A Koperi Kikötőről sokaknak a konténerek jutnak eszébe, de a kikötők mindig a teljes körű szolgáltatásokra törekednek a különféle árufélék kezelésében is. Noha Koper a fiatalabb kikötők közé tartozik, így lehetne akár dedikált forgalmú is, 12 terminálján mégis minden áruféleséget képesek nagy volumenben kezelni. Cikkünkben a General Cargo, valamint a gépkocsik, félpótkocsik és teherautók tengeri fuvarozását segítő terminál szolgáltatási palettáját mutatjuk be.
A logisztikában a projektcargo kifejezést minden olyan szállítási megoldásra használjuk, amelynek során a szabványosnál nagyobb méretű vagy tömegű, kizárólag speciális eszközökkel kezelhető árukat továbbítanak.
Habár még mindig egy szűk piaci logisztikai szegmensről beszélünk, ez az üzletág rohamos népszerűséggel fejlődik világszerte, köszönhetően többnyire azoknak a megnövekedett igényeknek, amelyeket a különféle projektek sokszínűsége hívott életre.
Természetesen az efféle árukezelési megoldás mindig is nagy kihívást jelentett infrastruktúra szempontjából a tengeri kikötők és terminálok számára, hiszen nincs két egyforma áru, így minden egyes ilyen jellegű feladat teljesítésére más és más megoldások alkalmazandók, mind a szervezést, mind pedig az eszközöket illetően.
A Koperi Kikötő – különféle logisztikai megoldásokat kínálva – képes kezelni a projektszállítmányokat az úgynevezett General Cargo terminálján, a konténerterminálon, illetve az autó- és Ro-Ro terminálon egyaránt. Mindhárom létesítményt ugyanaz a vállalat (Luka Koper, d.d) kezeli, így a szinergiák nagyobb rugalmasságot és hatékonyságot biztosítanak a rakománykezelési műveletek során, kiváltképpen akkor, ha egynél több terminál szolgáltatásaira van szükség egyes rakományok szállítása, átrakása kapcsán.
Túlméretes áru
A Koperi Kikötőben a túlméretes árukat a General Cargo terminál kezeli különféle nagy teherbírású, 63–110 tonna emelési kapacitású mobildaruival. Ezenfelül rendelkezésre állnak még azok a 33 tonna emelési kapacitású konténeremelő targoncák is, amelyek kiválóan alkalmasak tartálykonténerek, illetve túlsúlyos és túlméretes áruk kezelésére is. Az ilyen típusú áruk kezelése során természetesen vontatókat és speciális pótkocsikat, valamint egyéb kiegészítő eszközöket is „bevetnek” a rakomány jellemzőitől függően.
A különleges, nehéz és túlméretezett rakományok, például gépek, turbinák és turbinalapátok, generátorok, vasúti kocsik, mozdonyok, hajók, helikopterek, daruk és darualkatrészek vagy éppen transzformátorok, sőt gyakran komplett gyárak berendezéseinek logisztikai kezelése terén képzett és tapasztalt kikötői mérnöki és darukezelői csapatok állnak rendelkezésre Koperben. Az ő közreműködésük azért lényeges, mert bár első pillantásra az ilyen rakományok kezelése rutinszerűnek tűnhet, de valójában nincsen két egyforma rakodási feladat, így gyakorlatilag minden egyes projekt esetében személyre szabott, egyedi megoldásokra van szükség.
A tengerbiztos csomagolásokat (seaworthy packaging) a kikötő közelében működő beszállítók biztosítják. A hajók, konténerek és pótkocsik rakományának biztonságos rögzítését azonban a kikötői szakszemélyzet végzi, míg a tanúsítványt, miszerint egy áru megfelelően lett rögzítve, egy felmérést követően az erre specializálódott cégek állítják ki. A kikötő területén működő társaságok rendelkezésre állnak egyéb szolgáltatások, mint például szállítás, fuvarozás, különböző engedélyek kiadása, áru- és vámkezelés, valamint adóügyek és hajóbérlés kapcsán is.
Különleges konténerek
A speciális szállítások iránti kereslet folyamatos bővülésének köszönhetően az elmúlt években dinamikusan növekedett a Koperi Kikötőben a normál rakmintánál nagyobb méretű (Out of Gauge – OOG), túlsúlyos, valamint a projektcargót szállító konténerhajók forgalma.
Az OOG-rakományok felülről és oldalról rakodható, úgynevezett flat rack (FR) vagy platformkonténereken is érkezhetnek a kikötőbe, de önmagukban is kirakodhatók. Az FR és/vagy platformkonténereket speciális felszereléssel, kifejezetten az OOG-rakományokhoz rendszeresített hevederekkel vagy OH-adapterekkel emelik ki a hajókból, illetve emelik be azokba. A konténeremelő kikötői daruk által emelhető OOG-konténerek maximális bruttó – tehát a konténer önsúlyával együtt számított – tömege 51 tonna lehet. A korlátozó tényezőt nem a daruk emelési kapacitása, hanem a konténerek terhelhetősége jelenti.
A túlsúlyos és projektrakományok kezelése során az is bevett eljárás, hogy ezeket az egységeket a konténeremelő daruk a rakpartról vagy akár közvetlenül egy szállítójárműről a hajók fedélzetén lévő FR-konténerekre rakják, így nincs szükség speciális konténerek használatára az előfutás és a kikötői műveletek során. A konténeremelő darukkal ebben az esetben nehezebb, akár 75 tonnás terhek is mozgathatók.
A Koperi Kikötő konténerterminálja heti rendszerességgel, menetrend szerint biztosít tengeri összeköttetést a Távol-Kelet, a Vörös-tenger régiójával, valamint feeder szervizzel a Földközi-tenger fontos hub-kikötőivel, köztük a szintén más hajózási hálózatok részét is képező Gioia Tauroval, Máltával, Pireusszal, Haifával, Damiettával, Port Saiddal.
Két közvetlen konténerszállító hajó köti össze Kopert a Távol-Kelettel. Az egyik az Ocean Alliance, a másik pedig a 2M Szövetség által üzemeltetett járat. Emellett számos földközi-tengeri konténerszállító járat köt ki Koperben, megbízható kapcsolatot teremtve spanyol, olasz, görög, izraeli, ciprusi, egyiptomi és más észak-afrikai kikötőkkel. Minden nagyobb hajóstársaság (Maersk, CMA CGM, MSC, Cosco Shipping, Evergreen, Hapag Lloyd, ONE, Yang Ming, ZIM) konténerei – saját hajóikon vagy szövetségi rendszerben üzemeltetett járatok rakterében – megfordulnak Koperben.
Autók és tehergépkocsik
A Koperi Kikötő autó- és Ro-Ro terminálja tavaly több mint 700 ezer járművet kezelt, főként személyautókat, és ezzel az eredménnyel a Földközi-tenger egyik legnagyobb, illetve Európa 9. legnagyobb gépjárművekkel foglalkozó kikötőjének számít. A terminál a Ro-Ro és a személyszállító hajók fedélzetén lévő egyéb rakományok kezelését is képes megoldani, így a személyautók mellett jelentős volumenben raknak át teherautókat, buszokat, építőipari gépeket, nagy és nehéz vontatmányokat, pótkocsikat. Emellett statikus rakományt is kezelnek, amit targoncákkal és speciális tehergépjárművekkel vontatnak a hajók rakterébe.
A Grimaldi, a Neptune Lines, az MCCL, a MOL, az Eukor, a Glovis, a Wilhelm Wallenius és más hajóstársaságok rövid és hosszú távú Ro-Ro járatai a Koperi Kikötőt összekapcsolják a mediterrán térséggel, a közel-keleti és a távol-keleti kikötőkkel. Mindez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a szlovén tengeri kapu ma meghatározó szerepet tölt be a járműlogisztikában. Nagy jelentőséggel bír, hogy a kikötőben – a hajóstársaságoknak és a szállítmányozóknak köszönhetően – a járműszállításhoz szükséges speciális pótkocsik is rendelkezésre állnak.
Kopert heti rendszerességgel közlekedő Ro-Ro/autószállító járatok kötik össze Szingapúrral, Hongkonggal, Hszinhua, Sanghaj és Tiandzsin kínai kikötőkkel, valamint Tojohashi és Hitacsi japán kikötőkkel. A szingapúri átrakodás révén más délkelet-ázsiai és csendes-óceáni térségben lévő állomások szintén elérhetővé válnak. Ezek a szállítási lehetőségek a magyar vállalatok számára is jelentős export-, illetve importlehetőségeket kínálnak.