Az árufuvarozásban a speciális vagy projektrakomány olyan áruk mozgását jelenti, amelyek túlméretesek vagy túlsúlyosak a szabványos szállítóeszközökhöz. Bár még mindig réspiacnak számít, a projektcargo üzletág világszerte bővül, elsősorban a folyamatban lévő projektek sokszínűsége következtében megnövekedett kereslet miatt. A többfunkciós szlovén tengeri kikötőben, Koperben található General Cargo Terminal értékesítési vezetőjével e túlméretes szegmensben szerzett tapasztalataikról és a piaci trendekről beszélgettünk.
– Milyen forgalomra szakosodott a Koperi Kikötő?
– A létesítmény széles körben ismert arról, hogy az Adrián a legtöbb konténert kezeli évente, és Európa 5 legnagyobb autóterminálja közé tartozik, de az általános árus és még inkább a projektcargós forgalma az elmúlt években fellendült, elsősorban a kikötőüzemeltető és a szlovén logisztikai – kiváltképpen a túlsúlyos-túlméretes rakományok szállítására szakosodott – cégek minőségi szolgáltatásainak köszönhetően. Magyarország tekintetében Koper a különféle export- és importrakományok legközelebbi és első számú kikötője, amely számos multinacionális cég bizalmát élvezi, amelyek az elmúlt években fektettek be a magyar piacon, elsősorban az autó- és akkumulátoriparban.
– Milyen kihívásokat jelent a projektrakományok kezelése a kikötőüzemeltetés számára?
– A kikötői munkában a projektcargós küldemények mindig kihívást jelentenek a felszerelés, a személyzet és a szervezettség szempontjából. Általában minden egyes rakomány egyedi kezelést igényel, ritkán oldható meg két projekt azonos módszerrel és felszereléssel. Különféle szolgáltatásokat tudunk nyújtani, úgymint fel- és lerakodás hagyományos és nehéz teherhajókon, be- és kirakodás tető és oldalelemek nélküli, ún. pőre (flat-rack) és nyitott tetejű (open-top) konténerekből, Ro-Ro pótkocsikon stb.
– Milyen típusú speciális rakományokat fogadnak be?
– Koper az általános árukat kezelő és a konténerterminálján, valamint az autós & Ro-Ro terminálján tud projektrakományokat kezelni, különböző szállítási megoldásokat kínálva. Mindhárom terminált ugyanaz a cég vezeti, így a szinergiák nagyobb rugalmasságot és hatékonyságot hozhatnak a rakománykezelési műveletekben, különösen akkor, ha egynél több terminál szolgáltatásaira van szükség az adott áru kiszállításához.
– Mi jellemzi a hagyományostól eltérő rakományok kezelését?
– Egy tipikus túlméretes-túlsúlyos darabárut, például a szélturbinák lapátját az általános áruk terminálján 63–110 tonna teherbírású mobil darukkal mozgatjuk. Az árukezelés magában foglalja targoncák és emelőberendezések különféle speciális kiegészítőinek alkalmazását is, beleértve számos apró műszaki újítást, amelyeket minden projekthez testre szabunk. A csomagolási szolgáltatásokat a kikötő közelében lévő szolgáltatók kínálják a szállítmányozóknak. A hajókon, konténereken és pótkocsikon a rakományt a kikötői személyzet rögzíti, a megfelelő rögzítésről szakcégek állítanak ki bizonyítványt. A kikötői közösséget alkotó társaságok fuvarengedélyeket, valamint fuvarozási és speditőrszolgáltatásokat is kínálnak: rakomány-, vám- és adóképviselet, hajóbérlés és egyéb szolgáltatások.
– Hogyan zajlik a túlméretes rakományszállítás konténerhajókon? Az egyik nyilvánvaló előny a vonalhajózási szolgáltatások bősége számos célállomással.
– Az elmúlt években érezhetően nőtt a konténerszállító hajókon kezelt túlméretes-túlsúlyos és projektrakományok mennyisége. A mediterrán, közel- és távol-keleti kikötőket érintő heti szállítási szolgáltatások kiterjedt hálózatának köszönhetően megnőtt Koper pőre konténereken és speciális platformokon regisztrált rakomány-áteresztő képessége.
– Milyen rakományt lehet kezelni az autóterminálon?
– A Koperi Kikötő autós és Ro-Ro terminálja tavaly több mint 900 ezer kész járművet, főként személygépkocsit kezelt, így Európa egyik legnagyobb ilyen jellegű létesítménye. A terminál egyéb rakományok kezelését is kínálja Ro-Ro és autószállító hajókon. Mindenféle gördülő rakományt képes fogadni, például személygépkocsikat, teherautókat, buszokat, építőipari gépeket, magas és nehéz egységeket és egyéb pótkocsikra rakományt, valamint statikus árut, amelyet villástargoncákkal és termináli teherautóval juttatnak be a hajó rakterébe. A Ro-Ro szállítmányokhoz szükséges pótkocsik könnyen elérhetők Koperben a fuvarozótársaságoknál és egyes logisztikai szolgáltatóknál.
– Milyen terveik vannak a projektcargo üzletágban?
– Arra számítunk, hogy a speciális rakományok iránti kereslet tovább fog növekedni, ezért több projektet is elindítottunk. A 12-es kikötőhely építése, amely várhatóan 2026 végén fejeződik be, javítja a kikötési és kezelési kapacitást, valamint a szolgáltatások rugalmasságát. A kikötő 200 méter hosszú és 12 méter mély lesz. Az elkövetkező években további, akár 200 tonna kapacitású mobil daruk beszerzését tervezzük. Hosszabb távon új, dedikált kamionkaput is szeretnénk építeni a projektrakományok kezelésére.