Tavaly 20 milliárd forint feletti árbevételt ért el a Deutsche Post DHL légi és tengeri szállítmányozási üzletágának magyar lába, és 2018-ban további növekedést prognosztizálnak. Az idei év legfontosabb feladatai között, a pénzügyi céljaik elérése mellett, szolgáltatásuk és az ügyfelek felé történő kommunikáció további javítását és munkavállalóik elégedettségének növelését említi Pál Attila ügyvezető igazgató.
– Milyen kihívásoknak kell ma megfelelni a tengeri és légi szállítmányozási piacon?
– A piac dinamikusan és sokszor váratlanul változik, kevésbé kiszámítható, mint tíz évvel ezelőtt. Itt elsősorban a tengeri és légi kapacitás alakulására gondolok, ami magával hozza a fuvardíjak változását. Ügyfeleink ugyanakkor minél nagyobb stabilitást szeretnének, és tőlünk, mint a szállítmányozó partnerüktől várják ennek megvalósulását. Ez vonatkozik arra, hogy nem akarnak többet fizetni, de az is nagyon fontos számukra, hogy az áruik késedelem nélkül mozogjanak. A kihívás abban áll, hogy ezen körülmények között is folyamatosan biztosítsuk ügyfeleinknek a kiszámítható szállítást.
– Milyen válaszokat ad ezekre a DHL Global Forwarding?
– Mint a szolgáltatási piac résztvevőjétől hatékony kommunikációt, folyamatos tájékoztatást várnak az ügyfelek. Ennek érdekében fejlesztjük folyamatainkat, és segítjük kollégáinkat a vezetők által és képzéssel. A hatékony belső kommunikáció is komoly szerephez jut ebben.
– Eltér-e a magyar piac a nyugat-európaitól?
– Globális légi és tengeri szállítmányozóként a szerepünk kettős: ki kell szolgálnunk ügyfeleinket és munkáltatóként egy nagyszerű munkahelyként kell működnünk. A két terület egyaránt fontos, és kéz a kézben jár egymással. Hosszú távon csak motivált munkatársakkal lehetünk sikeresek. Mégpedig azért, mert csak elkötelezett munkavállalókkal érhetjük el azt az állapotot, hogy ügyfeleink is elköteleződnek mellettünk emocionálisan. Ehhez komoly teljesítmény szükséges, és nemcsak egy hónapig vagy egy évig, hanem folyamatosan és hosszú távon. Ebből a szempontból nincs különbség a magyar és a nyugat-európai piac között. A piac összetétele azonban különbözik. Magyarországon döntő jelentősége van a multinacionális cégek teljesítményének. Ahogy a GDP-részesedésük, úgy a szállítmányozási igényük is nagyon meghatározó a piacon, ezért nagyon fontos, hogy jól teljesítsünk ezen ügyfeleink irányába. Ez vonatkozik a szolgáltatásunk színvonalára és a versenyképességünkre egyaránt. Ebben a szegmensben a DHL mindig erős volt, és az ma is. Emellett növeljük a kkv-szektorral bonyolított forgalmunkat is.
– Mennyire lehet alternatívája ma már Budapest a bécsi, müncheni vagy épp frankfurti, amszterdami reptereknek?
– Kapacitásban nagyon távol áll egymástól a BUD és a nagyobb nemzetközi repülőterek (FRA, AMS), azonban a közép-kelet-európai régió kiszolgálásában egyre erősödik a szerepe, és egyértelműen alternatívája a nagyobb nemzetközi reptereknek bizonyos részforgalmak, relációk bonyolítására. A DHL-nél is tapasztaljuk, hogy az importforgalmunk egyre nagyobb arányát szállítjuk a BUD repülőtéren keresztül.
– Hogyan értékeli a BUD Airport air cargóban betöltött szerepét?
– Hasonlóan az utasforgalom növekedési üteméhez a cargoforgalom bővülése is kétszámjegyű évről évre, ami alapvetően nemcsak a magyar piac növekedésének, hanem sokkal inkább a régió kiszolgálásában betöltött erősödő szerepének köszönhető. Egyre több légitársaság dönt a BUD repülőtér mellett mind utasforgalma, mind áruszállító kapacitása növelése céljából. Úgy vélem, jó ár-érték arány jellemzi a BUD repülőteret, értem ez alatt, hogy nem a csúcsminőséget képviseli, vannak fejlesztendő területei, azonban hatékony, kis reptér lévén gyors a kiszolgálás, jók a lehetőségei a cargobázis bővítésére a nagy szabad terület miatt, és mindez versenyképes árakon valósul meg. Mindazonáltal a jövőre átadni tervezett air cargobázistól speditőrként a repülőtéri földi kiszolgáló vállalatok minőségi fejlődését várjuk, illetve nagyobb verseny prognosztizálható.
– A tengeri gyűjtőforgalom ma mennyire meghatározó?
– Ezen a területen piacvezetők vagyunk, és a forgalmunkat 2018-ban remélhetőleg újra növelni fogjuk a tavalyi évhez képest. Versenyképes díjon, kedvező tranzitidővel biztosítjuk a gyűjtőáruk eljutását a legfontosabb ázsiai kikötőkből és Észak-Amerikából Euró- pába. Ezen áruk saját dedikált magyar DHL-es gyűjtőkonténerekben érkeznek, ami nagyfokú kontrollt és kiemelkedő árubiztonságot jelent. Ugyanez igaz az exportirányú forgalomra is, természetesen jóval kisebb mennyiségben. Például most indítottuk be a saját konténeres sanghaji export gyűjtőszolgáltatásunkat heti elhajózással.
– Mi jellemzi a tengeri forgalmaikat?
– A hagyományos konténeres szállítások mellett vállaljuk a különböző speciális engedélyekhez kötött szállításokat igénylő projektek teljes körű lebonyolítását, legyen szó eseti vagy hosszú távú megbízásról. A forgalmunk dinamikusan fejlődik ezen a területen is az utóbbi években, amit elsősorban a magas szakmai színvonalon biztosított szolgáltatásunknak és a csapatunk rendkívüli rugalmasságának köszönhetünk. Ügyfeleink között nagy multinacionális és kisebb, magyar tulajdonú cégek is vannak.
– Hogyan konténereznek?
– A tengeri szállítmányozás mellett a vasúti konténeres szállítás nagyon ígéretes szolgáltatásunk; egyre több cég szeretné kihasználni a benne rejlő lehetőségeket. Tavaly közel 500 TEU forgalmat bonyolítottunk. A tengeri megoldáshoz képest kedvező tranzitidő (20–22 nap Kínától Budapestig) és a légihez képest kedvező díj miatt további lehetőséget látunk benne, és forgalomnövekedést várunk.
– Elegendőnek érzi-e a jelenlegi terminálkapacitásokat Magyarországon, illetve a központi régióban?
– Az idehaza működő terminálok (BILK, MAHART, Metrans) kapacitása a mi észrevételünk szerint magas kihasználtságú. Emiatt talán indokolt lehet egy hatékonyan működő újabb terminál megnyitása. A meglévő terminálokkal történő együttműködésünk során sokszor tapasztaljuk, hogy a kiszolgálás ideje lelassult. Elmondásuk szerint ez gyakran a szakértő munkaerő hiányából fakad. – Hol érez szűk keresztmetszetet? – Sok esetben a közúton az általános sofőrhiány miatt. A szlovén vasútvonal felújítási munkálatai miatt a Koperban elrendelt vágányzárak is gyakran okoznak fennakadásokat, olykor jelentős késéseket a tengeri szállítások során, illetve a koperi és trieszti időjárási viszonyok is sokszor megnehezítik az életünket.
– A pireuszi irányvonatok szemmel látható piaci részarányt hasítottak ki a magyar piacból. Tud-e, akar-e ehhez „csatlakozni” a DHL?
– A piacon elérhető díjak miatt nem látunk ebben az útvonalban annyi lehetőséget, mint 2017-ben. Akkor nagyon versenyképes díjon tudtuk használni ezt az útirányt.
– Pireusz mellett Trieszt is felfutott a magyar piacon, ami talán azt is jól mutatja, hogy a magyar speditőrök szeretik némiképp diverzifikálni a forgalmaikat, több lábon állni. Különösen, hogy a koperi forgalmak az elmúlt években több esetben is akadoztak ilyen-olyan okból (az év elején például sztrájk is volt a kikötőben), ráadásul a kapacitásproblémák is kézzel foghatók abban a relációban. Hogyan látja e folyamatokat speditőrszemmel?
– Számunkra pozitívum, hogy Trieszt is egy versenyképes alternatíva Koper mellett. A hetente indított 8 vonat további kapacitást jelent. Mindemellett ez a szolgáltatás rugalmas megoldást kínál, hiszen direktvonatokról van szó, így ha késik egy érkező hajó, a vonatot ehhez igazítva indítják.
– Szűkítheti-e a speditőrök mozgásterét, hogy a hajóstársaságok egyre inkább terminálokat, kikötőket is üzemeltetnek, akár operátorként is tevékenykednek?
– A DHL-nek, illetve a piacon működő szállítmányozócégeknek nem kell tartania a hajóstársaságoktól, tiszteletben tartják üzleteinket. Nem jellemző a piacra, hogy „eltérítenék” a forgalmat más útvonalakra. Annak pedig, hogy a hajósok kikötőt működtetnek, vagy vasúti operátorként dolgoznak, haszonélvezői vagyunk, ugyanúgy, ahogyan az ügyfeleink is. Ők az ilyen esetekben kapott kedvezőbb feltételeket (díjmentes várakozási idő, drop off költség eltörlése stb.) élvezhetik.
– Egy olyan globális cég, mint az Önöké, tud-e, akar-e integrátorként fellépve állandó kapacitásokat hosszú (éves) távra lekötni és stabilizálni a légi és tengeri fuvardíjak hektikusságát?
– Ügyfeleink érdekeit és szükségleteit kielégítve nekünk sokszor meg kell tenni azt, hogy hosszú távú díjat adva kiszámíthatóvá tegyük számukra a fuvarköltségeiket. Természetesen ezt úgy tudjuk megtenni, hogy kapacitást kötünk le előre az alvállalkozóinknál. A piacon elérhető és leköthető légi férőhelyek mellett dedikált kapacitást is vásárolunk, és áruszállító charterjáratot működtetünk elsősorban a csúcsidő- szak megnövekedett igényeinek kielégítésére.
NÉVJEGY
– Tanulmányai során miért választotta a logisztika szakirányt Győrben?
– Közlekedési szakirányú középiskolából mindenképpen a témába vágó továbbtanulási lehetőséget kerestem 1992-ben. Az akkori Műegyetem mellett a Széchenyi István Egyetem volt a másik opció. Vonzott Győr és a főiskolai rövidebb tanidő. Mint később bebizonyosodott, ez életem egyik legjobb döntése volt. A győri intézmény (akkor még az „csak” főiskola volt) fantasztikus légkörű iskola volt, aktív diákélettel, rengeteg bulizással, sok jó emberrel. Ez mind a mai napig pozitívan kíséri életemet barátságok formájában.
– Mi sodorta utána Londonba?
– Az első munkahelyemen, a mezőkövesdi Delco Remy-nél éreztem, hogy angol nyelvtudás nélkül nem fogok áttörő sikert elérni. Egy barátom ekkor már Londonban tanult és dolgozott, az ő és a szüleim segítségével 1998-ban én is kimentem nyelvet tanulni. Természetesen rendszeresen dolgoznom kellett, hiszen London nagyon drága város. A nyelvtanulást végig nagyon komolyan vettem, minden nap jártam nyelviskolába, és aktívan kerestem a lehetőséget a minél gazdagabb beszéd elsajátítására. Közhely, de igaz: a nyelvi környezet nem pótolható nyelvtanfolyamokkal. A szerencse itt mellém állt, és szintén nagyon jó emberekkel találkoztam a teljesen nemzetközi tankörökben és a munkahelyemen is. A megszerzett nyelvtudással és megspórolt pénzzel egy magasabb szinten kezdtem újra a magyarországi életemet 2000-ben, immár Budapesten.
– Milyen útravalót nyújtottak az exeles évek?
– Már két éve az Intercomnál dolgoztam moziberuházás területén, amikor egy főiskolán megismert barátom, Rezsek Zoltán az Exelhez hívott különösebb értékesítési tapasztalat nélkül. Ez egy igazi fordulópont volt 2002-ben, ami sok változáson keresztül vezetett el engem a karrieremben oda, ahol most vagyok. A DHL és Exel vállalatok egyesülését követően, 2006-tól értékesítési vezetőként, majd a DHL Global Forwarding értékesítési és marketingigazgatójaként folytattam pályafutásomat. 2014-től a DHL Global Forwarding, a Deutsche Post DHL légi és tengeri szállítmányozási üzletágának ügyvezetői feladatait látom el.
– Miben más az ügyvezetői pozíció?
– Itt mindig történik valami váratlan, és ezáltal ez a vezetői munka még intenzívebb a korábbiaknál. Egyszerre kell inspiráló vezetőnek lenni, aki emberséges és szerethető, ugyanakkor a pénzügyi eredményeket is szállítani, ami a nap végén létrehozza és megőrzi az emberek számára a kiegyensúlyozott munkakörnyezetet. Ehhez stratégiai tervezés kell, de leginkább állandó odafigyelés és energikus munkavégzés: segíteni a szervezetet, hogy minden feltétel megvalósuljon a sikeres munkához és folyamatosan nyomon követni az eredmények alakulását és a mindennapi történéseket, hogy be tudjunk avatkozni, ha szükséges. Ez egy nagyon dinamikusan változó, ügyfélelvárások teljesítésén alapuló szolgáltatói környezet. Nem lehet sokat hibázni, és a szerencsében csak rövid távon bízhatunk.
– Mit szeretne elérni ebben a minőségben?
– A megvalósuló pénzügyi tervszámok mellett egy motivált és alapvetően elégedett szervezetet vezetni. Ez hosszú távon csak az elégedett ügyfelek bizalma mellett valósulhat meg. Azon dolgozom, hogy 2018-ban elérjem ezt a célt.
– Család, hobbi?
– Hála Istennek mindkettő van. Feleségemmel, Judittal két gyermekünk van: a kislányunk, Boglárka 11 éves, a kisfiunk, András 8 éves. Rendszeresen sportolok és horgászom is. Ez utóbbit néha családi körben, de legtöbbször kettesben a kisfiammal. Ez nagyon nagy élmény, csak ajánlani tudom mindenkinek!