Saját fejlesztésű hardverekkel és szoftverekkel kínál a fuvarozó- és szállítmányozócégek számára kontroll lehetőséget az iData Kft. iTrack termékeiket és szolgáltatásaikat 15 éve fejlesztik, jelenleg 8 országban értékesítenek, és 4200 ügyfél 34 ezer járművében használják az iData termékeit, szolgáltatásait. Zölei Nikolett értékesítési vezető arról tartott előadást a KözútVilág Expón, hogy mi van a számok mögött.
„A vállalat az ügyfelek visszajelzései, igényei alapján fejleszti, bővíti szolgáltatásait. Az útdíjbevallás esetében abban különleges a szolgáltatásunk, hogy egy saját fejlesztésű útdíj-visszajelző készüléket gyártottunk. Ebben szintén saját algoritmus elemzi folyamatosan a bevallási környezetet, ezáltal elkerülhetők az indokolatlan riasztások mind a diszpécser, mind a járművezető számára” – részletezte az útdíjbevallási megoldásokat Zölei Nikolett.
Ha például megszűnik a GPRS-kapcsolat a fedélzeti eszközben, és emiatt nem tudja azonnal elküldeni az adatokat, a készülékük nem riaszt rögtön, először csak figyeli, hogy a fedélzeti eszköz gyűjti-e a memóriába az adatokat. Így csak akkor küld értesítést, ha tényleg valami fennakadás van az útdíjbevallással kapcsolatban. Az útdíj-visszajelző készüléken ráadásul a járművezető láthatja, hogy hol tart a cég egyenlege, és változtatni tudja a tengelyszámot is.
Külön, ügyfeleik kérésére fejlesztették ki azt a funkciót, hogy igény esetén a tengelyszám-állításra hangjelzés figyelmezteti a járművezetőt az indítást követően. Ezáltal amikor beszáll, és gyújtást ad a járműre, elkezd sípolni az útdíjjelző készüléke, hogy vagy érvényesítse a jelenlegi tengelyszámot, vagy pedig váltson az új, aktuális számra. A visszajelzések szerint, akik ezt használják, még nem kaptak tengelyszámeltérésből fakadó bírságot.
Emellett van két fontos ledes jelzés: egy zöld OK és egy piros NO. Amíg a zöld világít, az iData százszázalékos felelősséget vállal az útdíj-bevallásért, a piros pedig jelzi, ha valami miatt nem megvalósítható az útdíjbevallás. Erre szintén be lehet riasztást állítani, mivel a járművezetőtől nem várható el, hogy folyamatosan figyelje az útdíj-visszajelző készüléket.
Mivel a visszajelző led állásait naplózzák, ezért az ügyfelek számára is visszanézhető, mit látott a kijelzőn maga előtt a járművezető. Ehhez a szolgáltatáshoz tartozik a Webkontroll felület, ahol az összes útdíjjal kapcsolatos információ ellenőrizhető. Adott útszakaszok kiválaszthatók és letölthetők a hozzájuk tartozó útdíjakkal, így könnyebb elszámolni a partnerekkel.
Az iData értékesítési vezetője kiemelte: az üzemanyagkontroll szolgáltatásukra nagyon büszke a cég: – Saját fejlesztésű üzemanyagszondákkal dolgozunk, amelyek előnye, hogy rendkívül gyorsan tudunk reagálni az ügyfelek visszajelzéseire. Amennyiben felfedeznek például valamilyen mérési eltérést, a hardveres fejlesztő kollégák azonnal utána tudnak nézni. Mostanra már több mint 30 ezer szondát gyártottunk le, s a visszajelzések alapján nagyon kiválóan működnek. A teljes tankkapacitáshoz 99 százalékos pontosságot vállalunk, illetve e-mailes riasztást küldünk az ügyfeleinknek, amennyiben valamilyen nem üzemszerű üzemanyag-felhasználás történik a készletben.
A tankolási riporthoz hozzáilleszthetők egy Excel-táblázatban a számlán szereplő tankolási mennyiségek, így könnyen összehasonlítható a szonda által mért és a számlán szereplő mennyiség. Térképformában, illetve diagramon is megjeleníthetők az adatok, így részletesebben áttekinthetők azok az események, amelyek kivizsgálást igényelnek. A sokéves tapasztalatnak köszönhetően az is kimutatható, ha két tank összenyitásakor az átfolyás közben visszaélés történik az üzemanyag-készletben. A Vizsla-riportrendszer támogatásával nem szükséges a gépjárművek üzemanyagfelhasználását egyesével kivizsgálni, a rendszer kilistázza a kivizsgálandó járműveket és időpontokat. Ezzel nagyon sok idő takarítható meg. Ezt igény szerint az iData is elvégzi, sőt, bírósági eljárás során mint szakértők is támogatni tudják megrendelőiket. A szondák beszerelését és kalibrálását is a vállalat végzi, ezáltal tudják biztosítani a pontos mérési eredményeket.
A tachográfok letöltésére és a vezetési idők kezelésére is kínál szolgáltatásokat az iData. A ma már fontos, online letöltés esetében az ügyfél által átadott céges kártya bekerül a telematikai vállalat üzemeltetésében álló kártyabankba, ezzel megkapva az engedélyt, hogy a vállalat flottájának menetíróit letöltsék. Ezt minden éjjel elvégzik, így napi szinten folyamatosan rendelkezésre állnak az adatok a partnerek számára, ezzel akár már a hónap első napjaiban is el lehet készíteni a bérszámfejtést, illetve előre lehet dolgozni a jegyzőkönyvekkel. A letöltött fájlok formátumát pedig kiválaszthatja az ügyfél, annak megfelelően, hogy mely kiértékelőprogramot használja, így azonnal feltölthetők az adatok feldolgozásra.
Az iData rendszerének szíve-lelke a Vizsla-riport. Ezen belül tudnak külön fejlesztések nélkül teljesen személyre szabott szolgáltatást nyújtani, hiszen minden partnerüknek megvannak a maga riportrendszerei, folyamatai, fontos témakörei. „Minden egyes tárgyalási és tesztidőszakban megbeszéljük az ügyfeleinkkel, hogy mik azok a fontos témák számukra, amikben riportokkal tudjuk őket támogatni” – fejtette ki Zölei Nikolett. „Arra törekszünk mindig, hogy a partnereinknek minél kevesebb időt kelljen tölteniük az iTrack kliens előtt. Például, ha valaki sokat jár Angliába, és szeretné látni a komphasználatokat, be tudunk állítani egy olyan lekérdezést az ő csoportjára, amelyben megnézzük, melyik átkelőket használta korábban a jármű, melyik irányban kelt át, és így könnyebben nyilvántartható, mennyi volt a komphasználat díja az adott hónapban. Költségcsökkentő az a funkció is, amely riasztást küld a diszpécsernek, ha a sofőr a megbeszélt időtartamot túllépve járatja álló helyzetben a járművet. Volt olyan partnerünk, aki ezzel havi szinten 180 liter üzemanyagot tudott megspórolni.”
Az iData új szolgáltatása a NaviTrack
Ezzel a fejlesztéssel a diszpécser az iTrack Kliens segítségével meg tudja tervezni a jármű útvonalát. A rendszerben rögzíthető és elmenthető rendszám szerint a jármű súlya és mérete, hogy az útvonal tervezésekor a program számolni tudjon ezekkel. A tervező nem köztes pontokat rögzít, hanem a teljes letervezett, pontos útvonalat küldi el a járművezetőnek, így a navigáció nem kap lehetőséget a tervezett útvonaltól való eltérésre. A tervezéskor megadható az indulás vagy az érkezés tervezett időpontja, így e szerint kezdi el a kalkulációt a cég saját algoritmusa. A kijelzőn a járművezető folyamatosan látja a méret- és sebességkorlátokat, illetve értesítést kap arról, ha a fuvarszervező módosított az útvonalon. A folyamatos értesítések révén pluszköltségeket spórolhat az ügyfél, hiszen a tervtől való eltérést azonnal látja.
A NaviTrack nemrég kiegészült azzal, hogy nemcsak az alternatív útvonal hosszát és idejét adja meg, hanem integrálták a magyar útdíjköltség-számítást is, illetve folyamatban van a nemzetközi változat és az üzemanyag-költségek számítása is. Ezek segítenek a diszpécsereknek abban, hogy el tudják dönteni, idő- vagy költségszempontból fontos az útvonal megtervezése.
Fejlesztésként érkezik még a letérésriasztás. A rendszer elmenti a diszpécser által tervezett útvonalat, és ha erről a jármű letér, abban a pillanatban riasztást kap a fuvarszervező. A szellemautó-funkció a jövő évben várható fejlesztés. Ez megmutatja, hogy ideális esetben hol tartana a jármű ahhoz képest, ahol az aktuális pozícióban van. Ennek részeként beállítható lesz egy riasztás a partner igényei szerint. Például három óránál nagyobb csúszás esetén értesíti a rendszer a diszpécsert, aki felveheti a kapcsolatot a megbízóval, és jelezheti neki a késést.
További tervek
A NaviTrackhez tartozik egy üzenetküldő felület is, ahol a központ és a járművezető tudnak kommunikálni, egyeztetni, fuvarfeladatokat küldeni. A jövőben azok az üzenetek, amelyekkel a vezetőnek még foglalkoznia kell, kedvencként is megjelölhetők lesznek, így a későbbiekben erre szűrve azonnal át tudja nézni azokat. Várható még a dokumentumfeltöltés és -küldés funkció létrehozása a jármű és a központ között, mindkét irányban. Így előbb beérkezhetnek a központba azok a dokumentumok, amelyek az elszámoláshoz szükségesek. A munkafolyamatok kezelését is megtervezhetik a rendszerben a fuvarszervezők. Emellett készül egy naptárnézet, ahol láthatják rendszámonként, mennyire vannak feltöltve fuvarfeladatokkal a járművek. Itt megjelenik az is, melyik fuvarszervező tette rá a munkát az adott járműre, így a munkatársak tudnak egymással egyeztetni, ha bármit módosítani kell. A nemzetközi útdíjköltség és az élő forgalmi adatok integrációja a rendszerbe szintén az iData tervei között szerepel, az alternatív útvonalak terén való fejlesztés pedig hamarosan elérhetővé válik.