Szállítmányozás 2024 konferencia

Közúti fuvarozói toplista 2016

Stagnáló piaci környezetben zajlik a lassú konszolidáció

A 2016-os üzleti évről a közúti fuvarozást fő tevékenységként cégformában végzők közül 6114 tette közzé üzleti beszámolóját ez év szeptemberéig, míg 2015-ről 6556-an, ami a piac konszolidációjának folyamatosságára utal. Az „átlagos” közúti fuvarozó 2016-ban 10 főt foglalkoztatott, értékesítési árbevétele 211,25 millió forint volt, üzemi tevékenységének eredménye 11,7 millió forint lett, így 1 forint árbevételre 5,5 fillér eredmény jutott. A közúti fuvarozási toplistát a Creditreform segítségével állítottuk össze.

Az 1 milliárd forintos bevételi szintet 211 piaci szereplő érte el 2016-ban, míg legalább félmilliárdot 437-en, 100 milliót 1723-an, 50 milliót 2631-en, 10 milliót 4702-en. 9 olyan cég is van, amelyik milliárd feletti árbevételű volt 2015-ben, de a 2016-os számaik nem állnak rendelkezésre. Közülük a legnagyobb név az MF Cargo, a maradék 8 szereplő esetén feltételezhető, hogy csak késésben vannak az adatszolgáltatással, legalábbis 2015-ben még eredményesen vagy nullszaldósan működtek. Közülük négyen (a TEMMEL, az ALBA FIX, a BEST LINE TRANS és a BC LOGISTIC) a toplistán is szerepeltek, így vélhetően most is ott lenne a helyük.

A 2015-re és 2016-ra is elérhető pénzügyi beszámolót leadó cégek közül 7-nek az árbevétele csökkent 1 milliárd forintot is meghaladó mértékben: a MAXIMAL-BAU-HUNGARY Kft. gyakorlatilag felhagyott a tevékenységével, 2,6 milliárd forintról 4 millió forintra csökkent az árbevétele; a TERRAVIA-TRANS, a REAL-RENT, a RAPIDSPED, a BOGOS-TRANS, a REINING TRANSPORT és a V-SPED azonban a jelentős árbevétel-csökkenés ellenére is a toplista mezőnyében tudott maradni.

Egymilliárd forint feletti árbevétel-bővüléssel 13 cég büszkélkedhet, közülük a Huncargo Transport és az NRG Logisztika ezzel a toplistára is felkerült, 7 már tavaly is ott volt, míg a GENERAL FRIGOLG-nak, a POKKER-TRANS-nak, a CSILÓ-SPEDÍCIÓ-nak és a MAXICARGÓ-nak ez is kevés volt ehhez. E cégek közül 2015-ről a Huncargo és a CSILÓ-SPEDÍCIÓ még nem adott számot árbevételről.

Ha az áprilisban üzleti évet záró GARTNER számait is teljesen 2016-hoz tartozónak vesszük, akkor a 6115 közúti fuvarozócég együttesen 1291,79 milliárd forint árbevételre tett szert, amelyből 178-cal, a piac 13,78 százalékával a Waberer’s International Nyrt. büszkélkedhet. (Ezt jövőre már nem lenne könnyű megállapítani, mivel a cég idei árbevételének egy része már az új lengyel leányvállalattól érkezik majd.) A 2015-ről „bevalló” 6551 cég összesített árbevétele 1299,6 milliárd forint volt.

Milliárd feletti üzemi eredményt 5 cég ért el, de 500 millió felettit is csupán 10, 100 millió felettit pedig 132. Százmillió feletti üzemi vesztesége 8 cégnek volt, közülük 3-nál vélhetően nem az alaptevékenységgel összefüggésben, a SCORPIO-TRANS, a BÁTORCOOP Szolgáltató Szövetkezet és a SUTUS-BAU azonban szemlátomást a forgalomvesztés okán szenvedte el a tetemes üzemi veszteségét. 10–100 millió forint közötti üzemi vesztesége 145 cégnek volt, összesen 3,5 milliárd forint összegben.

Legalább 100 főt 47 közúti fuvarozó cég foglalkoztatott 2016-ban, míg legalább 50 főt 156-an, legalább 10-et 1103-an – ez utóbbi csoport összesen 42 769 embernek ad munkát. Legalább egy főt 5788 cég alkalmazott, együttesen 57 121 embert. A bejelentett alkalmazottak számát nem az éves beszámolók tartják nyilván, számos esetben ez az adat hiányzik. 2015-ben 5592 cég 53 835 főt foglalkoztatott, vagyis a 10 fő/cég átlag nem változott.

A közúti fuvarozók adózás előtti eredménye együttesen 63,7 milliárd forintot tett ki, azaz cégenként átlagosan 10,4 milliót. Pozitív eredménnyel 4765 zárta 2016-ot, 0–100 ezer forint közötti veszteséggel 625, 100 ezer forintos vagy e fölötti vesztesége 1737 cégnek volt – nekik együttesen 8,8 milliárd forintos.

A KÖZÚTI FUVAROZÁS KSH SZERINTI VOLUMENEI

A KSH külön összesíti a sajátszámlás szállítást és a fuvardíjas fuvarozást. A sajátszámlás szállításnál a cégek fő tevékenységi köre jellemzően nem a közúti fuvarozás, így a toplistánkon ők nem is szerepelnek. A sajátszámlás szállítás 2016-ban 52,74 millió tonna árut „érintett”, ami jelentős, 5,8 millió tonnás növekedés az előző évhez képest. A fuvarozás ezzel szemben 6,8 millió tonnával, 145 millióra csökkent. Az átlagos fuvarozási távolság azonban nőtt, így a 2016-os 35 687 millió tonnakilométer 426 millióval van a bázis felett. A sajátszámlás szállítás volumene 4319 millió tonnakilométer volt, szemben az egy évvel korábbi 3091-gyel.

A táblázat pdf formátumban ide kattintva letölthető.

Megjegyzés: A Waberer’s International Zrt. konszolidált számokkal szerepel, így leányvállalatait önállóan nem tartalmazza a táblázat. A GARTNER INTERTRANS április végén zárta az üzleti évét, beszámolóját lapzártánkig nem tette közzé, de kérésünkre megküldték a táblázatban szereplő adatokat. A könyvelést euróban vezető társaságok esetén a pénzügyi évük utolsó munkanapján érvényes MNB középárfolyammal számoltunk.

Andó Gergely

A cikk a NavigátorVilág 2017. szeptemberi számában jelent meg.