Az orosz–ukrán háború árnyékában megnyitott, korszerű és hatalmas átrakóközpont az ukrán határ közelében lévő Fényeslitkén meghatározó potenciállal bír a vasúti logisztikában. A távol-keleti áruforgalom ellehetetlenülése miatt azonban új piacok után kellett nézni. Az EWG terminált üzemeltető cég tulajdonosi köre és vezetése az idei év közepén jelentősen megváltozott: kiszállt a cégből Tálosi János addigi vezérigazgató, posztját Vinar Roman korábbi vezérigazgató-helyettes tölti be.
– Hogyan talált Önre ez az új kihívás? Milyen logisztikai tapasztalatai voltak korábban?
– Több mint 15 éve dolgozom gazdasági, pénzügyi területen, koordinációs és menedzseri pozíciókban, pénzügyi mesterfokozatú végzettségem van.
A fényeslitkei East-West Gate terminált üzemeltető East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt.-hez is gazdasági vezérigazgató-helyettesnek érkeztem. Miután idén áprilisban Tálosi János távozott a cégcsoporttól, felkértek vezérigazgatónak. A logisztikához minden korábbi munkahelyemen volt közöm, elsősorban a közúthoz.
– Milyennek látja a létesítmény jelenlegi piaci lehetőségeit?
– Az EWG Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális terminálja, saját vámügynökséggel és vasútvállalattal. Modern eszközparkkal, hatékonyan szolgáljuk ki a partnereinket. A cégcsoport biztos alapokon nyugszik, nagyon jók a lehetőségeink, mind technológiai, mind piaci szempontból. Az orosz–ukrán háború nyilvánvalóan alapjaiban írta át a terveinket, hiszen a terminál eredetileg azért épült, hogy az Ázsia és Európa közti áruforgalom új csomópontja legyen – és ez egyelőre nem valósulhat meg. Egy nagyon tapasztalt, szakértő és talpraesett csapattal dolgozunk, akikre építve a cégcsoport gyorsan alkalmazkodott a helyzethez. Átálltunk a gabona átrakására és a nyers étolaj átfejtésére, mert Ukrajnából jelenleg ilyen termékeket szállítanak Dél- és Nyugat-Európába. Elsősorban a régióra és az európai piaci lehetőségekre fókuszálunk jelenleg. A terminál szolgáltatásai mellett saját vasútvállalatunk, az EWG Rail és vámügynökségünk, az EWG Customs képességeit is szeretnénk kihasználni.
– Mire képes ez a két cég?
– A vasútvállalatunk eszközparkja nagyon új és fejlett, egyebek mellett konténert, gabonát, étolajat, félpótkocsit is tudunk szállítani, és igény szerint bővíteni tudjuk a gördülőállományt. Jelenleg főként az adriai kikötők, Rijeka és Koper felé fuvarozunk, de vannak megkeresések Észak- és Nyugat-Európa irányába is. Irány- és ügyletfüggő, hogy a magyar határon túlra hova továbbítjuk saját mozdonnyal a szerelvényt. A vámügynökségünk fő fókusza a terminál forgalmának kiszolgálása, ettől függetlenül azonban rendelkezünk minden engedéllyel ahhoz, hogy bárkivel és bárhol dolgozhassunk.
– Vezérigazgatóként új irányt, új stratégiát is szeretne meghatározni?
– Új alapokra helyezzük a kapcsolatot a partnereinkkel, amihez a belső átstrukturálás lökést ad, és erősítjük a szakmai tudást a cégcsoport tagvállalataiban. A szakmai vezetők új szerepköröket kaptak, ez is segíti a dinamikus fejlődést. A régiós és az európai piaci lehetőségekre, az igények kiszolgálására fókuszálunk, folytatjuk a változó helyzethez való alkalmazkodást. Az egyik prioritásunk a szerződés az ukrán vasúttal, ami tovább egyszerűsíti és gyorsítja az Ukrajnából származó áruforgalom kezelését. Átalakítottuk és folyamatosan fejlesztjük az értékesítőcsapat munkáját, ennek eredményeként már most több megkeresést dolgozunk fel, és az eddigieknél több ajánlatot tudunk adni. Mindenbe beruházunk, amit piaci igény alátámaszt, akár engedélyről, akár eszközről, akár új rendszerről van szó.
– Hogyan értékeli a terminál műszaki felkészültségét és kapacitását a széles és normál nyomtávú EU-s átrakóterminálok versenyében?
– Élen járunk a technológiai fejlettségben: a távolról vezérelt daruk, a terminál folyamatait és működését valós időben, 3D-ben követő digitális iker, az automata konténer- és jármű-nyomkövető rendszer, a zöldenergia-használat és a hőszivattyúrendszer mind a hatékonyságot szolgálja. Ez jelentős versenyelőnyt biztosít, amit az ügyfeleink is visszajeleznek nekünk. Továbbra is érdekeltek vagyunk abban, hogy a legjobb, legfejlettebb eszközökkel és rendszerekkel dolgozzunk, hogy a hatékonyságunkkal megőrizzük az előnyünket.
– Milyen éve volt a terminálnak tavaly, és milyen lehet az idei év?
– Hiába nagy a térség geopolitikai kitettsége, az EWG stabil, ezért nyugodtan átvészelte az elmúlt időszakot, és azon dolgozunk, hogy javuljon az eredményességünk már rövid távon is. Közben pedig, ahogy mindenki más, mi is arra számítunk, hogy véget ér a háború, és akkor a terminál, a vasútvállalat és a vámügynökség is a hét minden napján, éjjel-nappal teljes kapacitással fog működni, mindkét irányban.