Piaci kitekintést adott és a DHL nemzetközi légi és tengeri szállítmányozási üzletágának fenntartható szolgáltatásait vázolta lapunknak Oláh Zsolt. Emellett továbbra is fókuszban tartják a jó szakembereik megtartását és képzését, optimalizálják a folyamataik hatékonyságát, valamint fejlesztik a digitális megoldásaikat az ügyfeleik minél jobb kiszolgálása érdekében.
– Milyen trendek határozzák meg ma a légi és a tengeri árufuvarozási piacot globális szinten és a térségünkben?
– Az eurózóna elkerülheti a recessziót, de a gazdasági feltételek továbbra is kihívást jelentenek. Az áprilisi adat szerinti 7 százalékos infláció Európában erodálja a fogyasztói keresletet, a magasan tartott alapkamatok és a szigorodó hitelfeltételek a lakossági és a vállalati szférában is akadályozzák a rövid távú növekedést. A magas infláció visszafogja a fogyasztást, ez csökkenést okoz a gyárak termelésében, ezért a szállítmányozási igények is mérséklődtek az elmúlt időszakban. Az Ázsiából Európába szállítandó áru mennyiségét tekintve 15–20 százalékos csökkenés tapasztalható a piacon. Ennek egyik oka a gyártócégeknél felhalmozott raktárkészletek lassú forgása miatti kereslet-visszaesés. A tengeri szállítási láncokban és kapacitásokban visszarendeződés történik. A menetrendek kiszámíthatósága és betartása javuló tendenciát mutat, a tengeri konténerek egy héten belül el tudnak hajózni, és többé-kevésbé a világjárvány előtti tranzitidőt hozzák. A szállítási igények csökkenésével a tengeri konténerek szállítmányozási ára a 2020 előtti szintekre zuhant vissza. A tengeri piac normalizálódásával a költségeiket és működésüket optimalizáló gyártócégek alapvetően a tengeri szállítást részesítik előnyben, ezért a légi szállítmányozási igények csökkentek.
– Hogyan befolyásolja a fuvardíjakat az energiaárak emelkedése?
– A fuvardíjakat a kapacitás és a kereslet erőteljesebben befolyásolják, mint az energiaárak. Ennek folyományaként mind tengeri, mind légi szállításban a pandémia előtti szállítmányozási díjszinten járunk az energiaárak elszabadulása mellett is.
– A csökkenő kereslet mellett miként rajzolja át a piaci viszonyokat az idei évre bejelentett, 89 új hajó?
– A tervek szerint a top11 hajóstársasághoz összesen 89 konténerszállító hajó érkezik ebben az évben, többek között 31 Megamax (MGX), 41 Neopanamax (NPX) és 9 egyéb, szintén 7 ezer TEU-nál nagyobb kapacitású teherszállító. Az Ázsia–Európa közötti kereskedelmi útvonalakra tervezett hajók csökkenő kereslet mellett kerülnek a piacra, ezért a szállítási igények alakulásának függvényében azokra a vonalakra irányítják majd a konténerszállítókat, ahol nagyobb a kereslet, illetve a hajók egy részének szállítását a jövő évre halaszthatják. 2023. január 1-jén lépett életbe egy új globális hajózási szabályozás, az IMO 2023, amelynek célja a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és a nagyobb energiahatékonyság előmozdítása a tengeri szállítmányozásban. Annak érdekében, hogy megfeleljenek az IMO 2023 követelményeinek, a hajóstársaságoknak korszerűsíteniük kell a flottáikat.
– Hogyan látja az év hátralévő részét?
– Jelenleg is vannak olyan iparágak, ahol az ügyfeleinknél nem tapasztalható számottevő visszaesés a szállítandó volumen tekintetében. Április elején már érzékeltük a kereslet enyhe élénkülését, így 2023 második felében bízhatunk az általános piaci kereslet erőteljesebb növekedésében. Hiszünk abban, hogy az ügyfelek magas szintű kiszolgálása a mi növekedésünk záloga is. Ezért nagy hangsúlyt fektetünk a jó szakembereink megtartására, képzésére, és ezt az időszakot felhasználjuk a folyamataink hatékonyságának optimalizálására. Fejlesztjük a digitális megoldásainkat az ügyfeleink minél jobb kiszolgálása érdekében. A myDHLi rendszerünk olyan integrált online platformot biztosít megrendelőink számára, ahol a szállításaikkal kapcsolatban minden releváns információ egy helyen elérhető a nap 24 órájában. A digitalizáció mellett a fenntarthatóság is kiemelt szerepet tölt be a vállalatunk stratégiájában. Légi és tengeri szállítmányozási szolgáltatásainknál környezetbarát alternatívát is biztosítunk.
– Mennyire igénylik az ügyfelek a gyakorlatban a zöld megoldásokat?
– Az áruszállításból származó globális szén-dioxid-kibocsátás körülbelül 3,4 milliárd tonna évente, ami igen jelentős, ha azt nézzük, hogy ez a mennyiség megegyezik egy nagyobb ipari ország karbonkibocsátásával. Amennyiben nem történik érdemi változás az iparágban, a szállítás iránti kereslet növekedésével ez a szám akár a duplájára is nőhet 2050-re. Egyre több vállalat – beleértve a partnereinket is – fogalmaz meg klímavédelmi célokat, ezek elérésének elengedhetetlen feltétele az ellátási láncok szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése és végső soron a karbonsemlegesség elérése. Mi ebben tudunk segítséget nyújtani ügyfeleinknek. A kibocsátás kompenzálása (offsetting) mellett insetting szolgáltatásunkkal biztosítjuk a fenntartható üzemanyagokra történő közvetett átállást a légi és tengeri szállítások esetén. A fenntartható repülőgép- és a tengeri üzemanyag jelentős mértékben csökkenti a nemzetközi szállítások környezetterhelését. Integráltuk a GoGreen Plus szolgáltatásunkat a már említett myDHLi rendszerünkbe, így az ügyfeleink nyomon követhetik szállításaik szén-dioxid-kibocsátását is, testre szabható elemzéseket és kimutatásokat tudnak készíteni a felületen a szállításaik karbonlábnyomáról, ami kiindulási alapként szolgálhat ahhoz, hogy meghatározzák az üzleti modelljükhöz és fenntarthatósági céljaikhoz legjobban illeszkedő kibocsátáscsökkentést célzó lépéseket. Április végén a Valenciában megrendezett Era of Sustainable Logistics Global Summit eseményen mutatta be vállalatunk a rendszerrel kapcsolatos legújabb fejlesztését, a DHL GoGreen Dashboard felületet, amely lehetővé teszi a DHL több divíziójával együttműködő megbízók számára, hogy egyetlen platformon tudják figyelemmel kísérni a szállításaik szén-dioxid-kibocsátását.
– Mit jelent a Science Based Targets Initiative (SBTi) kritériumoknak való megfelelés a DPDHL cégcsoport és a DHL Global Forwarding számára?
– Cégcsoportunk 2017-ben a logisztikai szolgáltatók között elsőként kötelezte el magát amellett, hogy 2050-ig eléri a nettó zéró kibocsátást. Célja továbbá, hogy 2030-ig 42 százalékkal mérsékelje a Scope 1 és Scope 2 üvegházhatású gázok kibocsátását, valamint 25 százalékkal csökkentse a logisztikai műveletekkel összefüggő Scope 3 emissziót a 2021-es bázishoz képest. Az SBTi az a globális szervezet, amely alapvető referenciapontokat biztosít a vállalatok számára, és lehetővé teszi, hogy ambiciózus kibocsátáscsökkentési célokat tűzzenek ki a legújabb tudományos eredményekkel összhangban. A szervezet megerősítése, hogy a cégcsoportunk klímavédelmi törekvései megfelelnek az SBTi-kritériumoknak, azt bizonyítja, hogy a távoli célok megfogalmazásán túl konkrét lépéseket teszünk, és töretlenül haladunk előre a saját tevékenységünk és az iparág dekarbonizációja felé. Reményeink szerint ezzel másokat is cselekvésre ösztönzünk a piacon.
NÉVJEGY
Oláh Zsolt a tanulmányait a Modern Üzleti Tudományok Főiskola kereskedelmi és a Budapesti Műszaki Egyetem logisztika szakán végezte. 2004-ben csatlakozott a DHL cégcsoporthoz. Értékesítési területen szerzett széles körű ügyféltapasztalatokat, majd különböző pozíciók betöltése után a DHL Globál Szállítmányozási Kft. légi és tengeri operációs igazgatói feladatait látta el, amelyek során az operatív irányítási területen is sikereket ért el. 2014-től értékesítési és marketing-igazgató a DHL Globál Szállítmányozási Kft.-nél. 2019-től a kelet-európai régió értékesítési igazgatói posztját is betölti, így Magyarország mellett további 11 ország értékesítési stratégiájáért felel. Feleségével és 2 gyermekükkel Gyálon élnek.
CÉGNÉVJEGY
A DHL Global Forwarding a Deutsche Post DHL Group nemzetközi légi és tengeri szállítmányozási feladatokat bonyolító üzletága, képviseletét Magyarországon a DHL Globál Szállítmányozási Kft. látja el. A vállalat teljes körű szállítmányozási szolgáltatást nyújt ügyfeleinek innovatív és fenntartható megoldásokkal.