A kéntartalmú üzemanyagokra vonatkozó 2020. évi szabályozás bevezetését követően a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization, IMO) új szabályrendszert dolgozott ki.
A hajók működésének hatékonyságát és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó IMO 2023 ez év január 1-jén lépett hatályba. Az intézkedések – amelyek célja a 2008-as szinthez képest 2030-ra 40, 2050-re 70 százalékkal csökkenteni a nemzetközi hajózás karbonlábnyomát – kihívásokat és lehetőségeket jelentenek a piaci szereplők számára.
Az IMO 2023 a kereskedelmi és nem kereskedelmi hajókra egyaránt vonatkozik, és kötelezően bevezeti a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését mind az új, mind a meglévő hajók esetében, energiahatékonysági mutatók segítségével meghatározva ezeket a szinteket. A hajók az előzetes értékelés és az előzetes műszaki dokumentáció jóváhagyása után kaphatnak megfelelőségi nyilatkozatot. A hajótulajdonosoknak és hajóstársaságoknak 2022 végéig meg kellett határozniuk a hajóik szén-dioxid-intenzitási profilját, és el kellett készíteniük egy optimalizált energiahatékonysági gazdálkodási tervet.
A hajótulajdonosoknak és az üzemeltetőknek akár új üzemanyag-technológiákba kell beruházniuk, vagy korszerűsíteniük kell a flottájukat, hogy megfeleljenek az IMO 2023 követelményeinek, ami kapacitáskorlátokhoz vezethet, és befolyásolhatja a fuvardíjakat. Az új szabályok ugyanakkor lehetőségeket kínálnak azoknak a vállalkozásoknak, amelyek kiaknázhatják az energiahatékony technológiákban rejlő lehetőségeket, vagy más módon javíthatják a hatékonyságot.