A DPD gyökerei egészen 1976-ig nyúlnak vissza: a mai Geopost elődjét, vagyis a DPD-t (Deutsche Paket Dienst) akkor alapította meg 8 német szállítmányozócég. A sikeresen működő vállalatot aztán a kétezres évek elején felvásárolta a francia állami tulajdonú Le Groupe La Poste szállítmányozási cég leányvállalata, a Geopost. Az eredeti Deutsche Paket Dienst cégnév Dynamic Parcel Distribution-re változott. A Geopost európai terjeszkedése, illetve az európai kiscsomagszállítási hálózat építése eredményezte a DPD Hungary 2003-as magyarországi megalakulását.
– Milyen mérföldkövek mentén épült a hazai leánycég szolgáltatási palettája?
– Mi hagyományosan házhoz szállítási szolgáltatással dolgoztunk, illetve dolgozunk most is, és az évek során a csomagszámok növekedésével a lefedettségünk is látványosan nőtt. A nemzetközi, exportszolgáltatások már az indulástól fókuszban voltak, és a szerencsés földrajzi elhelyezkedésünknek köszönhetően a balkáni régióban (Bulgária, Románia, Görögország) konszolidációs központként is működünk. Kiemelkedően fontos mérföldkő az alternatív kézbesítési (out-of-home, OOH) hálózat kialakítása, ami mára már országos lefedettséget ad. A Geopost tagjaként igyekszünk alkalmazkodni a környezeti kihívásokhoz is, így a tevékenységünkben már több mint 10 éve központi szerepet tölt be a fenntarthatóság, pontosabban egy valóban fenntartható vállalkozás kialakítása.
– Mi jelentette a legnagyobb kihívást az elmúlt 2 évtizedben, és hogyan sikerült megoldani?
– Korszakonként más és más kihívások állították feladatok elé a társaságot: a kezdeti időszakban az alacsonyabb volumen, később pedig az infrastruktúra korszerűtlensége vagy néhol hiánya. Ezekre a problémákra a megoldás a folyamataink és rendszereink automatizálása volt, ami egy füst alatt az infrastrukturális és a munkaerőpiaci gondokat is megoldotta.
– Milyen üzletágakba szerveződnek jelenleg a szolgáltatások?
– Ugyan eredetileg és Geopost-szinten is B2B-szervezet voltunk, azonban a világjárvány általi fordulat és gazdasági hatások átrendezték a piacot. Nemzetközi viszonylatban – egységben a Geoposttal – hosszú távú célunk az e-kereskedelem felgyorsulásának vezető támogatójává válni, B2C-fókusszal, azonban megtartva az ipari B2B business-t is. Érdekesség amúgy, hogy országonként eltérőek ezek az arányok. Geopost-szinten például továbbra is a B2B van fókuszban, több mint 50 százalékkal, a DPD Hungary-nél azonban az elmúlt évben a B2B 20, a B2C üzletág pedig 80 százalékot tesz ki.
– Mekkora létszámmal hány ügyfelet szolgál ki a társaság?
– A teljes csapatunk, amelybe beleértjük az operációban dolgozó futárokat és alvállalkozókat is, nagyjából 1000 fő, ebből körülbelül 350 a saját alkalmazott. Egyre inkább hiszünk a robotizált és automatizált folyamatokban, amikhez a mai felgyorsuló világban alkalmazkodnunk is kell, hiszen csak így tudunk hatékonyan dolgozni, és ezt szeretnénk a munkaerő vonatkozásában is alkalmazni. Az iparág sajátosságának megfelelően egy állandó, 5–10 ezres ügyfélkörrel dolgozunk, ebbe természetesen nem beleértve a magánszemélyeket.
– A társadalmi felelősségvállalás ma központi kérdés a vállalat életében. Mi hívta életre a felelősségteljes működésre való törekvést és az ezeket szolgáló folyamatok kialakítását?
– A fenntarthatósági elköteleződés mint értékrendszer a tulajdonostól, a Geoposttól érkezik, viszont ez egy olyan cél, amivel minden kollégánk és partnerünk tud azonosulni. A fenntarthatósági stratégiánk nem egy helyben kitalált és kialakított folyamat vagy törekvés, hanem az anyavállalatunk központosított célrendszerének fontos része 2012 óta. A jó hír, hogy mind a kollégáink, mind pedig a szerződött ügyfeleink – és egyre inkább jelentkezik ez a tendencia a címzettjeink esetében is – elköteleződünk emellett, tudunk és akarunk is azonosulni vele, és komoly lépéseket teszünk annak érdekében, hogy a fenntartható szállítás nemzetközi referenciájává válhassunk.
– Mely sajátosságai különböztetik meg a DPD-t a versenytársaktól?
– Az egyetlen karbonsemleges vállalat vagyunk az európai kiscsomagszállítási piacon: minden kiszállított csomag után kompenzáljuk a kibocsátásunkat megújuló energiás beruházásokba való befektetésekkel, valamint hosszú távú célkitűzések mentén folyamatosan elektromosítjuk az autóflottánkat. Külön büszkeség, hogy a 2021-es évhez képest tavaly év végére megnégyszereztük az elektromos autóink számát. Több mint 10 városban indítottuk el az elektromobilitási fejlesztéseinket tavaly. Továbbá csak mi biztosítunk 1 órás időablakot a csomag kézbesítésére. Erről a kiszállítás napján reggel értesítést küldünk az ügyfélnek, aki egy tér-képes, élő nyomonkövetési rendszeren keresztül tudja a csomagja állapotát kísérni. Így az ügyfél mindig tudja, hogy hol van a csomagja, illetve szabadon, a saját igényei szerint rendelkezhet róla. Az innováció és a digitalizáció a két kulcs ahhoz, hogy megkülönböztessük magunkat a piacon, és hogy a legmagasabb szintű ügyfélélményt nyújthassuk.
– A korszerű szortírozóközpontjuk és a 23 depó mellett tervezik az infrastruktúra bővítését?
– Kifejezetten! Folyamatosan fejlesztjük az OOH-megoldásainkat, a csomagpont- és csomagautomata-hálózatunkat. Úgy gondoljuk, hogy a nyílt csomagautomata-hálózatokban, illetve együttműködések kialakításában nagyon nagy potenciál van. A növekedési stratégiánk jegyében a nemzetközi hálózatokban rejlő lehetőségeket szeretnénk megismertetni a piaccal. Számunkra az a fontos, hogy a rendszereink átjárhatóak legyenek a rugalmas módosítási megoldások révén, és hogy bárki a saját igényei alapján a legjobb és legkényelmesebb megoldást választhassa. Ennek érdekében kötöttünk szerződést az Alzával, és tervezünk még más szolgáltatókkal is, hiszen számunkra részletkérdés, hogy ki az automata tulajdonosa, ki telepítette az adott helyre; ami ennél fontosabb, hogy amikor valaki a DPD szolgáltatását választja, akkor olyan szintű és minőségű megoldásokat tudjunk kínálni, amelyek maximális elégedettségi szintet biztosítanak számára.
Új DPD-depót avattak
Az új budapesti (név szerint 1640-es) depót hivatalosan május 12-én adták át egy partneri eseményen, bár ténylegesen már tavaly év vége, a Black Friday óta működik, tehermentesítendő a rendszereket és támogatandó az ügyfelek kiszolgálását. A helyszín kiválasztásában tisztán operatív okok játszottak szerepet: közvetlenül az elosztóközpont mellett található, így a 1640-es depó által nap mint nap kezelt hatalmas csomagmennyiséget egy nagyon rövid útvonalon, zéró kibocsátással, egy eKAMAG segítségével szállítják át a hubba. Az építésénél ugyanaz volt a vezérelv, mint korábban az elosztóközpont esetében: nemcsak a nyilvánvaló lemaradást akarták behozni, hanem egyből a legkorszerűbb technológiát telepíteni. Az automatizálást és az elektrifikációt fókuszba állítva egy olyan válogatórendszert hoztak létre, amely óránként csaknem 10 ezer csomagot képes kezelni, ráadásul félautomata módon. Mivel ez a depó a budapesti csomagszállítás központja, a megfelelő kapacitást 116 futárkapu, 12 csereszekrény-hely és 40 elektromosautó-töltő biztosítja. Ezzel nemcsak a technológia fejlődött, hanem a munkatársak is sokkal jobb munkakörülmények között dolgoznak, ami erősíti a hosszú távú elköteleződésüket. A DPD Hungary minden beruházását, így az új depó létesítését is belső forrásból finanszírozza. A La Poste által rendelkezésre bocsátott források hosszú távú tulajdonosi elköteleződést fémjeleznek.
Cégcsoportnévjegy
A Geopost németországi gyökerekkel rendelkezik, és ma a francia La Poste-hoz tartozik, amely DPD néven egységesítette az elmúlt 20 évben felépített európai kiscsomag-szállítási hálózatát. A vállalatcsoport a világ összes kontinensén jelen van. A tavalyi árbevétele 15,6 milliárd euró, szállítási szakértőinek száma 122 ezer. Egy évben több mint 2,1 milliárd csomagot kezel, amivel Európában élen jár. Minden európai piacon az első három hely valamelyikét foglalja el, egyes országokban piacvezető. A határokon átívelő csomagszállításban stabilan az első számú szolgáltató.