Közzétette 2016-os számait a DB Csoport. A társaság nyolc üzleti egysége közül egy foglalkozik vasúti árufuvarozással (DB Cargo) és egy szállítmányozással (DB Schenker), három a pályahálózat-működtetésben, három pedig a személyszállításban érdekelt. Bár a DB Cargo és a DB Schenker 2016-ban rosszabbul teljesített 2015-höz képest, de az utóbbi üzletág így, a csökkenő árbevétel mellett is tudta növelni az eredményét.
A DB Csoport konszolidált árbevétele 40,6 milliárd euró volt 2016-ban, amelyből 19,7 milliárd a szállítmányozási és vasúti árufuvarozási szegmensekből jött. A legjövedelmezőbb személyszállítási üzletág (a regionális közlekedés) bevétele alig fele volt a szállítmányozásinak, így jól látható, hogy az integrált jelleg milyen sokat tesz hozzá a DB eredményéhez.
A cégcsoport árbevételének bő fele, 23,2 milliárd euró származik Németországból, további 12,7 milliárdot más európai országokban szednek be a DB-leányvállalatok. Az a beszámolóból nem derült ki, hogy a DB Cargo és a DB Schenker bevételének mekkora része jön a német és más piacokról. A DB Cargo esetén erre a volumenek alapján következtethetnénk, bár az egyes országokban a vasútvállalatok költségszerkezete egymástól jelentősen eltérhet, például a pályahálózat-hozzáférési díjak különbségei okán.
A DB Cargo a cégcsoport árbevételének 11,25 százalékát adta 2016-ban, mely évben 22,8 millió tonnával, 7,6 százalékkal csökkent az elfuvarozott árumennyiség. A csökkenés a német hálózaton is jelentős volt, ott 13,1 millió tonnás, 6 százalékos a visszaesés. Ennek egy részét az erősödő verseny okozta, a DB számításai szerint az EU-s tagállamok „egyesített” vasúti árufuvarozási piacán a piaci részarányuk 22,2 százalékra csökkent.
Miközben a csendesített fékrendszerrel felszerelt tehervagonok száma 40,4 százalékkal nőtt, a tehervagonok száma a forgalom-visszaesésnél kisebb mértékben, 2,8 százalékkal csökkent, ami arra utal, hogy továbbra is van növekedési potenciál a DB-ben. Bár a cég produktivitása és eredménye romlott 2016-ban, a teljes munkaidőben tevékenykedő munkavállalói létszám 3,1 százalékos növekedést mutat.
A DB Schenker fuvarfeladatainak száma 277 ezerrel nőtt egy év alatt, ami 0,3 százalékos növekedésnek felel meg. Miközben a szállítmányozó a légi és tengeri szegmensekben is növekedni tudott (4,5 százalékot, illetve 3,3 százalékot), árbevétele összességében 2,1 százalékkal csökkent, amit gyakorlatilag kizárólag a tengeri és légi szegmensek csökkenő árbevétele okozott, a többi szegmens a forgalomnövekedés aránya felett tudta növelni árbevételét.
Bár a statisztikákból nehezen olvasható ki, az európai szárazföldi szegmensnek két nagyobb összetevője van: a Land System és a Land Direct. Előbbibe a közúti gyűjtőfuvarozás és csomagszállítás tartozik, utóbbiba pedig a közúti FTL- és LTL-szállítások, illetve a vasúti spedíció.
Vasúti árufuvarozás (DB Cargo) | 2016 | 2015 | A változás mennyiségben |
A változás százalékban |
Elfuvarozott árumennyiség (millió tonna) | 277,4 | 300,2 | -22,8 | -7,6 |
Elfuvarozott árumennyiség Németországban (millió tonna) | 204,5 | 217,6 | -13,1 | -6,0 |
Elfuvarozott árumennyiség (millió tkm) | 94698 | 98445 | -3747 | -3,8 |
Elfuvarozott árumennyiség Németországban (millió tkm) | 68630 | 71039 | -2409 | -3,4 |
A vonatok futásteljesítménye (millió kilométer) | 179,1 | 187 | -7,9 | -4,2 |
A tehervonatok átlagos száma (db/nap) | 4362 | 4520 | -158 | -3,5 |
Átlagos fuvarozási távolság (kilométer) | 341,4 | 327,9 | 13,5 | 4,1 |
A vonatok átlagos hasznos tömege (tonna) | 528,8 | 526,5 | 2,3 | 0,4 |
Árbevétel (millió €) | 4560 | 4767 | -207 | -4,3 |
EBITDA (millió €) | 108 | 120 | -12 | -10,0 |
EBIT (millió €) | -81 | -183 | 102 | -55,7 |
Befektetett eszközök (CAPEX) bruttó˙(millió €) | 304 | 451 | -147 | -32,6 |
Munkavállalók száma (teljes munkaidőben) | 29671 | 30303 | –632 | –2,1 |
Menetrendszerűség (%) | 75,6 | 73,9 | ||
Európai piaci részarány (%) | 22,2 | 22,9 | ||
Mozdonyok száma (db) | 2817 | 2869 | –52 | –1,8 |
Tehervagonok száma (db) | 84827 | 87264 | –2437 | –2,8 |
Tehervagonok csendesített fékrendszerrel (db) | 40103 | 28565 | 11538 | 40,4 |
Szállítmányozás (DB Schenker) | 2016 | 2015 | A változás mennyiségben |
A változás százalékban |
Az európai szárazföldi fuvarfeladatok száma (ezer) | 99638 | 99361 | 277 | 0,3 |
A légi árufuvarozás volumene (ezer tonna) | 1179 | 1128 | 51 | 4,5 |
A tengeri fuvarozás volumene (ezer TEU) | 2006 | 1942 | 64 | 3,3 |
Raktárlogisztikai kapacitás (millió m2) | 8 | 7,7 | 0,3 | 3,9 |
Árbevétel (millió €) | 15128 | 15451 | -323 | -2,1 |
Az európai szárazföldi fuvaroztatás árbevétele (millió €) | 6358 | 6317 | 41 | 0,6 |
A légi és tengeri fuvaroztatás árbevétele (millió €) | 6257 | 2381 | 133 | 5,6 |
A kontrakt logisztika árbevétele (millió €) | 2514 | 2381 | 133 | 5,6 |
EBITDA (millió €) | 599 | 589 | 10 | 1,7 |
EBIT (millió €) | 410 | 395 | 15 | 3,8 |
Befektetett eszközök (CAPEX) bruttó (millió €) | 209 | 238 | -29 | -12,2 |
Munkavállalók száma (teljes munkaidőben) | 68388 | 66327 | 2061 | 3,1 |
Andó Gergely
A cikk a NavigátorVilág 2017. áprilisi számában jelent meg.