Szállítmányozás 2024 konferencia

„Minden hangszeren játszunk” – interjú Arany-Szabó Viktorral, a DHL Globál Szállítmányozási Kft. projektüzletágának vezetőjével

„Minden hangszeren játszunk” – interjú Arany-Szabó Viktorral, a DHL Globál Szállítmányozási Kft. projektüzletágának vezetőjével

Mindent visznek és minden színtéren a DHL Group légi és tengeri szállítmányozási divíziójának projektszállítási részlegénél, az Industrial Projects osztályon, átfogó szolgáltatáscsomagot nyújtva a hazai és nemzetközi ügyfelek összetett és szerteágazó igényeihez igazítva. Legfőképpen nyitottak bármiféle olyan kezdeményezésre (új iparágak vagy újféle szállítási módok), amely fejleszti a projektcargós iparágat, amint felmerül rá az igény a piacon. „Megbízóinkkal szeretnénk ott lenni az új szállítási technológiák kialakításakor és velük együtt írni a történelmet” – fogalmazza az ambiciózus célt Arany-Szabó Viktor.

– Mióta foglalkozik a DHL Globál Szállítmányozási Kft. túlméretes-túlsúlyos áruk szállításával?

Magyarországon 2011-ben indult ez a tevékenységünk, piaci igényre, a cégcsoport nemzetközi irodáinak példája nyomán. Természetesen voltak elképzelések, hogy mi mentén kell haladni, de az érkezésemkor (ld. keretben. A szerk.) igazából teljes egészében rám volt bízva, hogy a saját szempontjaim szerint és a magyar piacnak megfelelően alakítsam ki és működtessem az osztályt. Mivel hasonló tapasztalatom volt már a korábbi munkahelyeimről, tudtam, hogy merre kell indulnom, és mihez kell nyúlnom. Elsősorban ügyfeleket kellett keresni és megnyerni őket, mutatva a DHL márkát ebben az üzletágban is; tehát gyakorlatilag egy erőteljes értékesítési tevékenységgel és ügyféllátogatásokkal indult a tevékenység. Emellett nyilván fel kellett építeni a megfelelő alvállalkozói hálózatot, akiket akkor elkezdtünk bevonni; hozzáteszem, a jelentős részükkel a mai napig folyamatosan együttműködünk.

– Hányan és milyen munkamegosztásban dolgoznak most az osztályon?

Világcég létünkre egy maroknyi csapat kezében összpontosul egy-egy projektfeladat, így biztosított a teljes átláthatóság, és azt gondolom, hogy ez a hatékonyságunk egyik alappillére is. Négyen vagyunk a budapesti irodában, és egy belgrádi kollégával együtt dolgozunk a szerbiai projekteken. Nincsenek dedikálva az ügyfelek egyikünkhöz sem, sőt modalitás szerint sincsenek elosztva. Vannak strukturált folyamataink a szükséges mértékben, és természetesen mindannyiunknak van kedvesebb része a munkában. Mégis úgy vélem, hogy akkor tudunk a legjobban fejlődni, tanulni és egy csapatban együtt dolgozni, ha túllépünk a komfortzónánkon, ezért próbálom őket arra sarkallni, hogy legyenek bátrak, ha van új ötletük, akkor azzal álljunk elő, azt próbáljuk meg, és lássuk meg, hogy működik-e. Nálunk tehát mindenki foglalkozik mindennel, így ha bármi történik (váratlanul vagy tervezetten), mindig van, akit az ügyfél jól ismer, és akivel szívesen dolgozik. Ugyanakkor ez a megoldás megadja az ügyfeleinknek is azt a fajta rugalmasságot, hogy keresheti a kollégánkat közvetlenül minden szállítmányukkal kapcsolatosan. Inkább örülünk, ha kialakulnak olyan szinergiák az ügyfelek, illetve a beszállító alvállalkozóink között, amelyek hozzájárulhatnak a folyamatos fejlődéshez. A tevékenység szerteágazósága és a trendek fejlődése okán ugyanis nekünk is nyitni szükséges új útvonalak és megoldások irányába. Ez egyben kétirányú utca: ahogy bővítjük az alvállalkozói kört, úgy tudjuk az ügyfélkörünket is, és ahogy szélesítjük a megbízói kört, úgy tudjuk az alvállalkozóink körét is. Minden irányból integrátorként párosítjuk az igényeket és a képességeket.

– Mondják, hogy a projektcargózás a szállítmányozás esszenciája, mert annyi mindenre kell figyelni, hogy gyakorlatilag egyesíti magában a szállítmányozási szakma hozzáadott értékeit. Hogy látja ezt?

Én is képviselem ezt a nézőpontot. Mi egy kicsit egy „cég a cégben” vagyunk, mert normál árut mindenki tud szállítani, viszont projektcargót csak a projektcargósok: egy kicsit szélesebb spektrumát látjuk a teljes szakmának, nemcsak a modalitások, de az ügyfelek terén is, emellett a dokumentációk és az eljárásrendek terén is képzettebbek és tapasztaltabbak vagyunk, úgy látom. A back office kivételével, mint a pénzügy, kontrolling, HR és informatika, mindent meg tudunk oldani házon belül, az 5 fős csapatunkkal, a társosztályok bevonása nélkül. Nálunk nagyon jól működik, hogy azok az ügyfelek, akiknek vannak túlméretes-túlsúlyos árui, általában hozzánk tartoznak, és mindenben fordulhatnak hozzánk segítségért. Így valóban szoros partneri kapcsolatban vagyunk velük, és a szállítási elvárás- és minőségrendszert közösen fejlesztjük. A mai világban nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a projektek zökkenőmentes kivitelezését komplex gondolkodással, biztonságos gazdasági háttérrel és tapasztalt, agilis csapattal kell megszervezni. Az is igaz, hogy az átlagnál jobban szeretünk kockázatot vállalni, talán ilyen szempontból egy picit bátrabbak vagyunk, ugyanakkor kellő tisztelettel bánunk a súlyokkal és a méretekkel: körültekintően kalkuláljuk ki a kockázatot, megfutjuk a szükséges köröket, megnézzük több oldalról a lehetőségeket, hiszen nemcsak az ár számít ebben a kategóriában, hanem az is, hogy mennyire megbízható módon jut el a szállítmány a rendeltetési helyére. Rendszerint sok-sok millió eurós vagy dolláros áruértékekről van szó, itt a legkisebb hibával is akár nemzetgazdasági kárt lehet okozni. Ez egy kicsit bonyolultabbá, körülményesebbé, viszont sokkal szebbé és színesebbé teszi a speditőrszakma ezen ágát.

– A DHL Global Forwarding Industrial Projects a mottója szerint nemcsak egy partner, hanem az ambiciózus projektek sikerének kulcsa. Mit jelent ez a gyakorlatban?

Ügyfeleink számára a projektszállítmányozás mellett tanácsadási szolgáltatást nyújtunk, ilyenformán minden helyzetben megpróbálunk velük együtt sírni és nevetni, olyan területeken segítve a külkereskedelmi tevékenységüket, amelyek nem okvetlenül tartoznak az alaptevékenységi körükbe. Azt gondolom, hogy itt mi nagyon-nagyon sokat tudunk nekik segíteni a saját szaktudásunkkal. A tapasztalatunk és a piaci jelenlétünkben lévő erő biztonságot ad minden ügyfélnek abban, hogy ha minket megbíz a szállításával, akkor az mindenképpen és biztonságban el fogja érni a rendeltetési helyét. Nagyon fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy 11 éve – amióta ezek a statisztikák elérhetőek a globális weboldalakon – teljesen makulátlan a munkabiztonsági mutatónk: globálisan nem volt részünk semmilyen halálos balesetben (és ez nagyon impozáns eredmény). Kiemelten sokat teszünk, hogy ne csak az embereink, az alvállalkozóink, a mozgatott áruk és az eszközként használt vagyontárgyak, hanem a környezet is maximális biztonságban legyen. Ez a terület zérótoleranciás, itt nincs kompromisszum: ha valamely feladat elvégzése nem biztonságos, akkor azt nem csináljuk meg, hanem javaslatot teszünk a biztonságos munkavégzésre.

– Miközben adott pontokon, bizonyos elemeiben kockázatot is kell vállalni, ahogy említette az előbb…

– Így van: a két elvet megfelelőképpen össze kell hangolni. Már az árajánlatkéréskor is elkezdjük számítani a kockázatokat, majd újra az árajánlat megadásakor is, amikor kiadjuk az ügyfeleinknek a megoldási javaslatunkat. Természetesen figyelembe vesszük az ügyfél előzetes preferenciáit, és mindenekelőtt követjük az előírásokat. Szakembereink világszínvonalú biztonsági és megfelelőségi szabványok, előírások szerint dolgoznak, és garantálják a projektfeladatok kompromisszumok nélküli, határidőre történő megvalósítását. Mindent egybevetve a legbiztonságosabb és legköltséghatékonyabb megoldást javasoljuk. A megbízhatóság az alvállalkozóink irányában is rendkívül fontos: ellenőrizzük, hogy a munkavédelmet mennyire veszik és kezelik komolyan, és mennyire követelik meg a munkavállalóiktól azt, hogy kivétel nélkül betartsák a szabályokat.

– Mi különbözteti meg a megoldásaikat a versenytársaktól?

– Rendkívül felkészült, az év 365 napján, 24 órás készenlétben elérhető szakembergárdával mindenre készen állunk, a saját mérnöki csapatunkkal elvégezzük akár az összes szükséges mérnöki tervezést az útvonalbejárásoktól kezdve, a rakománytervezésen át, emelési tervekig és a különböző szállítóeszközök megrakodásáig. Példaértékű a saját fejlesztésű, a saját kollégáink tapasztalatai nyomán kialakított, webalapú szoftverünk, amely teljes készletnyilvántartást biztosít az ügyfeleknek; adott esetben egy állami vagy régiós beruházásnál – mondjuk egy erőmű vagy bánya építésénél – hatalmas előnyt jelent, ha minden elérhető a felhőben. Az is különleges nálunk, hogy nemcsak közúton és légi úton szállítunk projektrakományokat, hanem rendszeresen megyünk a folyókon bárkákkal és uszályokkal, és szállítunk vasúton is túlméretes árukat – bátran mondhatom: mi a DHL-nél minden hangszeren játszunk.

 

NÉVJEGY

Arany-Szabó Viktor 2002-ben diplomázott Budapesten a Külkereskedelmi Főiskolán, export-import menedzsment szakirányon, majd az MSc-képzést Pécsen folytatta, ahol menedzsment consulting szakirányon végzett. Pályakezdőként a Multicontnál helyezkedett el, majd előbb a Gefcóhoz, később a Geodis-hoz igazolt, mindkét társaságnál a tengeri szállítási részleg felépítésére. 2011 óta a DHL Globál csapatát erősíti: kimondottan az Industrial Projects üzletágat kellett elindítania, amelyet ma is irányít.

 

4 FÖLDRÉSZEN, 4 HAJÓVAL, 1 ÉV ALATT

A DHL magyar projektcsapata büszke az egyiptomi vasútikocsi-szállításaira, és számos transzformátort fuvaroztak a világ különböző részeire, elsősorban Afrikába, Közel-Keletre és Észak-Európába. Az egyik legizgalmasabb feladatként emlékszik Arany-Szabó Viktor arra, amikor Új-Zélandra vittek erőművi berendezéseket úgy, hogy az elemeket 8 országból kellett összegyűjteni, 4 charterhajóval a telephelyre vinni és a végén ott lerakodni – ez a projekt 4 földrészt érintett, mindenhol a maga sajátosságával és szabályrendszerével, és úgy kellett időzíteni az egyes fázisokat, hogy a legvégén minden egyszerre álljon rendelkezésre a telepítéshez. Az ajánlatkéréstől az első rakodásig 4 hónap telt el, onnantól az utolsó kirakodásig pedig 8 hónap.

 

Varga Violetta