Szállítmányozás 2024 konferencia

Koperi Kikötő, a stabil partner

Koperi Kikötő, a stabil partner

Régi jó ismerősként érkezett Gordan Ban, a Koperi Kikötő magyarországi és ausztriai képviselője Budapestre a Szállítmányozás 2022 konferenciára, előadásában csupa jó hírrel. Koper még mindig az Észak-Adria első számú kikötője a konténerforgalomban: idén újra 1 millió TEU az ott kezelt volumen. A növekedés az egész észak-adriai régióban érezhető, ami fontos jele annak, hogy a térség egyre fontosabbá válik az európai logisztikában.

A koperi kikötőbeli konténerterminál bővítésének I. fázisa véget ért, amelynek részeként annak mólóját 100 méterrel meghosszabbították, és korszerű, nagyméretű bakdarukkal is felszerelték. Ezzel a konténerkezelési kapacitásuk évi 1,5 millió TEU-ra nőtt, amire szükség is lehet, mert az idei forgalom várhatóan ismét eléri az 1 millió TEU-t.

Ezzel a konténerterminál bővítése nem áll meg, a II. fázisra vonatkozó építési engedélyt 2023 márciusában kaphatja meg a kikötő. Ha ez a 248 millió eurósra becsült beruházás is megvalósul, akkor a konténerterminál kapacitása 2 millió TEU-ra nőhet, nagyjából 2030-ra.

Egy másik nagyberuházás az új személygépkocsik szállításához kapcsolódott, amelynek terminálján új vasúti vágányokat fektettek le, valamint egy új, 6 ezer férőhelyes garázs is épült, ezzel megduplázva az eddigi fedett tárolási kapacitást. Most egyidejűleg 35–40 ezer autó fér el a kikötőben, amivel ez Európa egyik, ha nem a legnagyobb ilyen létesítménye, amelyben idén várhatóan 751 ezer jármű fordul meg, hasonlóan a járvány előtti évekhez. A bővítés azonban e terminálon sem ért véget: 2023 közepére további 3500 férőhelynyi szabadtéri parkoló készülhet el, és az egyidejűleg rakodható hajók számát is 2-re növelnék.

Két új kaput kapott a kikötő, amelyeket a tehergépjárművek használnak, amik így már nem érintik Koper belvárosát. Ezek akár napi 2 ezer teherautó zaj- és környezeti hatásától mentesítik a lakosságot. Igazodva a fuvarozási igényekhez az új RoRo-terminálon 5 ezer félpótkocsi kezelése oldható meg egyidőben. Az elmúlt években felmerült az igény egy új, külső kamionparkolóra, mert a régi már teljesen túlterhelt. Ennek kialakítása is megkezdődött a kikötő közvetlen közelében.

A projektrakományokra vonatkozó igény is jelentősen nőtt, aminek kezelésére további kikötői kapacitásokra és raktározási helyekre van szükségük. A következő lépés az acéltekercsek kezelésének biztosítása lesz egy új raktárban, átállva azok targoncás kezeléséről a korszerű, automata darusra, amivel egységnyi területen sokkal több tekercset lehet tárolni, kiszolgálva a régió autóiparának igényeit. Az új, 12,5 ezer négyzetméteres raktárral 23 ezer négyzetméternyi klasszikus raktár kaphat új funkciót.

Az egyik szűk keresztmetszetté a hűtőkapacitások váltak az utóbbi években, ami a hűtőházakra és a hűtőkonténerek energiaellátására vonatkozó igények nagyarányú növekedésére volt visszavezethető. Két évvel ezelőtt egyidőben közel 500 konténer energiaellátását tudták biztosítani, de ennél többre lett igény, ezért úgy döntöttek, hogy bővítik azt. Míg 2019-ben évi 60 ezer TEU hűtős konténert kezeltek, tavaly és idén már 80 ezer feletti a volumen. Emiatt az idei év végére már 700 fix csatlakozót telepítenek, és további 20 mobil csatlakozás is elérhető lesz, sőt, mivel ez sem tűnik elegendőnek, további beruházások várhatóak e téren. A hűtési lánc szakadásmentessége érdekében dedikált út is épült a konténerterminál és az energiaellátási csatlakozópontok között.

Az összes kikötői beruházásra kihat a kikötő és a vasúti fővonal közötti második, 27,1 kilométeres összekötő vasútvonal építése. Kijelenthető, hogy a kikötői beruházásoknak nem volna semmi értelme, ha ez nem valósul meg belátható időn belül. Harminc éve beszélnek róla, de most már végre tényleg dolgoznak a buldózerek, fúrják az alagutakat, építik a hidakat. A kivitelezés 2021 májusában kezdődött, és az üzembe helyezése 2026-ban várható.

A konténerszállító hajók érkezése továbbra is eléggé kiszámíthatatlan, és tervezhetetlenek a mennyiségek is, így folyamatosan nagy a nyomás a terminálon és az egész szárazföldi logisztikán amiatt, hogy a várakozási idők egyre hosszabbak. Ez hatalmas kihívás. Bizonyos intézkedéseket mindenképp meg kellett hozni a kikötőben, hogy ne duguljon be a terminál. Folyamatosan felügyelik, hogy a teljes üzemképesség miképp biztosítható; például rögtönzött kiegészítő rakodási területeket biztosítottak a konténereknek.

Összegzésként Koperben annak érdekében hoztak létre új kikötői létesítményeket, hogy az új mennyiségekre reagálni tudjanak. Az új vasútvonallal pedig várhatóan még vonzóbb lesz a Koperi Kikötő és az észak-adriai térség, ami mindenki számára jó lehetőségeket teremt.