Az elmúlt év tele volt kihívásokkal az osztrák állami vasút árufuvarozási konszernje, a Rail Cargo Group (RCG) számára. Az előző évinél valamivel jobb, 30 milliárd tkm fuvarteljesítményt elérve a vasút keményen megérezhette a versenyt a közúttal szemben, nem utolsósorban az alacsony dízelárak miatt. 2016-ban ugyan nem érte el a tervezett számokat, ennek dacára pozitív operatív eredménnyel zártak. A vállalat a jövőben a folyamatosságra, új termékekre, befektetésekre és az innovációra törekszik.
Az eredmények azért is örvendetesek, mert összehasonlítva más európai vasutakkal a társaság jól gazdálkodik, a nehéz gazdasági keretfeltételek ellenére is. Tavaly októberben az ÖBB vállalatvezetése bejelentette, hogy az eredetileg költségvetésbe vett várakozások fölött teljesítettek. Clemens Först vezető szóvivő annak a híve, hogy az RCG sikertörténetét következetesen folytatni kell. „Tovább kell optimalizálni a folyamatokat, és új üzleti modelleket kell fejleszteni, amelyek hosszú távú perspektívát nyújtanak” – nyilatkozta. Ebben a stratégiában mind Nyugat-, mind Kelet-Európa a fókuszban állt. Ezenkívül a vasút nem pusztán fuvarozó akar lenni, hanem egy széles szolgáltatási portfóliót kínáló logisztikai szolgáltató, amelynél a vasúti fuvarozás a szolgáltatás integrált részét képezi.
Az első félévben a fennálló kihívásokhoz fogják idomítani a stratégiát, és ez a digitalizálás, a 3D-nyomtatás, valamint az Ipar 4.0 program. Ezek olyan témák, amelyekkel a vasutaknak foglalkozniuk kell, ha állni akarják a versenyt a közúttal. A legfontosabb, hogy a szállítási megoldások mellé vonzó árakat kínáljanak az ügyfeleknek.
A digitalizálás nem lehet öncélú, hanem azzal közvetve vagy közvetlenül ügyféligényt kell generálni – vallja a menedzser. Az ügyféligény kulcsszó a vállalatnál, akár a vonatok hatékonyságáról, akár a folyamatok optimalizálásáról van szó, vagy akár a digitalizálásról. Az, hogy az ügyfél áll a középpontban, nem új találmány, ennek ellenére kérdés, kell-e új üzleti modelleket fejleszteni, elég innovatívak-e és hogy a megfelelő szolgáltatásokat nyújtják-e.
A konszern az optimalizálási programmal a gazdasági jövőjét szeretné biztosítani. Ennek keretében a termelékenység növelését és a források kihasználtságát célzó kezdeményezéseket indítanak el.
Az ez évi célkitűzések egyik fontos eleme a szállítási folyosók kiépítése. Ennek egyik sikeres példája az Antwerpen és Linz közötti irányvonatos közlekedés, amelyet a hagyományos vagonrakodási rendszer helyett terveztek, és időközben nagyon jó a kihasználtsága is. Jelenleg hetente három alkalommal közlekednek az irányvonatok, de hamarosan ennek számát négyre növelik.
Intenzíven fognak dolgozni azon, hogy ügyfeleket és szállítási volument nyerjenek el a közúttól. Ám ha a konkurens közutat akarják „betámadni”, akkor az irányvonatos rendszer nem elég csábítóerő a változtatni kész rakodók számára. Egyedi vagonokat, vagoncsoportokat, intermodális és sokrétű, egyénre szabott megoldásokat akarnak kapni az ügyfelek. Fel kell ismerni ezeket az igényeket, és azoknak megfelelő ajánlattal előállni. Ma már a sűrűn közlekedő, multimodális irányvonatok iránt nagy az érdeklődés, amelyek a gazdasági központok között bonyolítanak le forgalmat.
A vasút-közút-hajózás intermodális közlekedés az RCG reményteli piaca. A Rail Cargo Operator, az intermodális korridorvonatok üzemeltetője a következő években jelentős növekedésnek indulhat. Först kétszámjegyű növekedési potenciált lát reálisnak, annál is inkább, mert a kontinentális és tengeri intermodális közlekedés általában nagy növekedési lehetőség az európai vasutak számára. A konténeres szállítás iránt is egyre növekszik a kereslet.
A következő hónapokban meghatározzák a célhálózatot, amelyben olyan gazdasági központok és terminálok vannak, amelyeket az RCG a jövőben a vonataival akar összekötni, és amelyekből a vasúti ügyfelek profitálhatnak. A közúti szállítás egyik előnye a rugalmasság, tehát a vasútnak is erre kell törekednie. Főleg az intermodális fuvarozásban igaz, hogy az ügyfél rövid idő alatt tud váltani a közút és a vasút között – sehol másutt nem ilyen direkt a verseny a közúttal. A kamionokkal szemben nagy előny, hogy közúton egyszerre csak viszonylag kis mennyiséget lehet szállítani, ezt a vasút még az egyedi vagonos megoldással is meg tudja oldani.
Járdán Eszter
A cikk a NavigátorVilág 2017. áprilisi számában jelent meg.