A DPD Magyarországon elsősorban a házhoz szállítási szolgáltatásáról ismert, azonban egyre gyakrabban hallani az Out-of-Home vagy röviden OOH irányról, amely minden olyan fixpontos csomagszállítási megoldást magában foglal, ami csomagpont- vagy csomagautomata-hálózaton keresztül történik.
– Mi hívta életre az OOH-szolgáltatást a DPD-nél?
– A világ, Európa és azon belül is az e-kereskedelem folyamatosan fejlődik, változik, ehhez nyújt csomagszállítási megoldásokat a DPD is. Itt a legelején ki is emelném, hogy a cégcsoportunk jelenleg csaknem 80 ezer csomagponttal rendelkezik Európában, ezzel az első helyen vagyunk a teljes hálózatot tekintve. Magyarországon is van már több mint 450 csomagpontunk, illetve nemrég sikerült integrálnunk az Alza teljes automatahálózatát is. Nem titok, hogy a DPD számára is kiemelt területté vált az OOH, és fel fogunk kerülni erre a térképre. Hogy ez pontosan milyen csomagpont- és csomagautomata-hálózatot fog jelenteni, az még kialakulóban van, ugyanis rengeteg megoldás létezik már a piacon. Sőt, Magyarország kifejezetten kiemelkedik az európai mezőnyből, ha csak az OOH-t tekintjük: nincs még egy ilyen ország Európában, ahol ennyi csomagpontos és csomagautomatás cég versenyez ugyanazért az e-kereskedelmi tortáért. Sokan ezt egy legyőzhetetlen akadálynak tekintik, hiszen már egy érett és fixpontos lefedettségben viszonylag sűrű piacról van szó, de lehet erre épp ellenkezőleg is tekinteni: csak tanulni kell a versenytársak tapasztalataiból, akik már kitapostak bizonyos utakat. Ha csak körülnézünk, láthatjuk, hogy mennyi OOH-megoldás létezik: nagy, elektromos automaták kijelzővel, POS-terminállal, kizárólag kültéri napelemes, kisebb automaták, csomagpontok frekventált bevásárlóközpontokban, benzinkutakon és mindenféle kiskereskedelmi egységben szerte az országban. Ez maga az OOH Magyarországon, és az a legjobb benne, hogy az ügyfelek, online vásárlók határozzák meg, hogy hosszú távon melyik megoldás a legkelendőbb.
– Mi volt a szempont a partner kiválasztásánál?
– Az Alzát tekintve szinte egyértelmű volt, ugyanis a DPD Csehországban és Szlovákiában már egy ideje sikeresen együttműködik az Alzával, ez természetesen hozzásegített az itthoni integrációhoz. Jelenleg több mint 180 automatájuk van integrálva a DPD rendszerébe, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy amikor valaki webáruházas rendelésnél a DPD-t választja csomagszállítási szolgáltatónak, akkor a DPD-s házhoz szállítás és csomagponti átvétel mellett az Alzaboxokban is át tudja venni a csomagját. A megrendelt terméket a saját futáraink feltöltik a kiválasztott automatába, amiről az ügyfél értesítést kap, és át is veheti a csomagját a jól ismert PIN-kódos megoldással. A fentiek azért is fontosak, mert az online vásárlók a házhoz szállítás mellett ugyanúgy szeretik az alternatív, egyszerű és gyors megoldásokat mind a csomagátvétel, mind a csomagfeladás oldaláról. Nagyon fontos, hogy a fixpontok az online vásárlók lakóhelyéhez vagy munkahelyéhez közel helyezkedjenek el, gyalogosan és autóval is könnyen megközelíthetőek legyenek, illetve lehetőleg közlekedési csomópont közelében vagy legalább frekventált útvonalon, település közepén. Az Alza automaták nagy része Budapesten található, ez is szempont volt a kiválasztásnál.
– Mi az ideális kihasználtsága egy csomagpontnak vagy egy automatának?
– Fontos, hogy a kettőt külön válasszuk, ugyanis egy csomagpont és egy automata azért más elven működik. A csomagpont legtöbbször bolt vagy üzlethelyiség, ahol van egy alkalmazott, aki a csomagokat kezeli. Ideális kihasználtság nagyon egyszerűen a napi nem túl kevés és nem is túl sok csomag, hanem pont a kettő között. Túl kevés csomag esetén a másodlagos forgalomgenerálás (a betérő csomagcímzettek helyszíni vásárlása) kevésbé realizálódik, a másik véglet pedig a már nehezen kezelhető túl sok napi csomagmennyiség. Természetesen mindkettőt ki lehet küszöbölni optimálisan megtervezett fixpont-hálózattal. Ha például látjuk az egyik DPD-s csomagpontunkon, hogy rengeteg csomag érkezik oda, akkor érdemes megfelelő távolságba egy másik csomagpontot létesíteni. Nemrég néztem a tavaly márciusi csomagpont-számainkat, és örömmel tölt el, hogy azóta megduplázódott a pontokra érkező csomagmennyiség. Az automata már teljesen más működésű ilyen szempontból, ugyanis annak van egy adott kapacitása, amit teljesen le is tud kezelni. Nem megyek bele a részletekbe, de az automatáknál is fontos különbséget tenni a méretekben, ugyanis nem mindegy, hogy 3, 5 vagy például 10 oszlopos automatáról beszélünk, beltéri vagy kültéri kihelyezésről (hiszen az utóbbinál biztosított a 24 órás hozzáférhetőség, az előbbinél általában csak a kereskedelmi egység nyitvatartási idejében). Egy szó, mint száz, legalább 40–50 százalékos kihasználtság elérése a cél, de ez változhat rengeteg tényezőtől.
– Hogyan tervezik továbbfejleszteni a saját fixpontos hálózatukat, esetleg további szereplők bevonásával?
– Nagyon sok tényezőt kell figyelembe venni egy OOH-hálózat kiépítésénél, fejlesztésénél. Van egy kulcsszó, ami kiemelkedő jelentőségű, ez pedig a kihasználtság: a csomagpont és az automata üzemeltetése is akkor éri meg, ha megfelelő kihasználtsággal bír. Sokan abba a hibába estek, hogy hatalmas kapacitásokat építettek, amit a kihasználtság nem követett le. A rossz helyszínre helyezett automatánál csak egy rosszabb van: a rossz helyszínen lévő és üresen kongó automata. Nem titkolom, szívügyemnek tekintem az automatákat és a csomagpontokat is, hiszen egy valóban környezettudatos és rugalmas e-kereskedelmi megoldásról van szó. Illetve még egy lényeges szempont: a házhoz szállítás, a csomagpontok és a csomagautomaták kiegészítik egymást, valójában nem lehet külön-külön hálózatokról beszélni, hiszen együtt alkotják a szimbiózist egy hibrid hálózatban. A DPD azon kevés szolgáltató közé tartozik, akik mind a 3 csomagszállítási módot kínálják, sőt, a címzett menet közben is változtathat: egy otthonra rendelt csomagot a telefonján keresztül menet közben módosíthat csomagpontra vagy automatába. Ez való-ban rugalmas szolgáltatás, ami egyben kiemelt ügyfélélményt okoz. Ami a csomagpontjainkat illeti, ott folyamatban van jó néhány felhasználóbarát technikai fejlesztés, amelyek még egyszerűbbé és gyorsabbá teszik a csomagkezelést. Az automatákkal együtt legalább 1000 fixpontot fogunk idén elérni, de hosszú távon természetesen ennél is nagyobb terveink vannak. Hogy ezt úgynevezett open-network jellegű külsős szereplők bevonásával (mint az Alza) vagy teljesen saját tulajdonú és üzemeltetésű hálózattal fogjuk tenni, még vizsgálati fázisban van.
– Mit ajánlana, miért éppen a DPD-t válasszák a vásárlók?
– A DPD rendelkezik a legnagyobb európai lefedettséggel, és ez erősen megkülönböztet minket a versenytársaktól. Ugyanis egyre gyakoribb webáruházaknál, feladóknál és címzetteknél is a határon átívelő csomagküldés. Egyszerűen elég csak minket választani logisztikai szolgáltatónak, és az, hogy a csomagot milyen átvételi móddal szeretné kézbesíteni, az ügyfélre van bízva, pontosabban a technológiai háttérnek köszönhetően folyamatosan ő gyakorolja a kontrollt és az irányítást.
NÉVJEGY
Szelezsán Krisztián 2015-ben végzett a Budapesti Gazdasági Főiskolán nemzetközi gazdálkodás szakon. Gyakornokként a Waberer’s-nél kezdte pályáját fuvarszervezőként, majd a diploma megszerzése után televíziósnézettség-elemzőként, utána pedig egy nagy hazai gyártócég exportfelelőseként folytatta pályafutását. 2021-től a Packeta csapatát erősítette, ahol a teljes magyarországi csomagpont- és csomagautomata-hálózat kiépítését és üzemeltetését vezette. Ez év elejétől a DPD Hungary OOH-részlegéért felel.