A gyógyszerlogisztika a szállítmányozás felsőfoka

A gyógyszerlogisztika a szállítmányozás felsőfoka

A DHL márka már régóta nem korlátozódik csak a gyorspostaszolgáltatásokra, de még a globális megoldásokra sem, mint például a Forma-1 fuvarfeladatai, a köztudatban mégis ezek a legismertebb megjelenési formái. A közúti szállításokra szakosodott Freight sem csak hagyományos fuvarozással foglalkozik, vannak belső üzletágai például élelmiszerlogisztikára, gyógyszerszállításokra. A magyar leányvállalatnál 2011 óta hűtöttáruszállítmányozási osztály végzi ezt a tevékenységet, amelynek keretében legutóbb kuriózumként még cápák szállítására is sor került (ld. keretben. A szerk.), tudtuk meg Kapczár Tamás osztályvezetőtől.

 – Milyen tevékenységet fed le a hűtött áruk szállítása?

– Az egyik szegmens, amely az üzletágunk forgalmának mintegy kétharmadát teszi ki jelenleg, az élelmiszerlogisztika és a hőmérsékletellenőrzött (hűtött/fagyasztott) áruk szállítása. Ez a munka megbízható, a szükséges speciális tudás birtokában lévő alvállalkozóval és megfelelő infrastruktúrával, vagyis hűtőautóval gyakorlatilag nem rejt különleges kihívásokat, a felállított rendszerben bejáratott módon végezhető. Ennél szofisztikáltabb megoldásokat kíván a hűtöttáru-fogalmunk egyharmadát biztosító gyógyszerlogisztika, amiben 2013 óta speditőrként szintén érdekeltek vagyunk. Ezenkívül más, új területek felé is nyitunk, mint például a lítiumion-akkumulátorok szállítása is temperált környezetet kíván (azon túl, hogy veszélyes áruknak minősülnek), továbbá bővítjük az együttműködésünket a DHL németországi Food (élelmiszer) üzletágával is.

– Mitől összetettebbek a gyógyszerszállítási feladatok?

– Háromlábú székhez szoktam hasonlítani ezt a munkát, mert bármelyik lába is hiányozna, a szállítás nem jöhetne létre. Kell hozzá szigorúan szabályozott, minden apró részletre kiterjedő, a GDP-szabványnak (WHO Good Distribution Practices for Pharmaceutical Products, a WHO Helyes Nagykereskedelmi Gyakorlata Gyógyszeripari Termékekre) megfelelő folyamatszabályozás, dokumentáció, ami olyan sokrétű feladat, hogy Árvay Zoltán kollégám csak ezért felel. Második lábként profi technikára van szükség, ami a hőmérsékletszabályozott infrastruktúrát, a legfeljebb hétéves, validált és igényeink szerint felszerelt hűtőautót jelenti. Végül, de nem utolsósorban megfelelően képzett és megbízható gépkocsivezető kell, aki pontosan tisztában van vele, hogy mit szállít a háta mögött. A gyógyszer ugyanis az az áru, amelynek nemcsak a hőfokait kell ellenőrzött körülmények között tartani és időben érkeztetni, továbbá külön hangsúlyt kell fektetnünk a rakományvédelemre GPS-szel, megfelelő zárakkal, beépített ajtónyitás-érzékelővel és pánikgombbal a sofőrnél. Az eképp felállított rendszert hajszálpontosan, a szigorú követelmények szerint üzemeltetni, mindent nyomon követni, folyamatosan ellenőrizni és a legkisebb eltérésre is végrehajtani az előírt eljárásrendet – ráadásul rendkívül nagy értéket kezelve – már extra kihívás. Ezért tartom ezt a szállítmányozási ágat a legnagyobb odafigyelést igénylő ún. királykategóriának.

– Hova fejlődik a DHL-nél a hűtöttáru-üzletág?

– Az élelmiszervonalon egyelőre nem foglalkozunk gyűjtőszállítmányozással, de tény, hogy nagyon sokan keresnek meg minket ezzel az igénnyel, tehát úgymond napirendre vettük a folyamatok kidolgozását és az Európában már működő Coldchain-hálózathoz való kapcsolódást. Az üzleti lehetőség adott, a bevezetés gátja azonban a hatékonyság, nevezetesen az, hogy csak egy adott összmennyiség fölött éri meg szétaprózni a szállításokat. Ennek felépítéséhez nagyon erős marketingnyomásra lenne szükség, ami az e téren piacvezető, jelentős raktárkapacitásokkal bíró szereplők mellé férkőztethetne minket is. Amit viszont mindenképpen megvalósítunk, az az élelmiszerre és gyógyszerre is validált charterflotta folyamatos felfejlesztése, amelyben pillanatnyilag 10 autót mozgatunk. Ez annyit tesz, hogy a fuvareszközöket birtokló alvállalkozókkal megállapodunk arról, hogy folyamatos mozgatást biztosítunk, ami kizárólagos megbízójukká teszi a DHL-t. A mi előnyünk ebben pedig a rugalmasabb kapacitástervezésben és a hatékonyságban jelentkezik. További célunk természetesen a flotta bővítése.

 

CÁPASHOW A DHL-LEL

Közvetlenül a budapesti Tropicariumtól érkezett megbízás a cápaszállításra a tenyésztőhelyről, a franciaországi Antibes-ből a magyar fővárosba legelőször még 2017 őszén, amit Kapczár Tamás termoosztályvezető kezdettől fogva kihívásként fogadott. Ha hűtve vagy fagyasztva kellett volna szállítani a 2 élőállatot, rutinfeladat lett volna számára; így azonban számos egymásra épülő, egyedi megoldást kellett kitalálni és megvalósítani a néhány hetes előkészület során, kezdve a két 230 cm átmérőjű víztartály oxigénnel és fehérjekicsapó készülékkel való ellátásától, folytatva az extraberendezések rögzítésével és energiaszolgáltatásával inverter és a raklaptartóba elhelyezett aggregátor segítségével, elektromos hálózat kiépítésével, ezen kisegítőelemek újabb rögzítéséig. Adminisztratív teendők is terhelték a folyamatot, mint amilyen az EKÁER-szám igénylése, ehhez pedig az alvállalkozót regisztrálni kellett az élőállatszállítások nyomon követésére életre hívott, nemzetközi TRACE-rendszerben. A végül május közepén 2 sofőrrel 24 órán belül kivitelezett cápaszállítási projekt eredményesen zárult, olyannyira, hogy azóta már 3 újabb példány szállítására kaptak felkérést, amit meg is valósítottak.

 

NÉVJEGY

Kapczár Tamás 22 éve foglalkozik szállítmányozással, azon belül 13 éven keresztül hűtött áruval kapcsolatos feladatokat végzett. 1996-ban a Hungarocargónál kezdte pályafutását, amit előbb a Mondo-Trade-nél, később a Kühne+Nagelnél folytatott. 2002– 2005-ig a Volán Tefu / Hungarocamion / Waberer’s átalakulásai idején német importokkal foglalkozott. Ezt követően saját céget vitt 9 évig, 2005–2014 között: előbb az STI Deutschland GmbH magyar képviselete élén, majd 2007 után az S.T.I Hungary Kft. ügyvezető igazgatójaként, amelynek egyik fő megbízása egy gyorsétteremlánc regionális élelmiszerlogisztikájának bonyolítása volt 8 kelet-európai ország vonatkozásában. Gyermekei születésével azonban helyhez kötöttebb munkára váltott, ekkor, 2014 szeptemberében csatlakozott a DHL Freighthez, ahol a hűtöttáru-szállítmányozási csoportot irányítja.