A nearshoring egy köztes pont a helyi és a távoli (offshoring) vagy cégen kívüli, kihelyezett (outsourcing) munkavégzés között. A DHL Nearshoring Center a DHL Globál Szállítmányozási Kft. legdinamikusabban fejlődő részlege, amely a hozzáadott értéket teremtő szolgáltatásokkal foglalkozó (Value Added Services) csoportra építve vált egy olyan regionális központtá, amely immár 16 európai irodának nyújt operatív támogatást. A munkacsoport tevékenységét, eredményeit, kihívásait és jövőképét Valentinyi Dávid európai igazgató mutatja be olvasóinknak.
– Mivel foglalkoznak?
– Az első regionális Control Tower megoldásunkat 17 éve indítottuk útjára egy jelentős technológiai partnerünknek, ami a korábbi lokális fókuszt új szintre emelte, mondhatnám úgyis, hogy a tevékenységünkkel megjelentünk cégen belül a világtérképen. A Control Tower feladata, hogy az ügyfél érdekét képviselje házon belül, a komplex ellátási láncok lehetőség szerint zavartalanul működjenek, vagy amennyiben ez nem valósul meg, akkor a partnerünk időben kapjon tájékoztatást, megoldási javaslattal egybekötve. A Control Tower – mint irányítótorony – szemléletesen kifejezi azt a feladatot, hogy több ország operatív tevékenységét átfogva ellenőrzi, koordinálja, irányítja a szállítmányokat és folyamatokat, továbbá nyomon követi és fejleszti a teljesítményt. Ha a kommunikáció oldaláról közelítjük meg, akkor pedig egyfajta regionális ügyfélszolgálati központként jellemezhetjük, amelyben egy helyről kap választ az ügyfél a kérdéseire, kéréseire, megoldást a felmerülő problémáira.
– Ebben az esetben csak a DHL által szervezett szállításokról beszélünk?
– Túlnyomórészt a DHL-lel szerződött vonalakat koordináljuk, ami a partnercégeink mérete és komplexitása miatt kontinensek közötti légi, tengeri és vasúti szállításokat, valamint régión belüli közutas elő- és utófutásos szállításokat foglal magában. Rendszerint az ügyfél regionális logisztikai központjával állunk kapcsolatban. Ugyanakkor idővel Lead Logistics Providerként megjelentünk a 4PL – szállítmányozóktól független, integrált logisztikai – szolgáltatók között is, ahol az ügyfél által szerződött szállítmányozókon és fuvarozókon átívelően dolgozunk a megbízó operatív és stratégiai szintű céljainak eléréséért.
– Hogyan fejlődött ki ebből a mostani szolgáltatási palettájuk?
– Az évek során a fenti kompetenciáinkra építve fejlesztettük és terjesztettük ki a tevékenységünket olyan területekre, amelyekben egyre többször egy központi megoldást tudtunk kínálni az üzleti kihívásokra: például központosított eseti árajánlatadás a globális ügyfeleink részére, programmenedzsment stb. Az utóbbi években az üzleti kihívások mellett egyre inkább felsorakoztak a piaci kihívások is, többek között hangsúlyozottan az általános munkaerőhiány Európában. A világjárvány egyik nem elhanyagolható hozadéka, hogy a technológiai fejlődés, a digitalizáció lehetőséget teremtett arra, hogy csaknem azonos munkavégzési lehetőségek mellett távolról dolgozzunk: a home office munkavégzés mindannyiunknak ismerős. Ezt a lehetőséget megragadva építettünk fel egy új szolgáltatási ágat: a nearshoring központunkat.
– Mi a ’nearshoring’ jelentése pontosan?
– A nearshoring egy köztes pont a helyi munkavégzés és a távoli (offshoring) vagy cégen kívüli, kihelyezett (outsourcing) munkavégzés között. Ebben a megközelítésben a DHL jelentős eredményeket ért el a munkaerő-optimalizálás terén: több ezer fős Global Service Centerek működnek Indiában, Kínában, Fülöp-szigeteken és Kolumbiában. Ezekben a távoli központokban elsősorban repetitív, adminisztratív, sztenderdizált folyamatokat végeznek. Ezzel szemben a köztes (nearshoring) központ komplexebb, kommunikációt és problémamegoldást is felölelő tevékenységek otthona. Jelenleg elsősorban a tengeri operációt részben vagy egészben lefedő szállítmányszervezési, tervezési, adminisztrációs feladatokat látunk el nyugat- és észak-európai országok számára. A vonzerőnket a korábban szerzett tapasztalatunk, a kétségtelen költségelőnyünk és a hazai munkavállalók jelentik. Büszkék vagyunk rá, hogy jól képzett, nyelveket beszélő, tanulásra nyitott, kreatív kollégáknak tudunk munkát adni egyre nagyobb számban. Nagy utat jártunk be az elmúlt három évben: nemcsak a leggyorsabban növekvő, de méretében is a legnagyobb részleggé váltunk.
– A növekedés jelentős része a pandémia időszakára esett. Önöket ez hogyan érintette?
– Nagyobb mértékben – mint mindenki másnak – 2020-ban és 2021-ben kellett megbirkóznunk a járvány begyűrűzésével és annak következményeivel, idénre már ez lett az új norma. Szinte minden területet érintett, kezdve a munkaerő felvételétől, a képzéseken át, a napi munkáig. Korábban említettem a digitalizáció kérdését: mind a kiválasztási folyamatunkba, mind a képzési tervünkbe beépítettük az új módszereket, és bár sokszor hiányzik a korábbi személyes érintkezés, ugyanakkor hatékonyabbá és gyorsabbá is váltak a folyamataink. A kollégáink hibrid módon: részben az irodából, részben otthonról – a jövőbeni terveink szerint pedig akár az ország legkülönbözőbb pontjain – végzik a feladataikat a megbízóink megelégedettsége mellett. Végül, de nem utolsósorban bár bizonyos üzleteinket negatívan érintette a krízis, a legtöbb esetben – az egyes iparágak függvényében – inkább többletmegrendeléseket tudtunk elkönyvelni, és e folyamatos bővülés a munkatársaink számára is megnyugtató védőhálót jelentett.
– Milyen hatása van a megváltozott piaci környezetnek a napi működésükre és a lehetőségeikre?
– A bizonytalanság egyben lehetőséget is jelent számunkra: a cégek, de a belső megbízóink is értékelik, ha közelebb tudják magukhoz az üzletüket. A rendszeres virtuális kapcsolattartáson túl a képzések és az üzleti megbeszélések személyesen is könnyebben lebonyolíthatóak, mintha ehhez egy másik kontinensre kellene utazni. A szállítmányozási piac turbulenciáit pedig természetesen mi is érezzük: a kezdeti járványsokkból való kilábalás után egyre nagyobb hangsúlyt kap a légi piac után a tengeri forgalomban kialakuló kihívások kezelése.
– A munkaerőpiaci kihívásokra hogyan reagálnak?
– Jelen pillanatban azt érezzük, hogy a munkavállalók jobb fizetéseket és jobb feltételeket szeretnének elérni. Ebben sokszor tudunk kedvező ajánlatot tenni: vonzó munkafeltételeket, béren kívüli juttatási csomagot és modern munkakörnyezetet kínálva. Ha valaki a DHL-t választja, akkor egy alacsony átlagéletkorú, fiatalos, kreatív és segítőkész közösséghez tud csatlakozni. Mindemellett a jövőbe tekintve úgy tűnik, hogy a világpolitika és a világgazdaság egén viharfelhők gyülekeznek, így a munkaerőpiaci helyzet a közeljövőben könnyen megváltozhat.
– Milyen jövőképet lát maguk előtt?
– Megnőtt az emberek biztonság iránti vágya, a munka világában egyre fontosabb lesz a biztos munkahely, a stabil munkafolyamatok és közösségek, mint például egy állandó munkacsoporthoz való tartozás. A távoli munkavégzés miatt felértékelődik a kétirányú információáramlás módja és rendszeressége. Egyre nagyobb hangsúlyt kap a munkán kívüli csapatépítő tevékenységek szervezése, legyenek azok egyszerű összejövetelek vagy akár társadalmi felelősségvállalási projekttel egybekötött megmozdulások. Kollégáink nagy örömmel vesznek részt például kutyaotthonban végzett önkéntes munkában vagy egy folyópart megtisztításában. Ez utóbbiban cégünk évek óta a Pet Kupa partnereként működik. Konkrét tervekről szólva komoly, ambiciózus növekedéssel készülünk az előttünk álló időszakra. A fókusz azonban nemcsak a mennyiségen, hanem a minőségen is van, ezért ügyfél- és dolgozói visszajelzések alapján fejlesztjük a szolgáltatásainkat. Célunk a működésünket strukturáltabbá és érettebbé tenni a folyamatok optimalizálásával és egyszerűsítésével – mindvégig összhangban a DHL stratégiájával.
NÉVJEGY
Valentinyi Dávid okleveles közgazdászként végzett gazdálkodás szakon. Pályáját az Exel Szállítmányozási Kft.-nél kezdte 2003-ban. Vezetői pozíciókban több mint 10 éve dolgozik: előbb Control Tower vezetői, majd Ügyfélszolgálati és Lead Logistics Provider igazgatói munkakörben. Jelenleg a DHL Global Forwarding Nearshoring Centerének igazgatója. Nős, 3 gyermek édesapja.