Szállítmányozás 2024 konferencia

Fókuszban a fenntarthatóság

Fókuszban a fenntarthatóság

Az izgalmas és kihívásokkal teli év trendje a DPD Hungary számításai szerint év végéig kísér majd minket. A gazdasági környezet és az e-kereskedelem változásai miatt a logisztikai szektorra is egyre nagyobb nyomás nehezedik. Már nem elég jó szolgáltatást nyújtani; első helyen kell ezeket bevezetni, új piacok és célközönségek felé kell nyitni, továbbá gyorsan alkalmazkodni és válaszolni a piaci változásokra.

A logisztikai piacot globálisan az e-kereskedelem további növekedése és a technológiai innovációk gyors térnyerése jellemzi. A vásárlók egyre inkább azonnali és kényelmi megoldásokat keresnek, ami a szállítmányozók számára kihívást jelenthet.

Magyarországon is hasonló trendek figyelhetők meg, bár itt a piac még mindig érettségi fázisban van. Az infláció és a gazdasági bizonytalanság hatására a fogyasztói magatartás kissé konzervatívabbá vált, de az online vásárlások még mindig erősödnek. Megfigyelhető továbbá az ázsiai kontinensről alacsony áron és könnyen beszerezhető termékek egyre nagyobb térnyerése, ez kifejezetten az idei évre jellemző trend.

A DPD globálisan és helyben is kiemelt figyelmet fordít a fenntarthatóságra, a digitalizációra és az ügyfélélmény javítására. Globálisan egyre több elektromos járművet állítanak forgalomba, és törekednek a szén-dioxid-kibocsátás minimalizálására. Helyben is ezen trendek mentén dolgoznak, folyamatosan fejlesztve a flottájukat és az IT-rendszereiket, hogy a lehető leggyorsabban és legmegbízhatóbban szolgálhassák ki az ügyfeleiket.

A DPD-tulajdonos Geopost az első olyan globális csomagküldő vállalat, amelynek mind a rövid, mind a hosszú távú szén-dioxid-csökkentési céljait jóváhagyta a Science Based Target Initiative (SBTi). A tudományosan jó-váhagyott cél – miszerint a Geopost 2040-re elérje a nettó zéró kibocsátást – a vállalatot egyértelmű útra tereli, hogy a fenntartható kézbesítés nemzetközi referenciájává váljon.

Vállalások a gyakorlatban

A stratégiájuk alapeleme a fő tevékenységükhöz köthető gépjárműflotta kibocsátásainak csökkentése, ami a belső égésű motorok alkalmazásának visszaszorítását jelenti az elektromos járművek arányának növelése mellett. Az elmúlt évek fejlesztései nyomán mára az országos flottában több mint 33 százalékra nőtt az elektromos autók száma. Idén tovább növelték ezt az arányt, teljesítve az SBTi által hitelesített vállalásukat. Augusztusig 187 gyorstöltőt és 2 villámtöltőt is beüzemeltek az elektromos flottájuk kiszolgálására.

A legnagyobb budapesti depóban további 39 elektromosautó-töltési pontot telepítenek szeptember végéig a növekvő igények kielégítésére. A IV. negyedévben újabb elektromos autók állnak munkába az első és utolsó kilométeres kiszállítást végző flottájuk részeként. Bővül a töltőhálózatuk a vidéki depóikban. Nagyteljesítményű DC-töltőket vásárolnak és telepítenek a jövőre a közúti gerincjárataikra érkező 10 elektromos kamion töltésének biztosítása érdekében.

Az elektromos autók használatával jelentősen csökkentik a légszennyezést és zajt is, ami városi környezetben fontos szempont. Kevesebb fékpor kerül a levegőbe, ezenkívül olaj és egyéb veszélyes folyadék sem jut az aszfaltra, de az elektromobilitás legnagyobb erénye természetesen a kipufogógáz-mentes üzemelés.

Mindemellett növelik a biodiverzitást méhlegelők kialakításával és faültetéssel a depók környezetében. A villamosenergia-felhasználásuk nagy részét megújuló forrásból vásárolják. Ebben az évben tovább szeretnék növelni a napelemes energiatermelésük arányát, ezzel párhuzamosan energiatárolók telepítését is tervezik a legnagyobb budapesti csomagszortírozó területén.

Az idei I. negyedévben 2023-hoz képest 21 százalékkal nőtt a csomagszámuk, ugyanakkor a szállítás során kibocsátott üvegházhatású gázok mennyisége a számítások szerint nem nőtt ebben az időszakban. Ez azt mutatja, hogy 1 csomagra vetítve a karbon-kibocsátásuk az intézkedéseik és beruházásaik hatására jelentősen, 18 százalékkal csökkent a vizsgált negyedévben.

Jövőtervek

A szolgáltatásbővítésnél kiemelt figyelmet fordítanak a rugalmasságra és a testre szabhatóságra. Céljuk, hogy még inkább személyre szabott megoldásokat kínáljanak partnereiknek, legyen szó akár szállításról, akár speciális igények kielégítéséről. Ezenfelül folyamatosan bővítik a szolgáltatási hálózatukat, hogy még több ügyfél számára elérhetőek legyenek.

A flottafejlesztés terén az elektromos járművek számának növelését és a hatékonyság maximalizálását célozzák. Raktáraikat időről időre korszerűsítik, hogy megfeleljenek a növekvő igényeknek, és dolgoznak önvezérelt megoldások bevezetésén is. Szintén folyamatosan fejlesztik az IT-rendszereiket, nyitnak a mesterséges intelligencia és a big data területek felé, hogy az eddigieknél még hatékonyabb és pontosabb szolgáltatásokat nyújthassanak ügyfeleiknek.

Társadalmi felelősségvállalás

A DPD Hungary kiemelten fontosnak tartja, hogy aktív részese legyen a társadalmi felelősségvállalásnak is, amelyet számos alapítvánnyal való együttműködésen keresztül valósít meg. A vállalat több szervezettel ápol hosszú távú partnerséget, ezzel is hozzájárulva a társadalmi szerepvállalás hatékony megvalósításához.

Az egyik legrégebbi partnerük a Magyar Élelmiszerbank, amelyet évente 500–700 csomag ingyenes szállításával támogatnak. Emellett rendszeresen részt vesznek a Jótékonyha csapatépítő programban, ahol a kollégák által elkészített ételeket rászorulók számára osztják szét. A karácsonyi időszakban aktívan közreműködnek az Együnk Egymásért programban is, amelynek keretében a munkatársak süteménysütést és vásárt szerveznek. Az ebből befolyt összeget kiegészítve eljuttatják az Élelmiszerbank számára.

A Világszép Alapítvány támogatásával a hátrányos helyzetű, állami gondoskodásban élő gyermekek és fiatalok minőségi életéhez járulnak hozzá. Minden télen csatlakoznak a Villa Szívek programhoz, amelynek keretében a kollégák teljesíthetik a gyermekek karácsonyi kívánságait.

Az Adománytaxi Alapítvánnyal együttműködve évente többször gyűjtést szerveznek, részt vesznek adományutakon. Ezenfelül a munkatársak aktívan szerepelnek az alapítvány által szervezett csapatépítő eseményeken és a társadalmi érzékenyítést szolgáló Szociopoly nevű társasjátékban.

Ami a jövőt illeti, tovább folytatják a társadalmi felelősségvállalási programjukat, és bővíteni, színesíteni szeretnék azon alapítványok és szervezetek körét, amelyekkel hatékonyan és hosszú távon tudnak együttműködni.