Az Euronics Kft. ma 64 bolttal van jelen Magyarországon és több mint 1000 főnek ad munkát. A cég sokáig műszaki áruházként volt ismert, de a kínálata olyan bővülésen megy keresztül, hogy hamarosan másképpen fogunk gondolni erre a vállalatra. Képviselőivel a jelenlegi vásárlói trendekről, piaci kihívásokról és a raktározás automatizálásáról beszélgettünk.
– Hogyan alakult az Euronics helyzete a világjárvány idején, az elmúlt két évben? Milyen kihívások elé állították a céget a korlátozások?
Fazekas Bálint (F. B.): – A teljes piacunkra jellemző volt, hogy a boltokba betérő vásárlók száma jelentősen csökkent. Emellett 2021-ben, a harmadik hullám idején 6 hétre be kellett zárni a boltjainkat is. Ezt viszont jól ellensúlyozta a webes értékesítésünk dinamikus bővülése, amit 2017 óta aktívan fejlesztünk. Ennek köszönhetően 2021 végére a legnagyobb 100 százalékban hazai tulajdonú webáruházzá nőttük ki magunkat. Bár az offline forgalom stagnált, online téren jelentős növekedést értünk el 2020-ban, ugyanis 2018-hoz képest duplázni tudtuk a forgalmunkat. 2021-ben pedig 11 százalékos növekedést értünk el az internetes értékesítésben, ami jól mutatja, hogy a trend egyáltalán nem torpant meg.
– És most már a vásárlók nem csak műszaki cikkeket vehetnek az Euronics-ben…
F. B.: – Valóban. A következő évek trendjeit szem előtt tartva ugyanis tudatosan elkezdtünk egy diverzifikációs folyamatot, hogy ne csak műszaki termékeket áruljunk, hanem minden olyan dolog legyen elérhető nálunk, amire egy vásárlónak csak szüksége lehet otthon. Éppen ezért bevezettük a sportszerek és a játékok kategóriáit, mellettük megjelent nálunk a kertészet és a barkács is, továbbá hangsúlyos szerepet kapott az e-mobilitás. Ennek köszönhetően már elektromos biciklik és rollerek is feltűnhettek a kínálatunkban. Végül, de nem utolsósorban bevezettük a drogériát és a vegyiárut is. A jelenlegi helyzetről elmondható, hogy az értékesítésünk több mint 20 százalékát a webes csatorna adja, és egyre több olyan új termékkör van, ami a műszaki mellett generál értékesítést. Mindent összevetve én azt gondolom, hogy meg tudtunk erősödni a pandémia alatt.
– Milyen fejlesztéseket, beruházásokat követelt meg a vállalattól az online vásárlás térnyerése, illetve az új termékkategóriák megjelenése?
Fazekas Zsolt (F. Zs.): – Azt fontosnak tartom megjegyezni, hogy 2016-ig külső szolgáltató bonyolította a raktározásunkat és a fuvarozásunkat. Viszont azt láttuk, hogy azon célok elérésére, amelyeket az online értékesítés, illetve az új termékkategóriák bevezetése terén kitűztünk magunk elé, nem találtunk itthon megfelelő szolgáltatót. Éppen ezért akkor úgy döntöttünk, hogy kiépítjük a saját logisztikai bázisunkat. Ennek köszönhetően idén tavasszal át tudtuk adni Üllőn a 28 ezer négyzetméteres raktárbázisunkat. A fejlesztések eredményeképpen a termékeink 50 százalékát már automata raktárban tároljuk, és ki tudtunk alakítani egy olyan rugalmas operációt, amivel a mindenkori kereskedelmi igényeinknek meg tudunk felelni.
F. B.: – Hogy milyen fontos előrelépést jelent az üllői beruházásunk, azt jól mutatja, hogy előtte három raktárból, összesen 14 ezer négyzetméter kapacitású bázisból szolgáltuk ki az ügyfeleinket. Az 1,6 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően most egy olyan létesítmény jött létre, amely 400 ezer termék és összesen 30 ezer termékfajta tárolására alkalmas. Nemcsak a raktárkapacitásunk bővült, hanem a választékunk is. Ezzel a raktárral nemcsak a jelenlegi szükségleteinket tudjuk kiszolgálni, hanem a következő évek növekedését is ez fogja meghatározni. Az automatizált raktárunknak köszönhetően az online rendelések sokkal gyorsabban komissiózhatók. Az a célunk, hogy az online megrendeléseknél átállhassunk az aznapi, időkapus kiszállításokra. Nagyon fontos számunkra, hogy ezen a téren is pár lépéssel a piac előtt járhassunk. Az automatizált raktár révén a kiadás 30 százalékkal gyorsabb, és a fejlett technológiának hála a logisztikai bázisunkon 110 munkavállalónknak tudjuk megkönnyíteni a munkavégzését. Mindez jól jelzi azt is, hogy tévhit, hogy a robotok csökkentik a munkahelyek számát.
– Mennyit profitálhatnak a fogyasztók az automatizált raktárból? Mennyiben tesz hozzá ez a gyakorlatban a vásárlói élményhez?
F. Zs.: – Ha bemegy egy vásárló egy üzletbe, akkor a vásárlói élményt alapvetően az határozza meg, hogy miként vannak kihelyezve az áruk, illetve hogyan viselkednek az eladók. Az online térben viszont azt nézik az ügyfelek, hogy mennyire egyszerű és könnyű vásárolni a webshopban, milyen gyorsan szállítják ki a terméket, és milyen állapotban veheti át azt, amit rendelt. Ezt a minőségtényezőt kívánjuk emelni azzal, hogy egy dobozvágó gépet is üzembe állítunk, amellyel minden termékünket pluszdobozzal (szállítási csomagolással) tudjuk ellátni, ami megvédi a termékcsomagoló dobozt a szállítási sérülésektől. Az automatizált raktárban egyébként háromféle kategóriát alkalmazunk. A legnagyobb termékeket (hűtők, mosógépek) tömbösen tároljuk, azoknál nem beszélhetünk automatizálásról. A közepes méretű termékeket állványos rendszerben helyezzük el, ahol a félautomatizálás a jellemző. A kicsi termékeket, amelyek az összdarabszám felét teszik ki, már teljesen automatizáltan kezeljük. Ez azt jelenti, hogy már a raktárba érkezéskor szétválogatjuk azokat, és amikor valamelyiket ki kell venni, akkor egy erre fejlesztett robot kiveszi és átadja a kezelőszemélyzetnek. Így aki komissiózik, annak nem kell sétálással és termékkereséssel töltenie az idejét. Az egész folyamat sokkal egyszerűbb és gyorsabb a korábbi gyakorlatnál, és nem mellesleg kevesebb hibázási lehetőséget hordoz magában. Ezzel gyorsítható a kiszállítás is, ami végső soron növeli a felhasználói élményt.
– Milyen kihívások előtt áll a cégük a következő években? Tényleg minden az online vásárlás felé mozdul el?
F. B.: – A legnagyobb kihívásnak most azt látom, hogy mind a magyar, mind az amerikai piacon a kereskedők többsége készleteket halmozott fel a járvány, illetve az ellátási láncok lassulása miatt. Nyilván ezt azért tették, hogy tudjanak megfelelő mennyiséget biztosítani a vásárlóknak. Mindenki egy növekvő piacra számított és arra készült, de az orosz–ukrán háború miatt sok országban a fogyasztás vissza fog esni a bázisidőszak alatti szintre, mivel az emberek inkább a magas rezsiköltségekre és élelmiszerekre fogják költeni a pénzüket. Jelenleg mindenki próbál megszabadulni a felesleges készletektől, ugyanakkor a gyártási oldalt nézve azt látjuk, hogy az új termékek sokkal magasabb áron fognak beérkezni. Hiszen egyrészt elszabadultak az energiaárak, az alapanyagárak pedig továbbra is magasak, és a szállítási díjak sem csökkennek jelentősen Kínából.
– Milyen fejlesztéseket terveznek a jövőben?
F. B.: – Szeretnénk erősíteni az említett, nemrég bevezetett kategóriákat, hogy sokkal jelentősebb növekedést tudjunk elérni. Mivel megszereztük az Euronics márkajogát Szlovéniára és Horvátországra, a külföldi terjeszkedés is nagyon fontos terület lehet számunkra. Az a célunk, hogy a jövőben ne csak a kis-, hanem a nagykereskedelemben is labdába tudjunk rúgni. Idehaza célul tűztük ki a budapesti és a veszprémi irodánk energiahatékony felújítását és megújítását. Jövő januárban pedig egy olyan boltkoncepciót vezethetünk be, amely ötvözni fogja a hagyományos kereskedelmi gyakorlatot és a bemutatóterem adta modern technológiai megoldásokat. Elég erős jövőképünk a kiszámítható és biztos alapokon nyugvó fejlődés – családi vállalkozásként ebben vagyunk érdekeltek.
Aranyi Péter