Digitális mérföldkő a konténeres áruszállításban – interjú Ambruzs Györggyel és Hangel Balázzsal, az I.C.E. Transport Hungary ügyvezetőivel

Digitális mérföldkő a konténeres áruszállításban – interjú Ambruzs Györggyel és Hangel Balázzsal, az I.C.E. Transport Hungary ügyvezetőivel

Hiánypótló innováció bevezetése várható a magyar konténerszállítási iparágban. A német fejlesztésű driveMybox applikáció (dMb) a legnagyobb flottákkal rendelkező fuvarozóktól, az egy alvázas egyéni vállalkozókon át, a megrendelőkig mindenkinek költséghatékony megoldásokat kínál. Magyarországi bevezetésével és működtetésével az I.C.E. Transport Hungary Kft.-t bízták meg.

– Az I.C.E. Transport Hungary 1996-os indulása óta konténerekkel foglalkozik. Milyen változásokon ment keresztül a cég az elmúlt csaknem 3 évtizedben?

Hangel Balázs (H. B.): – A megalakulást követően hajó nélküli hajóstársaság (Non Vessel Operating Common Carrier, NVOCC) kezdtünk tevékenykedni, főleg amerikai túlsúlyos szállítmányok kezelésében voltunk és vagyunk erősek. 2006-tól a cég profilja – az Eurogate Intermodal magyarországi képviseleteként való szerepvállalás révén – már főként egy közvetlen irányvasút szervezése Hamburg–Bremerhaven–Wilhelmshaven és Budapest között, átrakás nélkül, 27–30 órás tranzitidővel, heti 4–5 indítással. Ez volt az első független vasúti konténerszállító szolgáltatás Magyarországon, és gyakorlatilag azóta is töretlenül jó az együttműködés a német kollégákkal. Heti 5 irányvonat fordul meg a kikötők és Budapest között, köztes megállók nélkül, rövid tranzitidővel. E szolgáltatásunk révén gyakorlatilag a magyar hajós- és speditőrpiac szinte valamennyi résztvevőjével kapcsolatban állunk, illetve együtt dolgozunk. E profilunkat alvállalkozók segítségével kiegészítjük közúti, raktár-logisztikai és vámkezelési szolgáltatásokkal, hogy minél szélesebb körűen kielégíthessük ügyfeleinek igényeit. Szakmai újdonság, hogy speciális hűtővagonok csatasorba állításával már aktív hűtést tudunk biztosítani a teljes vasúti szakaszra. Várunk mindenféle hűtést igénylő árut, élelmiszertől a vegyipari termékekig.

– Mik a cég karakteres jellemzői?

H. B.: – Eddig manufaktúraként tekintettünk magunkra, ahol fölösleges körök futása nélkül tudjuk intézni a dolgokat. A 9 fős cégünknél a mai napig személyes kapcsolatban állunk az ügyfelekkel, és személyre szabott megoldásokkal igyekszünk segíteni őket. Mivel évtizedes együttműködésekről van szó, tudják, hogy bármilyen kérdésben bizalommal fordulhatnak hozzánk.

Ambruzs György (A. Gy.): – Viszont a kézműves korszaknak bizonyos tekintetben vége van, mivel úgy éreztük, hogy a világjárvány utáni időszak az innovációról szól, ezért bevezettük az SAP vállalatirányítási rendszert, hogy optimalizálni tudjuk a folyamatainkat. Szerencsére a kollégáink minden tekintetben partnerek voltak ebben, így zökkenőmentes volt a váltás. Büszkék vagyunk rájuk! Úgy látjuk, ezzel a fejlesztéssel hatékonyabban és kisebb hibalehetőséggel tudunk működni. Június 1-jétől pedig ehhez a rendszerhez fogjuk integrálni a driveMyboxot.

– Hogy esett az I.C.E. Hungaryre a választás az alkalmazás bevezetésére?

H. B.: – A fejlesztőkkel, illetve a közvetlen kollégákkal már évek óta jó személyes és szakmai kapcsolatot ápolunk, hiszen a korábbi években a csapat jelentős része is a konténeres tengeri fuvarozásban szerzett elméleti tudást és gyakorlati tapasztalatokat, így maximális hatékonysággal tudták azokat átültetni egy használható, egyszerűen kezelhető és átlátható digitális formába.

A. Gy.: – Véleményem szerint kevés igazán innovatív fejlesztés történt a szakmában az elmúlt években, reméljük, a dMb ennek ellenpéldája lesz. A klasszikus startup-fejlesztésként indult platformot 2020 óta Németországban, majd 2021-től már Olaszországban is használják egyre nagyobb sikerrel. A vasúti szállítmányozásban és az IT területén is otthonosan mozgó német kollégák felismerték, hogy nincs még olyan szakmai digitális felület, ami elhozná azt a paradigmaváltást a logisztikában, ami minden érintett munkáját megkönnyíti. Igaz, hogy vezetékes telefon helyett mobilon hívjuk egymást, fuvarkapacitást keresve, és fax helyett e-mailt küldünk, de alapvetően ugyanazt csináljuk, ugyanaz a metódus, ugyanazokkal a hibalehetőségekkel és ugyanazzal az esetlenséggel.

H. B.: – Ez a platform viszont mindenre kiterjedő megoldást kínál. Összeköti az ügyfelet és a szolgáltatót, és a teljes szállítási folyamatot – a hozzá tartozó pénzügyi feladatokkal együtt – átláthatóan bonyolítja le. Egy jól és könnyen kezelhető felületen az ügyfél szabad fuvarkapacitást kereshet, a szolgáltató pedig fuvarfeladatot kínálhat. A rendszer azonnali árajánlatot ad a kért fuvarfeladatra, összeköti a két felet, és miközben az ügyfél valós időben látja, hogy hol tart az áruja, bármilyen keletkező dokumentumot azonnal megkap. Gyakorlatilag időveszteség és hibalehetőség nélkül cserélnek benne gazdát az információk. A mesterséges intelligenciának köszönhetően pedig a rendszer bármilyen felmerülő problémát azonnal kommunikál, és megoldást kínál rá. Az app mobiltelefonra, tabletre és asztali számítógépre is letölthető lesz, illetve készül egy honlap is. Emellett az ügyfelek a saját informatikai rendszerükön keresztül is rá tudnak csatlakozni.

– Ezek alapján olyannak tűnik a fejlesztés, mint a telekocsi. Beírom a dátumot és hogy Hamburgból Debrecenbe szeretnék áruszállítást kérni, és kiválasztom a számomra legszimpatikusabb ajánlatot?

A. Gy.: – Annyiban árnyaltabb a kép, hogy mi mindig arra törekszünk, hogy csak az utolsó kilométereket tegyük meg közúton, amíg lehetséges, vasúton szállítsuk az árut, mert ez környezetbarátabb megoldás, és a zöld logisztika a szívügyünk. Emiatt egyelőre nem a Hamburg–Debrecen közötti távolságra szeretnénk megoldást kínálni ezzel az applikációval, hanem a legközelebbi konténerterminál és a célállomás közöttire. Mindazonáltal a platform nemzetközi szinten is terjeszkedik: azt látjuk, hogy az ügyfelek határokon átnyúló fuvarfeladatokra is találnak általa megoldást. És abban a pillanatban, hogy Magyarországon is bevezetjük az alkalmazást, feltett szándékunk, hogy a környező országokat is kiszolgáljuk; például a koperi kikötőből is sokkal egyszerűbb legyen kapacitást találni nyártól.

– Az említett mesterséges intelligencia milyen szerepet kap a folyamatban?

H. B.: – Az általa használt algoritmusok valós idejű, hatalmas mennyiségű adathalmaz elemzésére képesek. Ezek között keres mintákat, amikből később tanulhat. Nézi a vezetési időt, figyelembe veszi a sofőr képzettségét, az áru súlyát és a járművek típusát, hogy például ADR-érintett-e a szállítmány – és ezek alapján automatikusan szelektálja a megfelelő lehetőségeket. Az útlezárásokat és szállítási ütemterveket figyelembe véve menet közben dinamikusan módosítja az útvonalat, a leghatékonyabbat javasolva, csökkentve ezzel a szállítási időt, minimalizálva az üzemanyag-fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást.

– A piac mely szereplői számára lehet hasznos ez az alkalmazás?

A. Gy.: – Mindenkinek, aki már keresett vagy adott közúti megbízást konténerfuvarozásra, az potenciális ügyfele lesz. Szerintünk pár éven belül teljesen természetes lesz, hogy a sofőrök ilyen platformokon fogják a munkáikat megszervezni, mint ahogy az ételeket is már évek óta ilyen felületen rendeljük.

H. B.: – Nem lesz konkurenciája a fuvarszervező cégeknek, mert a flottákat továbbra is össze kell fognia valakinek. A speditőrök saját munkája megmarad, csak kapnak egy hatékony eszközt a kezükbe, amivel sokkal egyszerűbb lesz a mindennapi munka. Mint ahogy egy ételrendelő app sem teszi tönkre egyik gyorséttermet vagy a sarki rétesezőt sem, csak azt éri el, hogy több hamburgert és rétest adjanak el több vevőnek.

– Hogy köttetnek meg a szerződések?

A. Gy.: – Aki regisztrál a platformon, az a felhasználójává válik, ezzel elfogadja mind szolgáltatói, mind megbízói oldalról a felhasználási feltételeket, és kap egy hozzáférést. Amikor egy speditőr felkínál egy feladatot, és azt a fuvaros alvállalkozó elfogadja, a két fél összeköttetik a rendszeren belül – gyors, tiszta és transzparens. Ha valami közbejön, például a sofőr lebetegszik, akkor jelzi az applikációban, hogy mégsem tudja elvállalni a munkát, a rendszer pedig ezt követően megkeresi a lehető legjobb alternatív megoldást az összes regisztrált szolgáltató ajánlatából. Dinamikusan módosíthatja az útvonalakat, és a konténerszállítók számára a leghatékonyabb útvonalakat javasolhatja, csökkentve a szállítási időt és minimalizálva az üzemanyag-fogyasztást.

– Milyen költségvonzata lesz a platform használatának?

H. B.: – A regisztráció és az applikáció használata teljesen díjmentes.

– Milyen tapasztalataik vannak már a driveMyboxról?

A. Gy.: – Nagyon jók! Most már több száz ügyfél és több ezer alvállalkozó talál napi szinten megoldást az áruk szállítására a platformon keresztül Németországban és Olaszországban. Látszik, hogy valóban olyan alkalmazás született, amely csökkenti a napi munkát és a hibalehetőséget. Izgatottan várjuk, mit és hogyan reagál rá a hazai piac, bár mi tényleg szívvel-lélekkel hiszünk benne, hogy a szakma minden résztvevője nyerni fog a használatával!

 

NÉVJEGYEK

Hangel Balázs a II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskolában érettségizett, majd elvégzett egy egyéves bankár-, később egy szállítmányozási ügyintéző képzést. Családi vonalon megtetszett neki a logisztika. A tanulmányaival párhuzamosan elkezdett dolgozni az akkor még a Ferihegyi Repülőtéren működő Hungaro-weiss-nél. Később a tengeri szállítmányozási osztály létrehozásában is segédkezett, ennek kapcsán találkozott az I.C.E.  Transport Hungaryvel, ahova 2001-ben átcsábították.

Ambruzs György a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsész Karának elvégzése után került a szállítmányozás világába. Úgy gondolta, hogy van benne olyan fokú kommunikációs, szervező- és problémamegoldó készség, hogy ezek összegyúrásával jó irány lehet a szállítmányozás, ezért elvégzett egy középfokú logisztikai képzést. Első teljes munkaidős állásaként 2007-ben került a céghez.

 

Ferentzi Tünde