Tavaly 5,1 százalék volt a hivatalos infláció, az üzemanyag árát is tartalmazó szegmensben már 9,6 százalékos, ám a toplistás közúti fuvarozók ennél is jobban, együttesen 14,2 százalékkal 707,4 milliárd forintról 807,7 milliárd forintra növelték az árbevételüket – köszönhetően a járvány előtti éveket is felülmúló volumeneknek. Ha a Waberer’s konszolidált (csoportszintű) számaitól eltekintünk, akkor 17,4 százalékos az árbevétel-növekedés. Ez az eredményességen is meglátszott, ami 16,2 milliárd forintról 39,2 milliárdra ugrott, a 23 milliárdos növekményből azonban a piacvezető egymaga 21,4 milliárd forinttal vette ki a részét. A Waberer’s nélkül csupán 5,6 százalékos az eredmény növekedése, ami 5,2 százalékos átlagos árbevétel-arányos eredményt jelent.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint tavaly 219,9 millió tonna árut fuvaroztak a magyar cégek, 31,8 millió tonnával (16,9 százalékkal) többet, mint egy évvel korábban, jócskán felülmúlva a világjárvány előtti évek volumenét is. A tonnák számánál fontosabb az árutonna-kilométer teljesítmény, amiben 15,1 százalékpontos volt a növekedés 2021-ben. Ezzel együtt az átlagos szállítási távolság tovább csökkent.
A 2021-es üzleti évről a közúti fuvarozást fő tevékenységként cégformában végzők közül 6186 cég tett közzé november közepéig pozitív árbevételű beszámolót, együttesen 1842,7 milliárd forintos bevételről, míg 2020-ról még 6543-an, 1656,1 milliárd forintos összárbevétellel, így az iparági árbevétel 11,2 százalékkal nőtt. A legalább 1 milliárd forintos árbevételű fuvarozócégek száma 314 volt 2021-ban, 47-tel több, mint 2020-ban. Az 0,5–1 milliárdos forgalmú társaságok száma 649, ami 78-cal nőtt egy év alatt. A már komolyabbnak mondható 100 millió forintos bevételi határt 2234 cég érte el. Az ő 1721 milliárd forintos árbevételük adja a szektor összes bevételének 93,4 százalékát. A toplistánkon szereplő 106 cég együttes árbevétele tavaly 807,7 milliárd forint volt, ami a piac árbevételének 43,8 százaléka.
Legalább 1 milliárd forinttal növelni árbevételét 33 cég volt képes, míg egy évvel korábban csak tucatnyian voltak. Az S.B. Trans & Spedition Kft. 5,1 milliárddal bővült, amivel a cég tartja a bámulatos, évi 50 százalékos növekedési ütemét anélkül, hogy bővítené az 50 fő körüli alkalmazotti létszámát, így már lassan inkább tekinthető szállítmányozónak, mint közúti fuvarozónak. A toplistás cégek közül náluk kevesebben csak a T+U TRANSZ-nál dolgoznak, mely cég tavaly akkorát (2,4 milliárd forintot) bővült, hogy a növekménye is elég lett volna a listán való szerepléshez. Az 1 milliárd forint feletti kategóriában 2 cégnél csökkent az árbevétel: a MAXICARGÓ-nál 1,9 milliárdról zuhant 700 millióra, míg a Tim Van Vlaandern Transportnál 3,5 milliárdról esett 2,3 milliárdra (és esett ki ezzel a toplistáról). 100 millió forintnál nagyobb árbevétel-csökkenést 54 cég szenvedett el.
A 2021-es évről beszámolót leadó cégek közül 4783 volt képes eredmény termelésére, gyakorlatilag ugyanannyi, mint egy évvel korábban. Az ő együttes eredményük 129,1 milliárd forint volt, ami 20,8 milliárddal több, mint egy évvel korábban. A Waberer’s nélkül tavaly a nyereséges cégek összesített eredménye 120,6 milliárd, a tavalyelőtti 108,3 milliárd forint volt.
Legalább 100 ezer forintos vesztesége 1823 cégnek volt, összesen 11,5 milliárdnyi (ez 2020-ban 2074 cég volt, 22 milliárd forint veszteséggel). 100 millió forint feletti mínusza 11 cégnek volt, ebből kettőnek 50 millió forintnál kevesebb árbevétel mellett sikerült ez a bravúr, a milliárdos árbevételű cégek közül mindössze 5 ilyen volt, közülük listánkon ketten szerepelnek.
Örömteli, hogy 2021-ben sem volt milliárdos veszteségbe belefutó piaci szereplő, a korábbi évek jelentősebb veszteséget elérő cégei közül a Waberer’s és a Wáberer Györgyhöz szintén köthető Supernova Intertrans is eredményes lett, és a RICHLIK-TRANS is folytatta a javuló trendjét, és immár pozitív nullás az eredménye.
Némiképp váratlan a GARTNER INTERTRANS HUNGÁRIA 746,4 milliós vesztesége, mely cégnél az anyagköltség 19,2 százalékkal nőtt, a személyi ráfordítások 14,9 százalékkal, ám az árbevétel csupán 13,3 százalékkal, vagyis a cég a költségnövekedéseit valamiért nem tudta teljes mértékben vagy időben áthárítani a megbízóira. A GARTNER anyagköltség-növekménye még kisebb is, mint a Waberer’s nélküli toplistás cégek 22,5 százalékos növekménye. Az anyagköltségek (ezen belül is markánsan a gázolaj ára) jobban nőtt, mint az árbevétel, a jövedelmezőség tehát a személyi költségek „kézben tartásán” múlt a legtöbb esetben.
A Waberer’s-t nem számítva egy átlagos közúti fuvarozó 262,7 millió forintos árbevétel mellett 17,7 millió forintos eredményt ért el, 9 főt foglalkoztatva (míg 2020-ban 221,4 millió forintos árbevétel mellett 14,6 milliós eredmény volt az átlag). Az alkalmazotti létszámuk együttesen 51 486 fő volt, ugyanez a kör 2020-ban még 50 642 főt foglalkoztatott, ám az akkor aktív cégek 53 510 főt – egy év alatt 4 százalékkal csökkent az alkalmazottak száma, vagyis minden 25. sofőr abbahagyta a tevékenységet. Ezen a Waberer’s számai sem javítanak, sőt, a csökkenő foglalkoztatásuk okán még rontanak is. A 100 főnél többet foglalkoztató cégek közül a REINING TRANSPORT, a NÉMETH-EUROTRANS és a BITTER-SZÜCS GARÁZS nem érte el a toplistához szükséges árbevételt.
A toplistás közúti fuvarozóknál dolgozók havonta átlagosan 576,8 ezer forintba kerültek a munkáltatóiknak, ami 7 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbi értéket. Így a közúti fuvarozásban dolgozók 2021-ben végre megőrizhették a fizetéseik reálértékét, bár az enyhén csökkenő létszám és a többletfeladatok tükrében a többség vélhetően többet dolgozott, mint az előző évben.