A Koperi Kikötő kulcsszerepet tölt be a magyar áruk tengeren történő továbbításában. A létesítmény mozgalmas éven van túl, melynek magyarországi képviselője, Borut Šemrl a világjárvány hatásairól, illetve a már lezajlott és várható fejlesztésekről tájékoztatta a Szállítmányozás 2021 konferencia közönségét.
Borut Šemrl előadása videón ide kattintva érhető el!
A Koperi Kikötőben számtalan áru fordul meg, ezek közül tavaly a készre szerelt autók, illetve a szén mennyisége jelentősen csökkent a világgazdasági helyzetből adódóan. Az acél importja is visszaesett, ami elsősorban annak köszönhető, hogy az európai autógyárak kevesebb személyautót állítottak elő a gyárleállások és a mikrochipek hiánya miatt. Ennek ellenére a koperi létesítmény továbbra is az 5. legnagyobb újszemélyautó-forgalmi kikötőnek számít Európában. A száraz ömlesztett áruk terén a kikötő teljesítménye állandó maradt, az ipari berendezések importja azonban jelentősen nőtt a régióban létesülő, elektromosjármű-akkumulátort gyártó cégek (például a szöuli központú, komáromi gyárral rendelkező SK Innovation vagy a Samsung) fejlesztései miatt.
A járvány alatt ugyan nem volt szükség elbocsátásokra, de a kikötő úgy döntött, hogy a fokozott biztonság érdekében egyórás szünetet hagy a műszakok között, hogy legyen idő a fertőtlenítésre, illetve hogy elkerüljék a két műszak személyzetének érintkezését az öltözőkben. Ugyancsak ezzel a céllal a beérkező és kimenő vonatok számára időkapus rendszert vezettek be.
„Összességében sokkal több hajót kezelünk, mint a szomszédos kikötők. Ez a tény önmagában generál időként némi problémát a létesítményben. Annak érdekében, hogy a jövőben ne legyenek gondjaink a kapacitással, elkezdtük a kikötő bővítését, amelynek köszönhetően 2022 II. negyedévére 25 ezer négyzetméterrel bővül a konténerek tárolására szolgáló terület Koperben” – hívta fel a figyelmet Borut Šemrl.
A fejlesztés eredményeként a kikötő éves teljesítménye 1,5 millió TEU-ra nőhet. A kikötő bővítése ugyanakkor ezt követően sem áll le, ugyanis 2022–2025 között egy új, 350 méter hosszú kikötőhellyel gyarapodhat Koper alapterülete, emellett 2 új, 700 méter hosszú vágány jön létre a létesítményben. Ennek köszönhetően később 2 millió TEU-ra növekedhet a kikötő éves forgalma.
A szakember a közúti áruszállítást támogató fejlesztésekre is kitért. Az elmúlt évben megnyílt a Koperi Kikötő 3. kapuja a kamionok be- és kilépésére. A Bertoki kapu nagy, 12 ezer négyzetméteres parkolóval is rendelkezik, ami 49 konténerszállító kamion parkolását teszi lehetővé. Az új kapu meglehetősen közel található a Koper–Ljubljana közötti autópálya-felhajtóhoz, ami így lehetővé teszi az áruk gyorsabb mozgását.
Ugyancsak a kamionok gyorsabb be- és kilépését hivatott segíteni a kikötő által alkalmazott VBS, amely rendszer egyfelől lehetővé teszi, hogy a fuvarozók által megadott időpontban léphessenek be a kamionok a kikötő területére, másfelől pedig biztosítja a belépéshez szükséges adatok digitális kezelését, felgyorsítva ezáltal az ügyintézést. A VBS tableten, laptopon vagy okostelefonon is használható, vagyis szinte minden elérhető elektronikus eszközön.
Érdekesség, hogy 2023-ban új teherautó-terminál létesülhet a 3. kamionkaputól északra. A tervezett depót 2024-re tovább bővítik, ennek köszönhetően közel 300 új kamionparkolóhely jöhet létre, tovább javítva a terminál kapacitását. A későbbi fejlesztéseknek fontos löketet adhat, hogy a Koperi Kikötő egy 45 hektáros területtel bővülhet. Az Ankaran egy új, mezőgazdasági tevékenység alól kivont terület, amelynek hasznosítására hamarosan új tervek születhetnek.
ÉPÜL AZ ÚJ VASÚTVONAL
Bár szervesen nem kapcsolódik a kikötőhöz, ettől függetlenül a lényeges fejlesztések között említhető, hogy 2021 májusában végre elindult a Koper–Divača vasútvonal fejlesztése, és az első 5 kilométeres szakasz – amely két alagutat is magában foglal – már el is készült. A jelenlegi tervek szerint az új vasútvonal 2026-ban lesz üzemképes. Bár mindössze alig 30 kilométeres pályaszakaszról van szó, a beruházás azért vesz igénybe ennyi időt, mert a domborzati viszonyok jelentős kihívások elé állítják a kivitelezőket. A pálya egyes részein ugyanis 430 méteres szintkülönbségek is előfordulhatnak, amelyeket vasúti hidakkal vagy alagutakkal kell áthidalni. Amikor kész lesz, akkor viszont jóval rövidebb szállítási időkkel számolhatnak majd a Koper felé vagy onnan érkező áruk esetében a logisztikai szereplők.