Szállítmányozás 2024 konferencia

Referencia a nemzetközi szállításban – interjú Lukács Bálinttal, a DPD Hungary Kft. Fenntarthatósági Programjának menedzserével

Referencia a nemzetközi szállításban – interjú Lukács Bálinttal, a DPD Hungary Kft. Fenntarthatósági Programjának menedzserével

Júniusban jelent meg a DPDgroup legfrissebb fenntarthatósági jelentése. A myDPD bevezetése, amely egy helyen kezeli a vállalatcsoport piaci erősségeinek összességét (1 órás időablak, a kiszállítás napján történő módosítási és átirányítási lehetőségek), szintén hűen tükrözi a környezettudatos működést szolgáló, zöld irányvonalat és vállalásokat.

– Mióta állnak a fenntarthatósági törekvések a DPDgroup tevékenységének fókuszában?

– A cégcsoport már 2013 óta folyamatosan méri és csökkenteni próbálja a károsanyag-kibocsátását, a sikeres megoldások után fennmaradó emissziót pedig az úgynevezett karbonkompenzáció segítségével ellensúlyozzuk. A zöld vállalások CSR-programokkal indultak még 2015-ben, azóta DPDgroup szinten a teljes károsanyag-kibocsátásunkat kompenzáljuk, például Indiában szélerőművekkel és Brazíliában hulladékudvar-beruházással. Céljainkat elérve 2013–2021 között 22,6 százalékkal csökkentettük az 1 csomagra jutó szén-dioxid-kibocsátásunkat. 2025-re terveztük elérni a 30 százalékos csökkentést, amikor is a 225 legnagyobb európai városban a kézbesítőjárműveink 100 százalékban alacsony károsanyag-kibocsátásúak lesznek, de a program megvalósítása annyira jól halad, hogy már 2023-ban teljesíteni tudjuk. Így 2025-re új cél fogalmazódott meg, miszerint 350 európai városban átállunk az alacsony károsanyag-kibocsátású járművekkel történő kiszállításra, és 83 százalékkal csökkentjük az üvegházhatású gázok kibocsátását. Jelenleg arra törekszünk, hogy a legfenntarthatóbb európai kézbesítőcégként a víziónk szerint referenciává váljunk az e-kereskedelmi üzletágban.

– Milyen vállalásokat jelent ez a gyakorlatban?

– Nyilvánvalóan a gerinchálózatot üzemeltető kamionok és az utolsó kilométereken futó, 3,5 tonnás kis-tehergépjárművek járulnak hozzá leginkább, körülbelül 87 százalékkal a teljes károsanyag-kibocsátásunkhoz, utána jönnek az épületek és az egyéb energia-felhasználások, mint például a céges személyautó-flotta üzemeltetése. Ezeket folyamatosan nyomon követjük, és a mért adatoknak megfelelően teszünk stratégiai célkitűzéseket. Itt elsősorban az utolsó kilométeres flotta villamosítása jöhet szóba, hiszen jelenleg a kamiontechnológiában még korlátozottak a lehetőségek, noha hosszú távon itt is az elektromos meghajtás lesz az emissziócsökkentés záloga. Európai szinten több mint 15 ezer alternatív meghajtású autót szeretnénk forgalomba helyezni az elkövetkező időszakban: főleg elektromos autókat, de sok országban biogáz, biodízel, különböző növényi olaj meghajtású fuvareszközöket, és a jövőben a hidrogénvonalon is szeretnénk elindulni. Továbbá teherkerékpárok és gyalogos futárok bevonása is a stratégia része, amelyekkel a belvárosi kiszállítás során a gépjárműveket szeretnénk helyettesíteni, így tehermentesítve a közlekedést. Ehhez kapcsolódik 250 belvárosi depó létesítése, ahonnan a gyalogos és kerékpáros futárok indulnak. A DPDgroup azt vállalta, hogy 2025-re összesen 350 városban lesz teljesen elektromos vagy alternatív járműves a kiszállítás. Folyamatosan fejlesztjük Pickup-pont- és csomagautomata-hálózatunkat. Emellett természetesen fókuszálunk az épületeink energiahatékonyságára is: célkitűzésünk az energiát vagy helyszíni napelemből, vagy egyéb megújuló forrásból beszerezni. E komoly infrastrukturális fejlesztési ráfordítás mellett az innovatív szolgáltatásainkkal tudjuk az eddigieknél hatékonyabbá, rugalmasabbá és környezettudatosabbá tenni a működésünket.

– Ez utóbbiak milyen megoldásokat takarnak?

– Összefoglalva: optimalizált, időzített és precíz szolgáltatásokat. A piacon egyedülállóan 1 órás időablakot biztosítunk címzettjeink számára, aminek köszönhetően a csomagok karbonlábnyoma átlagosan 5 százalékkal csökkenthető, ugyanis a legkevésbé hatékony az, amikor egy csomagot kétszer kell kivinni. Az 1 órás időablak megadásával ennek az esélye minimalizálható. A myDPD felhasználóbarát felületén a feladók és címzettek a csomagjaikról hasznos információkhoz juthatnak (a nyomkövető funkció mutatja, hogy a futár merre jár, hányadik megállónál tart), illetve a feladók egyedi kimutatásokhoz férhetnek hozzá szabadon, különböző statisztikák azonnali lehívásával. Ezen a felületen minden csomagot és küldeményt egyszerre kezelhetnek, illetve lehetőség van a szállítás módosítására. A DPDgroup ECO Vadis Gold minősítéssel rendelkezik, így a fenntarthatósági jelentésünkben szereplő adatokat és információkat egy harmadik fél auditálja.

– És mik a célzottan magyarországi célkitűzések?

– Itthon az elmúlt évben 4 százalékra emelkedett az elektromos autók aránya, és még ebben az évben minden 5. járművet elektromosnak szánjuk a magyar flottában, aminek a 90 százaléka fog villanyautókból állni 2030-ra úgy, hogy a maradék 10 százalékon mozgó túrákat egyéb alternatív megoldásokkal (gyalogos futárokkal és teherbiciklikkel) tervezzük kiszolgálni városi, illetve szatellitdepók létrehozása mellett. Ezenkívül 2023-ig 5 magyarországi városban (Budapesten, Debrecenben, Győrött, Miskolcon és Szegeden) szeretnénk elektromos autókkal, teherkerékpárokkal, valamint gyalogos futárokkal megoldani a kiszállítást. Mindemellett idén csatlakoztunk az úgynevezett Breathe programhoz, amelynek keretében Budapesten 1 éven keresztül mérjük a szállópor koncentrációját 100 mobil mérőegységgel és 20 fix lézerszenzorral. A program célja minél pontosabban feltérképezni, hogy melyek azok a kritikus helyek a városban, ahol a levegőszennyezés komolyabb problémát jelent, ezáltal a magunk eszközeivel tudjuk felhívni a városvezetés és a lakosság figyelmét a levegőminőség szempontjából kritikus csomópontokra. Rövidesen egy nyilvánosan elérhető honlap segítségével szeretnénk informálni a levegő minőségéről a budapestieket és kifejezetten a krónikus betegeket, kisgyerekes családokat és szabadban sportolókat.

– Mennyire volt nehéz az alvállalkozókat rábeszélni, hogy álljanak át az elektromos autók használatára?

– Sokan felismerték már, hogy az elektromos meghajtású, a technika fejlődésével egyre nagyobb hatótávú kisebb autók praktikusan alkalmazhatóak a városi kiscsomag-kiszállításban. Kisebb vidéki városokban, ahol elérhetőbb közelségű a depó, naponta akár több körben is szervezhetik a túrákat. Ennek nyomán Pécsett például teljesen alvállalkozói kezdeményezésre 10 elektromos autó rója már az utakat, 100 százalékban elektromos kiszolgálást megvalósítva. Folyamatosan dolgozunk azon, hogy minden depónkban elérhető legyen megfelelő kapacitású töltőhálózat. Az idei budapesti depófejlesztésünk egyik nagy tervezési eredménye, hogy mintegy 60 töltőpontot telepítünk 175 kilowatt teljesítményű napelem-rendszerrel.

– Túl a trendeken az említett előnyöket a feladók és a címzettek is értékelik?

– Nemzetközi cégcsoport leányvállalataként a DPD Hungary Kft.-vel szemben is alapkövetelmény, hogy szerepet vállaljon a DPDgroup fenntarthatósági programjának megvalósításában. Számos szolgáltatást is ráfűzhetünk arra, hogy hogyan tudjuk javítani a karbonsemlegességünket és a kulcsfontosságú mutatókat. Szeretnénk az ügyfeleinket támogatni abban, hogy a körkörös gazdaság alapelveinek megfelelően értékes alapanyagokat gyűjtsünk vissza számukra. Ez egy erőteljes támogatói hozzáállás részünkről, hiszen egyébként is stratégiai célunk olyan üzleti partnerekkel együtt dolgozni, akiknek ez szintén fontos. Leszögezhetjük: aki a DPD-vel szállít, az odafigyel a környezetére, és csökkenti a karbonlábnyomát. Erről a DPDgroup hivatalos mérőrendszere alapján tanúsítványt is kiállítunk a szerződött partnereink részére.

 

A DPDGROUP 2021-BEN…

– világszerte 2,1 milliárd csomagot kézbesített;

– több mint 5 ezer alacsony kibocsátású járművet helyezett üzembe európai városokban;

– közel 20 európai városban telepítette az egyedülálló levegőminőség-ellenőrzési programját;

– villamos energiája 84,7 százalékát megújuló forrásokból szerezte be;

– Magyarországon 2020-hez képest 10,2 százalékkal csökkentette az 1 csomagra jutó szén-dioxid-kibocsátást.

 

AZ INVITECH SEGÍTI A DPD HUNGARY DIGITALIZÁCIÓJÁT

Az elmúlt két évben mind az üzleti szereplők, mind a lakosság részéről szinte egész évre állandósult a kézbesítőszolgáltatás iránt megnövekedett kereslet, ezért versenyelőnyt jelent a működés digitalizálása. Az ehhez szükséges informatikai szolgáltatások egy részét már korábban is az Invitech biztosította a DPD Hungary Kft. részére, legyen szó hálózati, adatközponti és felhőszolgáltatásokról, azaz például IPVPN-hálózatról, menedzselt tűzfalszolgáltatásról, virtuális szerverinfrastruktúráról vagy éppen a csomagszállító cég IT HelpDeskjének teljes kiszervezéséről. A közelmúltban újabb hároméves együttműködést írt alá a két vállalat, amelynek összértéke megközelíti a 800 millió forintot. Az újabb megbízás az eddigiek mellett kiterjed az IT-biztonság megerősítésére is, egyebek között a futárok mobileszközeinek menedzsmentjére, jogosultságkezelésére, a cég hálózati kapcsolatait és ezáltal szolgáltatásbiztonságát érintő DDoS-védelemre, valamint a különböző titkosításokra, végpontvédelmi megoldásokra. Emellett a helpdesk-szolgáltatást is az Invitech látja el immár a DPD-ügyfelek telephelyein is.

 

Varga Violetta