Logisztikai hálózat egységes szolgáltatási portfólióval – beszélgetés Varga Bálinttal, a Gebrüder Weiss Kft. ügyvezető igazgatójával

Logisztikai hálózat egységes szolgáltatási portfólióval – beszélgetés Varga Bálinttal, a Gebrüder Weiss Kft. ügyvezető igazgatójával

A Gebrüder Weiss Kft. (GW) a gazdasági visszaesés nyertese a logisztika területén. Június elején Zalaegerszegen és Pécsett megkezdi működését a 2 új, egyenként 2500 négyzetméter területű telephelye, amelyekhez legkésőbb a jövő év elején egy szegedi társul. Ezzel a vállalat 6 egyenrangú, önálló menedzsmenttel és döntési jogkörrel felruházott régióra osztja magyarországi hálózatát, és megteremti az egy kézben lévő országos lefedettséget.

– Hogyan alakul az e-kereskedelem a GW-nél?

– A gazdasági elemzések szerint jelenleg Magyarországon, a kiskereskedelmi forgalmon belül 8,5 százalékos az online vásárlások aránya. Ez erős 50 százalékos bővülést jelent 2019-hez képest, vagyis nagyjából 50 millió küldeményt, amelynek nagy része csomag. Ebből 230 ezret mi kezeltünk a háztartási disztribúcióban: ezek nálunk jellemzően hűtőszekrények, kerékpárok, bútorok voltak. Ezzel a társaságunk a 31,5 kg-nál nagyobb tömegű termékek terítési piacának vezetőjévé vált. Az online piacban még mindig hatalmas növekedési potenciál van, hiszen az általunk kezelt 1,3 millió küldeménynek a negyedét adja ez a szegmens, miközben ez nálunk 80 százalékos bővülés volt az egy évvel korábbihoz képest – és egyre csak erősödik.

– Eddig is voltak depóik országszerte. Miben lesznek mások az új telephelyek?

– A győri telephelyünk 1500 négyzetméter területen nyílt meg 2013-ban, 10 munkatárssal. Most, 8 évvel később már 5 ezer négyzetméteres a terület, és 30 fő dolgozik ott. Ezt a piaci sikert szeretnénk újabb 3 városban megismételni, a helyi igények függvényében (ld. keretben. A szerk.). A depókkal ellentétben az új telephelyek saját kézben lesznek, amelyek önálló, helyi döntési kompetenciákkal bíró menedzsmenttel rendelkeznek, ahol a GW teljes szolgáltatási spektruma bárki számára elérhető lesz, így a raktár-logisztikai szolgáltatások mellett a gyűjtő-, rész- és komplett rakományú közúti fuvarozás, a házhoz szállítás és a vámkezelés. Még idén nyáron megnyit Zalaegerszeg és Pécs, míg Szeged várhatóan legkésőbb a jövő év elején, valamennyi 10–10 kollégával. Így az országot 6 régióra bontva fedjük majd le. Ezzel nekünk lesz a legkomolyabb, egységes szolgáltatási portfólióval bíró logisztikai hálózatunk Magyarországon. A telephelyeink egyben átvételi pontok is lesznek, a címzettek a küldeményeiket személyesen is átvehetik majd előre foglalt időpontban.

– A házhoz szállítást itthon is kiegészítik majd beüzemeléssel, összeszereléssel?

– Speciális szakképesítés nélküli, gyorsan elvégezhető beüzemelést vállalunk, mint amilyen a mosógépek bekötése. A bútor-összeszerelés Ausztriában már elérhető, itthon se lenne akadálya. Kétszemélyes kiszolgálással, ún. négykezes megoldással végezzük a házhoz szállítást, amit ők el tudnak végezni, azt be tudjuk építeni a szolgáltatási portfólióba.

– Ilyen növekedés mellett hogyan csökkenthető évente 10 százalékkal a szén-dioxid-kibocsátás?

– Rengeteg tesztünk volt már alternatív meghajtású haszongépjárművekkel, és úgy látom, az idei év végére meglesz a technológiai áttörés: a Fordnak és a Fiatnak is lesz üzletileg értelmezhető hatótávolságú elektromos járműve. Ez 150 km-t jelent, amivel már Budapest, Győr, Zalaegerszeg, Pécs és Szeged kiszolgálható, és vállaljuk, hogy e városokban a jövő év elejétől kibocsátásmentes járművekkel végezzük a házhoz szállítást – hiába kerül többe. A következő lépcsőfok a 200 km-es hatótávú járművek beszerzése lehet, amelyekkel Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza kiszolgálhatóvá válna Polgárról. Ha hidegben, áruval megrakva 250 km-t is meg tudna tenni egy jármű, már a túrák fele átállítható lenne. A gázüzemnek csak biogáz esetén van értelme, ezért ezt átmeneti állapotnak tekintjük a hidrogén és a fosszilis energiahordozók közötti úton. Idén 4 LNG-s jármű áll szolgálatba a flottánkban, amit továbbiak követnek. A tankolási helyek száma egyelőre alacsony, ezért nem terjedhetnek el gyorsan ezek a fuvareszközök, de nálunk van néhány tervezhető, fix útvonalú túra, amelyekre alkalmasak.

– Az intermodális fuvarozás nem segíthetné a kibocsátásuk csökkentését?

– De igen, ezért mi már vasútra szálltunk Ausztriában, ahol már nagy volumenek mennek vasúton. Rendszeres vonatunk van például Bécs és a svájci határ között. A kombinált fuvarozás a jövőben jó alternatívája lehet a közúti szállítás egy szakaszának kiváltására, de az ügyfelek segítsége is kell ehhez! Érezzük a pozitív nyomást a szén-dioxid-kibocsátásunk mérésére, és minimális kompromisszumra már hajlandóak is a megbízók a kimutatható előnyökért cserébe az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében. Egy hónapja indult egy Szerbia és Németország közötti vasúti projekt, ahol gyors felfutás után már heti 11 vonatot indítunk, ám kompromisszumok ebben az esetben is vannak.

– Milyenek?

– Ha rövid a vasútra való rá- és elfuvarozási távolság, az költségelőnyt jelent, ha hosszú, vagy kerülővel jár, az hátrányt. A pótkocsik össztömege 44 tonnás lehet, és a menetidő is hosszabb a kombinált fuvarozáskor, továbbá a vasúti rendszer merevsége is kezelendő hatás. A szerb–német viszonylaton például egy napot veszít az áru, ha vasúton fut. Fontos a környezetvédelem, de azért az idő a legfontosabb – és egyébként is mindig kritikus – tényező a magas árú termékeknél. A sörfogyasztás nem állandó egész évben, és az elektronikai cikkek is jobban fogynak télen. A vasúti rendszerben azonban hosszú időtartamra kell fix kapacitásokat lekötni, ott az átlagnál több és a kevesebb fuvarfeladat is nehézséget okoz. Továbbá szigorúan tartani kell a felrakási időket is, a vonatot lekésni nem szabad.

 

ÁTFOGÓ FEJLESZTÉSI PROGRAM

A GW az elmúlt 30 évben csaknem 10 milliárd forint értékben hajtott végre beruházásokat Magyarországon. A rendszerváltással szinte egy időben alapított leányvállalatot Hungaroweiss néven, a konszern történetében hazánk volt az első nem német anyanyelvű ország, ahová a nemzetközi vállalat terjeszkedett. A beruházások sorában a GW 1995-ben légi és tengeri irodát nyitott Vecsésen. 2002-ben létesítette logisztikai terminálját Dunaharasztiban, ahol jelenleg 23 ezer négyzetméter raktárterülettel rendelkezik. 2005-ben felvette a Gebrüder Weiss nevet, majd 2008-ban Hajdúdorogon, 2011-ben Mosonmagyaróváron, 2013-ban Győrben, 2014-ben Biatorbágyon nyitott telephelyeket.

Néhány héten belül Zalaegerszegen és Pécsett megkezdi működését a 2 új, egyenként 2500 négyzetméter területű telephelye, amelyekhez legkésőbb a jövő év elején egy szegedi társul. Az átalakítás részeként az év utolsó napjaiban a jelenleg Hajdúdorogon működő telephely Polgáron kap – a korábbinál háromszor nagyobb területen – korszerű feltételeket, míg Vecsésen, Biatorbágyon és Mosonmagyaróváron változatlan marad a kiszolgálás. A cég Győrben 2 milliárd forintos beruházással saját tulajdonú logisztikai raktár építését határozta el, Dunaharasztiban pedig 10 milliárd forintos költséggel hamarosan megkezdődik a meglévő raktáregyüttes mellett felépülő, újabb 22 ezer négyzetméter területű csarnok- és irodakomplexum építése.

 

CÉGNÉVJEGY

Több mint 7400 dolgozójával, 170 saját telephelyével és 2020-ban elért 1,77 milliárd eurós árbevételével a Gebrüder Weiss Európa vezető szállítmányozási és logisztikai vállalatai közé tartozik. Az ausztriai székhelyű Gebrüder Weiss Holding fő tevékenységi területei a közúti, légi és tengeri szállítmányozás, valamint a raktárlogisztika. Emellett számos különböző specializált, egyedi iparági megoldást is kínál. Az ökológiai és gazdasági jelentőségű, valamint szociálisan elkötelezett családi vállalat, amelynek története több mint 500 évre nyúlik vissza a szállítmányozási üzletágban, napjainkban a fenntartható gazdálkodás élenjáró képviselője.

A konszern az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is növekedési pályán van, és 2020-ban 3,7 százalékos árbevétel-növekedést ért el. Folytatta nemzetközi jelenlétének kibővítését: a légi és tengeri szállítmányozási szegmensben tovább növelte németországi telephelyeinek számát, piacra lépett Lengyelországban, Dél-Koreában, Malajziában, Ausztráliában és Új-Zélandon. A hazai leányvállalat értékesítési árbevétele 2020-ban meghaladta a 22,1 milliárd forintot, ami 5 százalékkal túlszárnyalta a 2019-es forgalmat. A társaság eredménye 2020-ban közel 1 milliárd forint, ami csaknem duplája a 2019-esnek. A nyereséget a cég a foglalkoztatotti létszám 15 százalékos növelése és a működési költségek jelentős csökkentése mellett érte el.

 

Andó Gergely