Szállítmányozás 2024 konferencia

A gyors alkalmazkodás meghozza az eredményt – interjú Szekendi Tiborral, az Eurosped Zrt. szállítmányozási igazgatójával

A gyors alkalmazkodás meghozza az eredményt – interjú Szekendi Tiborral, az Eurosped Zrt. szállítmányozási igazgatójával

A világjárvány okozta gazdasági helyzetben ismét megmutatkozik, hogy mennyire célravezető a több lábon állás stratégiája. Nem csak arról van szó, hogy egy adott társaságon belüli üzletágak jól egészítsék ki egymást, a speditőrök stabilitása nagyban függ a különböző szállítási módok kínálatától, erősítették meg az Eurosped Zrt.-nél.

– Milyen évet terveztek 2020-ra?

– A tavalyi trendeket megtapasztalva erre az évre csaknem 10 százalékos forgalombővülést terveztünk. Az év a várakozásoknak megfelelően indult, kerestük a hatékonyságnövelési pontokat a működésünkben, és minden kolléga nagyon motiváltan dolgozott. Március közepén egy világjárvány részeseivé váltunk: követnünk kellett a hatósági rendelkezéseket, és minden figyelmünket a körülöttünk kialakult helyzet elemzésére fordítottuk.

– Milyen kihívásokat éltek meg?

– Azonnal felállítottunk egy vészhelyzeti csoportot cégen belül, amely napi szinten prioritások mentén hozott rendelkezéseket a cég, a munkavállalók, a megbízók és alvállalkozók vonatkozásában. Első lépésként a saját munkavállalóink egészsége érdekében vezettünk be szigorú intézkedéseket: az állomány több mint 90 százalékánál elrendeltük az otthoni távmunkát, az irodai jelenlétet a szükséges-elégséges szinten határoztuk meg, szigorú egészség-megóvási intézkedésekkel (postai küldemények 4 napos fektetése bontás előtt, elkülönített munkahelyek kialakítása, az online számlaküldés rendszerének kialakítása). Az informatikai hátteret gyorsan megteremthettük, hiszen a digitalizáció világában már voltak előkészített projektjeink. A home office helyzetben mindenki együttműködő volt, a kollégák rendkívül gyorsan és szorgalmasan elsajátították az új eljárásrendeket, és mind az adminisztrációban, mind a kommunikációban türelmesen és egymást maximálisan támogatva dolgoztak. A bajban ismerszik meg az ember – és ebben a helyzetben a kollégáim ötösre vizsgáztak.

– Hogyan reagáltak a kialakult helyzetre a megbízók?

– A megbízói forgalmak visszaestek, ezzel egy nehéz időszak következett be a fuvarozói oldalon. A rendelkezésre álló kapacitás kihasználtsága visszaesett, így sok fuvarozó vállalkozás a kapacitás leépítése mellett döntött. A velünk szerződésben álló alvállalkozók foglalkoztatását azonban változatlanul fenntartottuk, szerződéseket nem bontottunk fel, kapacitást nem mondtunk vissza, sőt, ahol szükséges volt, különböző támogatási formában segítettük 10–15, kevésbé tőkeerős fuvarozónkat: áthidaló hitelt vagy fuvardíjelőleget biztosítottunk számukra. Tudtuk: az újraindulásnál szükségünk lesz a korábban már megismert, minőségi szolgáltatást nyújtó alvállalkozókra. Ugyanakkor a megbízói rendelésállományt nem minden iparágban sújtotta egyformán a járványhelyzet. Az autóipar jelentősen megszenvedte, a fogyasztási cikkek, csomagolóanyagok területén pedig némi erősödést tapasztaltunk. Ezzel együtt a kialakult piaci kapacitástöbbletet a megbízók is érezték, amiből ők is profitálni kívántak, így számos szállítási útvonalon fuvardíjcsökkenést kellett megélnünk. Mindeközben a dél-európai szállítási útvonalakon a kiemelt egészségügyi kockázatok árfelhajtó erővel jelentkeztek. Ráadásul mindezt tetézte az üzemanyagárak jelentős visszaesése. Teljesen felborult a fuvarpiaci helyzet, napi szintű rugalmasságot és együttműködést kívánt meg a megbízók, speditőrök és fuvarozók részéről az optimális megoldás kialakítása.

– Mi történt a nyári hónapokban, ősz elején?

– Júliusra megélénkült a megbízói rendelésállomány, ami örömmel töltött el mindenkit, fokozatosan visszatértünk a régi, megszokott munkarendbe – azonban újabb problémába ütköztünk: a járványidőszak megtizedelte a fuvarozó vállalkozókat, ám a felfutás időszakában a kapacitás nem tudott a piaci igényekhez igazodva visszaépülni, ami egy komolyabb kapacitáshiányt generált az európai fuvarpiacon. Ennek árfelhajtó ereje lett, és ennek hatásai az év utolsó dekádjában még markánsabban jelentkeznek. Itt kapta vissza az Eurosped Zrt. azt a befektetést, amit a kritikus időszakban az alvállalkozói támogatásokba fektetett, hogy a raktérkapacitást fenn tudja tartani, mert rendelkezésünkre állt az a fuvarozói alapkapacitás, amivel a megbízóink minőségi szolgáltatását most is kielégítően meg tudjuk oldani. Októbertől újra visszatértünk a home office munkarendbe is azzal, hogy ezúttal a gyermekes családosokat automatikusan hazarendeltük, mások dönthettek arról, hogy számukra az otthoni vagy az irodai munkavégzés kényelmesebb.

– Milyen eredményt realizálnak ebben az évben?

– Pontos számszaki adatokat még nem tudok mondani, de eredmény tekintetében el fogjuk érni a kitűzött célt. Egy rendkívül hullámzó év utolsó heteibe lépünk, ahol a külső körülmények ismét romló tendenciát mutatnak. Ugyanakkor ebben a helyzetben is bebizonyosodott, hogy a több lábon állás alapvetően szükséges egy cég működési portfóliójában. Az árbevételünk 85 százalékát kitevő közúti forgalmunkat az erős autóipari kitettség következtében komolyan megtépázta a világjárvány, azonban a fiatal, mindössze 6 éves tengeri és légi osztályunk ebben az időszakban extraforgalmat tudott generálni (ld. keretben. A szerk.). Összességében az év eddig eltelt időszakában az Eurosped Zrt. árbevétele bázisszintű, emellett növelni tudtuk a hatékonyságunkat és így az eredményességünket, ami egy jó évzárást vetít előre. A folyamatosan változó piaci körülmények következtében komoly kihívásokkal szembesültünk, de ezeket leküzdöttük. Panaszkodni pedig nem szabad, dolgozni kell, mert annak mindig meglesz az eredménye.

 

Mozgalmas időszakban

A 2020-as év első két hónapja szokás szerint jól indult az Eurosped Zrt. tengeri és légi osztályán, minden területen növekedést értünk el az előző év azonos időszakához képest – emlékszik vissza az évkezdetre Majorné Petrényi Csilla osztályvezető. Január végén már láttuk, hogy Kínában gond lesz a szállításokkal a koronavírus terjedése miatt. A légitársaságok törölték járataikat, és a hajóstársaságok ügynökségei is korlátozott üzemmódban dolgoztak. A termelés Kínában gyakorlatilag leállt. A lecsökkent árumennyiség miatt rendszeressé váltak a hajókimaradások Kínából Európába. Ez a későbbiekben az exportra volt kedvezőtlen hatással, a lecsökkent hajótér-kapacitás miatt a hajók hamar megteltek, és még a konténerhiánnyal is meg kellett küzdenünk. Március második felében fokozatosan megindult Kínában a termelés és a tengeri konténeres forgalom is, ám ekkor komoly kihívást jelentett a kínai importkonténerek elhajóztatása.

Közben Európát is elérte a járvány, megnőtt az igény az orvosi eszközök (lélegeztetőgépek), egészségügyi védőfelszerelések (arcmaszkok, védőruházat) és tesztek iránt. Több ügyfelünk importálta ezeket a termékeket Kínából, így az első pillanattól fogva bekapcsolódtunk ezekbe az üzletekbe. A nagy mennyiségek miatt chartergépekkel tudtuk megoldani ezeket a szállításokat. Felemelő érzés volt, amikor megérkezett Sanghajból Budapestre az első Boeing 747-es charterjárat egészségügyi védőfelszerelésekkel a fedélzetén.

Az áruk export vámkezelése és feljuttatása a charterekre komoly szervezőmunkát és nagy odafigyelést igényelt, hogy időben felkerüljenek a repülőgépekre. Az áruk minőségét bizonyító igazolások megkövetelése a beszállítóktól, majd a repterek (Sanghaj, Peking) zsúfoltsága a közúti ráhordásnál nehezítette a munkánkat. Komoly feladat volt a hűtést igénylő tesztek Kínából történő légi szállításának megszervezése, hogy az áru átvételétől az átadásáig biztosítani tudjuk a hűtési láncot. A védőeszközök szállítását nemcsak importban szerveztük, hanem azok exportszállításában is részt vettünk.

A járvány nem minden iparágat érintett egyformán: míg az autóipari alkatrészek szállítása jelentősen lecsökkent, addig az élelmiszerek konténeres szállítása a megszokott rendszerességgel egész évben zajlott, sőt bizonyos termékcsoportok forgalma emelkedett. Nyáron sikerült új megbízói szerződéseket kötnünk, amelyek azóta is jelentős többletforgalmat biztosítanak az üzletágnak. Júniustól a megbízóink lassan visszaálltak a szokásos üzletmenetükre.

A járvány második hullámában azzal szembesülünk, hogy a szállítások szervezése sokkal több időt és energiát igényel a kollégáktól. Ennek oka a folyamatosan emelkedő légi és tengeri fuvardíjak, a különböző pótlékok bevezetése, a rendszeres blank sailingek, hajótérkapacitás-problémák, de Kínában egyre nagyobb gond az üres konténerek hiánya is, csak hogy egy párat említsek.

Az, hogy a 2020-as év a tengeri és légi osztálynak mindezek ellenére kimagaslóan jó lesz, az itt dolgozó képzett és stabil szakembergárdának is köszönhető. A kollégák a komoly leterheltség és a részben otthoni munkavégzés mellett is magas színvonalon végzik a munkájukat.”