Szállítmányozás 2024 konferencia

Digitális termékekkel és megoldásokkal az élen

A Kühne + Nagel életében fontos szerepet tölt be az innováció a versenyképesség megőrzése érdekében. A társaság volt például az első logisztikai szolgáltató, amely bevezette az azonnali árajánlathoz jutás lehetőségét digitális platformon keresztül, valamint ehhez kapcsolódóan foglalási, illetve nyomon követési lehetőséget tengeri és légi küldeményeknél. Lányi Mártonnal, a hazai ház ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

Lányi Márton, a Kühne + Nagel Kft . ügyvezető igazgatója

– A rendőrség tételes rakományellenőrzést végez a román és szerb határon belépő kamionok esetében. Ez az eljárás jelenthet-e üzleti, illetve üzemeltetési kockázatot az olyan logisztikai cégek számára, mint az Önöké?
– Szerencsére nem, mert nincs nagy változás az eddigi gyakorlathoz képest. Tudniillik a déli határainkon eddig is történtek átvizsgálások, és az eljárás rendje nem változott, legfeljebb ezúttal más okokra vezethető vissza. A mögöttes eljárások változhatnak annak függvényében, hogy melyik ország végez hatósági vizsgálatot és milyen célból. Mi azzal számolunk, hogy a közeljövőben marad az eddig is nehezen kiszámítható átkelési idő ezekben a viszonylatokban.

– Ha már szóba kerültek a hatósági ellenőrzések: a szemlék okán felnyitott kamionok visszazárása mennyire történik/történhet meg az Önök által elvárt minőségben? A hatósági ellenőrzések tényének dokumentálása a fuvarokmányokon megfelelő-e az Önök és megbízóik számára?
– Azt kell mondanom, hogy nekünk még nem volt rossz tapasztalatunk ezzel kapcsolatosan, és ami talán még fontosabb, hogy az ügyfeleinktől sem érkezett erre vonatkozó reklamáció hozzánk.

– Ha a jelenlegi helyzettől visszaugrunk negyedszázadot, ott egy fontos mérföldkövet találunk: a Kühne + Nagel 25 éve lépett a magyar piacra. Miért lehetett ez a piac akkor érdekes a számukra? Vannak olyan partnereik és dolgozóik, akik évtizedek óta Önökkel és Önöknek dolgoznak?
– A Kühne + Nagel globális mérete jól ismert. Amikor a cég kiépítette az európai hálózatát, elég egyértelmű volt számára belépni a magyar piacra is, mert az számtalan vonzó adottsággal, előnnyel rendelkezett. Ráadásul gyorsan hozzátenném, hogy a szolgáltatásaink elég meggyőzőnek tűnhettek, mivel több ügyfelünk is van, akik a kezdetek óta a partnereink, mint ahogyan ez elmondható a munkatársak vonatkozásában is.

– A belépés önmagában senkinek sem elég a sikerhez. Melyek voltak azok a piaci trendek, vagy mi mindenben voltak úttörők, amelyek lehetővé tették, hogy a cégük a piac legnagyobb szereplőjévé vált?
– A legnagyobb előnyünk talán a Kühne + Nagel világot lefedő hálózata, csakúgy, mint az ellátási lánc egészére kiterjedő, IT-alapú integrált szolgáltatásaink. Óriási tapasztalattal rendelkezünk a különböző iparág-specifikus, cégekre szabott egyedi szolgáltatások terén. Mindegy, hogy milyen szállítmányozási vagy logisztikai feladatról beszélünk, mindenre tudunk előnyös javaslattal szolgálni. A másik lényeges elem a vevőink számára fontos megbízható információs rendszerünk, a KN Login, amelynek segítségével nyomon követhetik küldeményük útjának minden egyes, számukra fontos részletét. Ha a tengeri szállítások világát nézzük, a vezető hajóstársaságokkal meglévő globális partnerségi viszonyunknak köszönhetően komoly kapacitásokat tudunk nyújtani – teljesen függetlenül attól, hogy az adott partner kisebb vagy nagyobb méretű cég. Mindemellett természetesen itt is rendelkezünk iparág-specifikus megoldásokkal, így például az autóipar, a gyógyszeripar, az olaj- és gázipar számára, de említhetném akár az itallogisztikát is. Az innováció nagyon fontos ahhoz, hogy megőrizzük versenyképességünket, éppen ezért fejlesztünk digitális termékeket és megoldásokat is. A Kühne + Nagel volt például az első logisztikai szolgáltató, amely bevezette a digitális platformon keresztül történő azonnali árajánlathoz jutás lehetőségét, valamint ehhez kapcsolódóan foglalási, illetve nyomon követési lehetőséget tengeri és légi küldeményeknél. Itt azonban meg kell említenem valami nagyon fontosat: az eltelt 25 év jó teljesítményéhez nem csak ezekre volt szükség. Szükségünk volt a motivált, lelkes és jól képzett munkatársakra, mert egy vállalatot az ott dolgozók tesznek naggyá.

– Ebben a nagy uniformizálódásban és fejlődésben mennyire lehet egyedinek maradni, azaz a magyar Kühne + Nagel ház miben különbözik az Európa többi országában jellemzően működőktől? Mi a tipikus „hozzáadott érték” a cégcsoport szintű know-how-hoz?
– Képesek vagyunk a világméretű hálózatunkat kombinálni a hazai szakértelmünkkel és a saját működési rendszerünkkel. Mi itthon közeli kapcsolatot tartunk fent a partnereinkkel, folyamatosan figyelünk az igényeikre, igyekszünk teljesen megérteni azokat – ezt a felgyülemlett tapasztalatot pedig természetesen megosztjuk egymással.

– A versenyfutás és fejlődés persze nem csak ebből áll, hiszen a logisztikában is kulcskérdés az erőforrás témaköre, ahol több szempontból is szűk a keresztmetszet. Cégvezetőként hogyan vélekedik a minimálbér-emelésről, illetve az emiatt esetleg összetorlódó jövedelmekről?
– Mi nagyra értékeljük a munkatársaink mindennapi munkáját, és igenis helyénvaló a felelős, jó munkát megfelelően fizetni. Éppen ezért a Kühne + Nagel már régebben elvégezte ezt a korrekciót, és most csak részben volt érintve. Általában véve tehát úgy gondolom, hogy a minimálbér emelésének itt volt már az ideje, ugyanakkor azt se felejtsük el, hogy a munkaerőpiacon egyúttal a szomszéd országokkal is versenyzünk, hiszen az nem ér véget a határoknál. Versenyben vagyunk tehát a munkaerőpiacon nyújtott csomagjainkkal is, amelyben nem csak a munkabér van benne. Megbízható munkahely, érdekes feladatok, folyamatos képzések – ezek együttesen mind fontosak ahhoz, hogy a munkavállalóink joggal érezzék azt, hogy nálunk dolgozni – a kellemes munkahelyi légkör mellett – még érdekes is.

– Országos szolgáltatóként milyen lépéseket tudnak tenni az esetleges munkaerőhiány kezelésére?
– Azt látni kell, hogy a munkaerőhiány bő egy év alatt elért arra a szintre, amely most már az egész országra kiterjed. Elkezdtük a kereséseinket mind offline, mind online vonalon kibővíteni, azaz nagyobb sugarú körből végezni a toborzást és megoldani a munkába járást. Szerencsére a HR-osztályunk jó munkát végez, és mindent megtesz a sikerekért.

– Milyen veszélyeket jelent az Önök, illetve a magyar piaci szereplők számára a nyugat-európai minimálbér-rendelet hatályának kiterjesztése a tehergépjárművek vezetőire?
– A rendelet okait természetesen megértjük, hiszen a sofőrök munkája minden országban egyformán nehéz. Ugyanakkor ez idáig mi nem érezzük ennek a rendeletnek a hatását.

Andó Gergely

A cikk a NavigátorVilág 2017. január-februári számában jelent meg.