jelentősen javult a Reckitt működő tőkéje, önmagában ez az egy projekt 2 évre biztosította a maximált bónuszt ezen a KPI-on, tehát a munkavállalók motiválására is remekül bevált. Továbbá egyszerűbb folyamatokat és adminisztrációt is hozott ez a gyártócég számára, amelyek segítik a közép-kelet-európai régió készletének és folyamatainak Magyarországon tartását, sőt, esetlegesen még bővülésre is adnak okot.

Az adminisztrációs teher ügyféloldali csökkenése a logisztikai szolgáltatónál többletként csapódott le: 2 dedikált készletgazdánk ellenőrzi a készleten tárolt raklapokat extrafegyelemmel. A szigorúan szabályozott raktári folyamatok nemcsak a készlet-, hanem a kiszállítási pontosságot is növelték, ami a 700 raklapos kimenő volumennél remek teljesítmény, így ugrásszerűen javultak a raktári és szállítási kulcsmutatók (KPI) is a WSZL-nél. Az előadók közös szívügye, hogy a megkövetelt pontos készletnyilvántartással innovatív megoldásokra (például voice picking) is nagyobb lehetőség nyílik a jövőben.