A magyar gazdaság struktúrája erősen külkereskedelemközpontú, ezzel magyarázható, hogy a kormány célja a közlekedési összeköttetések javítása a tengeri kijáratok irányába, nemzetközi szállítási, logisztikai láncokban való részvétellel, hangsúlyozta dr. Garai Péter a Magyar kormányzati szerepvállalás a Trieszti Kikötő fejlesztésében című előadásában a NavigátorVilág Expo konferencián.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium Regionális és Határ Menti Gazdaságfejlesztésért Felelős Helyettes Államtitkárság vezető-kormányfőtanácsosa úgy vélte, a kikötői terminál eddig hiányzott a hazai portfólióból, ezért fogalmazódott meg az állam részéről az igény, hogy saját tulajdonú tengeri kijáratot szerezzen. Azért Triesztre esett a választás, mert a kikötői hatóság kifejezetten proaktív és nyitott volt az együttműködésre, másrészt a kikötő az elmúlt években dinamikusan fejlődött, és a jövőre vonatkozóan is egy nagyon ambiciózus fejlesztési tervvel rendelkezik. A magyar kormány a nemzetgazdaság érdekeit szem előtt tartva e sikertörténet részese kíván lenni, jelentette ki a vezető-kormányfőtanácsos.
Az adásvételi szerződést július elején írták alá, de a terület még nem került a magyar állam tulajdonába, mert a kabinet szigorú feltételeket szabott a szerződésben a költségvetési források és a magyar állami érdekek védelmében, amelyek biztosítják a megfelelő tartalom és hasznosíthatóság melletti tulajdonszerzést. Az ezzel kapcsolatos munka jelenleg is folyik – ennek része például az olasz hatóságokkal kötendő közjogi megállapodás, valamint a szükséges engedélyeztetések előkészítése –, és rövidesen lezárhatóvá válik a tranzakció.
A terület tulajdonjogát és a koncessziós jogot a Külgazdasági és Külügyminisztérium égisze alatt létrejövő, 100 százalékos állami tulajdonú vállalat fogja megszerezni, ennek lesz a feladata a beruházás kivitelezése és később a működtetés felügyelete. Garai Péter hozzátette, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége koordinálásában folyamatban van egy széles körű konzultációval egybekötött, szakmai előkészítőmunka, amelynek célja felmérni a termináli terület hasznosításával kapcsolatos hazai igényeket. A terület kialakításáról, a konkrét termékkategóriákról és szolgáltatásokról e munka lezárása után születik majd döntés, két szempont alapján: az egyik, hogy az említett állami cég nyereségesen működjön, a másik pedig, hogy a kikötő a legnagyobb hozzáadott értéket tudja nyújtani a magyar vállalatok számára.