Cégcsoportfejlesztés hazardírozás nélkül – interjú Lipovics Tamással, az Innovatív Cégcsoport tulajdonosával

Cégcsoportfejlesztés hazardírozás nélkül – interjú Lipovics Tamással, az Innovatív Cégcsoport tulajdonosával

A járványon már túlvagyunk, a fuvarozásra vonatkozó új európai uniós szabályozás hatálybalépése még odébb van, így jelenleg a külföldi, elsősorban román versenytársak okozzák a magyar fuvarozóknak a legnagyobb fejtörést – állítja Lipovics Tamás. A Győrben legnagyobb magyar tulajdonú logisztikai szolgáltató, az Innovatív Cégcsoport tulajdonosa abban bízik, hogy jövő év első felében újra erőre kaphat az európai és benne a hazai közúti fuvarozás, így ő is folytathatja a vállalkozása fejlesztését – stabil megbízókra építve, óvatosan, hazardírozás nélkül.

– Hogyan jutottak el az Innovatív Special Transport Kft.-től az Innovatív Cégcsoportig?
– Az Innovatív Special Transport kifejezetten közúti fuvarozásra jött létre, de másfél évtizeddel az alakulás után csak az áruszállítást már kevésnek éreztem, többet, mást is akartam. Komplett logisztikai szolgáltató vállalkozásként szerettem volna megjelenni a piacon, ezért létrehoztam egy olyan cégcsoportot, amely a különböző piaci szegmensekből felmerülő ügyféligényeket is képes kiszolgálni. Ezt a küldetést hivatott beteljesíteni az Innovatív Cégcsoport, amely a speciális áruk szállítása mellett immár teljes körű raktárlogisztikai szolgáltatásokat, speciális, vállalatra szabott logisztikai megoldásokat is kínál partnerei számára. Társaságunk a 6 darab, összesen közel 30 ezer négyzetméter alapterületű raktárában normál, HACCP-engedélyhez kötött, túlméretes és túlsúlyos, nagy értékű áruk polcos és tömbös raktározását vállalja, ezenkívül több 10 ezer négyzetméter terület szabadtéri raktározásra is rendelkezésre áll. Vonalkód alapú raktárirányítási rendszert működtetünk, és a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége által kiadott Helyi Logisztikai Szolgáltató Központ minősítéssel, továbbá a folyamatosan magas színvonalat garantáló ISO 9001 tanúsítvánnyal rendelkezünk. A több lábon állásnak köszönhetően az összteljesítmény 60 százalékát adó belföldi, illetve 40 százalékát adó nemzetközi fuvarozás és a raktárlogisztika ötvözésével mára Győrben a legnagyobb magyar tulajdonú logisztikai szolgáltató cégcsoporttá váltunk.
– Bármit is terveztek erre az évre, a koronavírus-járvány valószínűleg mindent felülírt. Mikor tapasztalták meg a COVID-19 okozta veszélyhelyzet első jeleit?
– Maszkokból, kézfertőtlenítőkből, gumikesztyűkből, C- és D-vitaminokból már ez év januárjában bevásároltunk, de először közvetlenül csak március közepén, a határállomásokon találkoztunk a problémával. A konkrét óvintézkedéseket a cégnél március 23-án vezettük be, amelyek a telephelyre lépő „külsős” személyeket, a saját gépkocsivezetőinket, a portán, a raktárban és az irodákban dolgozókat is érintették. A járvány hatásait mérlegelve úgy döntöttünk, hogy az idei évre tervezett járműbeszerzéseket, cseréket időben eltoljuk. Ma úgy látom, ezekre reálisan a jövő év elején kerülhet sor.
– Járvány, európai uniós mobilitási jogszabálycsomag, keleti konkurencia – külön-külön is jelentős kihívások a közúti fuvarozók előtt, no de együtt? Van recept arra, hogy miként lehet ilyen ellenszélben piacon maradni?
– A járványon már túlvagyunk, a fuvarozásra vonatkozó új európai uniós szabályozás hatálybalépése még odébb van – de természetesen készülünk rá –, így jelenleg a külföldi versenytársak jelenléte okozza a hazai fuvarozói társadalomnak a legnagyobb fejtörést. Az utóbbi hónapokban olyan nagy, elsősorban román fuvarozócégek jelentek meg a magyar piacon, amelyeknek nem feltétlenül elsődleges célja az eredmény produkálása, és amelyek nyomott árakon, 30–40 százalékkal olcsóbb díjakon viszik el a fuvarok jelentős részét. Egy romániai vállalat Győrben is bérel telephelyet, és közel 40 autós flottával az Audinál igyekszik megbízásokhoz jutni – messze a piaci ár alatt, egyértelműen veszteséggel fuvarozik, ami hatalmas kihívás a környék összes magyar fuvarozójának. Ez a társaság – és persze a többi is – azt használja ki, hogy a multinacionális cégeket elsősorban a megtakarítás érdekli, üzletpolitikájuk egyik alappillére a költségek lehető legalacsonyabb szinten tartása. Az a véleményem, hogy román versenytársaink rendszerint figyelmen kívül hagyják a tevékenység végzésére vonatkozó előírásokat, például a megengedett heti 3 kabotázsfuvar helyett napi 4–5-öt is elvégeznek. Több helyi fuvarozót ismerek, akinek a megélhetését veszélyezteti ez a tisztességtelen gyakorlat, néhányan már le is állították a flottájuk egy részét. Azt gondolom, a hatóságoknak itt óriási a felelőssége, amennyiben sokkal hatékonyabb ellenőrzésekre lenne szükség. Ugyanazt a bánásmódot kérjük a külföldi vállalkozások esetében itthon, amit Ausztriában, Németországban és egyéb uniós tagországokban velünk szemben alkalmaznak az ottani hatóságok, aminek lényege a vasszigorral lefolytatott ellenőrzés, ha szükséges, a bírság kiszabása és minél gyorsabb, többnyire helyszíni behajtása. Ha rövid időn belül ez a probléma nem oldódik meg, nem sikerül jogkövető magatartásra rávenni a keleti konkurenseinket, akkor jelentős számú magyar kis- és középvállalkozó mehet tönkre.
– Járvány után (második hullám előtt?) mi várható a fuvarpiacon?
– Amikor jövő év februárjában lejár a fizetési moratórium, számos kkv bajba fog kerülni, mert a jelenlegi nyomott árakon nem tudják kitermelni a lízingdíjakat, így az ő kapacitásaik eltűnnek majd a piacról. Ma még bizonytalan, hogy a veszélyhelyzet előtti szállítási volumeneket mikor érhetjük el, mindenesetre a gyárakban újraindult a termelés, ami a fuvarozók számára nyilvánvalóan jó hír. A 2008–2009-eshez hasonló elnyúló válságra és visszaesésre nem számítok, abban bízom, hogy a jövő év első felének végéhez közeledve már lesz annyi szállítandó áru, amennyi a járvány előtt volt, és újra erőre kaphat az európai és benne a hazai közúti fuvarozás. A növekedés már érezhető, és remélem, az ütem fokozatosan gyorsul. 2021 nyaráig azonban még van egy év, úgyhogy lesz dolgunk bőven…

NÉVJEGY
Lipovics Tamás, a győri székhelyű Innovatív Cégcsoport tulajdonosa 2000 szeptemberében (fél)pótkocsik, felépítmények felújításával vágott bele a vállalkozói létbe, majd vásárolt egy 7,5 tonnás ADR-es tehergépkocsit, ezzel kezdte el a fuvarozást. Később alvállalkozóként a saját kamionjával egy győri szállítmányozó cégnek végzett konténeres-, illetve szárazáru-szállítást. Az európai uniós csatlakozás idején 7 autóval dolgozott belföldön az Innovatív Special Transport Kft., de 3 eszköz műszakilag nemzetközi fuvarozásra is alkalmas volt – az egyik 2004. május 2-án már Koperbe vitt árut. A speditőrök mellőzésével, többségében saját maguk szerezték és végezték a fuvarfeladatokat. 2014 elejére létrehozott egy zömében speciális szerelvényeket üzemben tartó kisebb cégcsoportot, a megrendelések több mint 90 százalékát ma is gyári szerződött partnereknek teljesítik. A vállalkozó az elmúlt fél évtizedben tovább bővítette a járműflottát – ma 55 kamiont tart üzemben –, megtartotta stabil megbízóit, és évről évre óvatos növekedéssel tervezve, hazardírozás nélkül fejlesztette a cégcsoportot. 2013-ban a Győr-Moson-Sopron megyei VOSZ javaslatára az Év Vállalkozója-díjban részesült.

Dékány Zsolt